InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenrassen: De Yokohama

Kippenrassen: De Yokohama

Wereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoen. In de loop der jaren zijn de hoenders door fokkers op verscheidene eigenschappen geselecteerd, we denken hierbij oa. aan de volgende aspecten: legkracht, vlieggedrag en aard.

Algemene historie

De Yokohama is een van de meest sierlijke kippenrassen. Het hoen is oorspronkelijk afkomstig uit Japan waar deze kippen aan het hof werden gehouden. Vanuit Japan werden de kippen naar Spanje gebracht, vanwaar de hoenders in Nederland werden geïmporteerd. Waarschijnlijk is er sprake geweest van een miscommunicatie met de fokkers van dit ras, aangezien er in Japan geen enkel hoen met de naam Yokohama bekend is. Wel is er een Japanse havenplaats die de naam Yokohama draagt. Omreden dat in Japan geen Yokohama kippenras bekend is, zullen we ook nooit de precieze voorouders van dit ras weten.

Het ras

De Yokohama behoort tot de categorie langstaart rassen. Zij is in deze categorie geplaatst omdat met name de haan een schitterende sleep sierveren achter zich aandraagt. Dit maalklt hem tot een indrukwekkende verschijning. Maar ook de hennen zijn geen alledaagse kippen; hun type is fier en parmantig, zij staan hoog op de poten en hebben een langgerekte hals. Zij hebben een smalle kop, gele snavel en bruine ogen. De Yokohama-hennen hebben een welhaast horizontale rug tot waar hun nek begint, ook de staart van de hennen wordt vrijwel horizontaal gedragen hoewel de buitenste staartveren lichtelijk naar de grond toe afbuigen. Om eerstgnoemde redenen moet er aan de huisvesting van de Yokohama wel extra aandacht worden besteed, we denken hierbij met name aan een hogere zitstok en enkele verhogingen in de ren/vrije uitloop waarvan de kip gebruik kan maken. Een zitstok op minstens 1 meter hoogte geplaatst is zeker van belang als men een foktoom van deze kippen houdt. De Yokohama's zijn uiterst bedreven vliegers, zij leggen niet zo best maar worden wel gemakkelijk broeds: u kunt deze kippen met een gerust hart een nestje laten uitbroeden want het zijn zeer zorgzame kloeken. In ons land komt deze kip overwegend in de witte en de roodgetekend witte kleur voor, in het buitenland fokt men ook wel andere kleurslagen maar die zijn bij ons nog niet erkend.
© 2008 - 2019 Meneer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kippenrassen: De Yokohama"

Infoteur: Meneer
Gepubliceerd: 09-05-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!