InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Wyandotte

Kippenras: Wyandotte

Kippenras: Wyandotte De wyandotte is een van de meest bekende kippenrassen ter wereld en is zeer geliefd om zijn goede legcapaciteit (soms tot wel 240 eieren per jaar, maar meestal rond de 150 stuks) en om de vele kleuren en kleurslagen waarin dit ras voorkomt. Wyandottes zijn erg vriendelijk en vertrouwelijk naar zowel mensen als andere dieren toe, en kunnen dan ook met heel weinig moeite handtam gemaakt worden. Het ras staat erom bekend zelden tot nooit te vliegen en ze vinden het prettig om de vrije uitloop te hebben, waar ze vrij kunnen scharrelen en graven en hun eigen kostje bij elkaar kunnen 'harken'.

Inhoud

Andere benamingen

De wyandotte staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Wyandotten
  • Viandota
  • Wyandotty
  • Wyandot
  • Wyandotka
  • Vyandotky
  • Wyandott
  • Viandot
  • American Sebright
  • Excelsior

Land van herkomst

De wyandotte komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten

Geschiedenis

De wyandotte kent een lange geschiedenis, want vanaf 1860 werden er voor het eerst meldingen gedaan van kippen die zeer sterk op de wyandotte leken die wij vandaag de dag kennen. Welke kippenrassen exact hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de wyandotte, is onduidelijk. Maar hoogstwaarschijnlijk hebben cochins een grote invloed op het ontstaan van de wyandotte gehad.

In de eerste periode droeg dit kippenras nog niet de naam die wij vandaag de dag kennen – wyandotte – maar gingen ze door het leven onder namen als ‘American Sebright’ en ‘Excelsior’. Houdlette, een fanatieke fokker van dit schitterende hoenderras, besloot uiteindelijk het ras naar het schip van zijn vader te noemen, welke de naam wyandotte had. Vanaf dat moment is de naam wyandotte voornamelijk gebruikt om dit ras aan te duiden.

In 1873 is de Amerikaanse rasstandaard van de wyandotte opgenomen en tien jaar later, in 1883, is de wyandotte officieel erkend. De dieren kwamen in die periode alleen nog voor in de zilvergezoomde kleurslag, in de loop der jaren zijn er vele andere kleurslagen bijgekomen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de wyandotte kijkt, zie je een redelijk groot kippenras waarbij de hanen een gewicht van 3,5 tot 4 kilo hebben en hennen zo’n 2,5 tot 3 kilo wegen. De dieren hebben opvallend ronde vormen en de bevedering is rijk en vol waardoor de kip nog boller en ronder lijkt dan het dier daadwerkelijk is. De wyandotte heeft een breed lijf met een middellange rug die in een holle lijn vanaf de nek naar de staart gaat die middelhoog gedragen wordt.

De staart van een wyandotte bestaat uit stevige en korte staartveren en vanaf de achterkant gezien heeft de staart de vorm van een omgekeerde ‘V’. Bij hanen wordt de staart volledig afgedekt door korte maar goed gebogen sikkels en bijsikkels.

Hennen van de wyandotte tonen door het diepe achterlijf aan dat ze goede legsters zijn. De borst is bij zowel de haan als de hen diep en mooi gerond.

Wyandottes hebben een niet zo’n hoge stelling en in combinatie met het volle veerkleed lijkt het alsof de wyandotte nog lager gesteld is dan eigenlijk het geval. De beenkleur van de wyandotte is altijd geel – ongeacht de kleurslag. De kop is typisch rond en kort, met op de kop een kleine rozenkam. De doorn van de rozenkam moet volgens de rasbeschrijving de neklijn volgen. De kam heeft verder nog opstaande kleine puntjes, wat ook wel kamwerk genoemd wordt. De oorlellen zijn rood en de oogkleur is altijd roodbruin.

Kleuren van de wyandotte

De wyandotte komt voor in een breed scala aan kleuren. Niet alle kleurslagen zijn in alle landen erkend.
  • Wit
  • Zwart
  • Ongezoomd blauw
  • Gezoomd blauw
  • Buff
  • Rood
  • Gestreept
  • Goudzwartgezoomd
  • Geel-zwartgezoomd
  • Zilverzwartgezoomd
  • Goud-blauwgezoomd
  • Geel-witgezoomd
  • Columbia
  • Buffcolumbia
  • Buffcolumbia-blauwgetekend
  • Columbia-blauwgetekend
  • Koekoekpatrijs
  • Meerzomig patrijs
  • Meerzomig blauwpatrijs
  • Meerzomig zilverpatrijs
  • Zwart-witgepareld
  • Meerzomig blauwzilverpatrijs
  • Isabelporselein
  • Citroen-zwartcolumbia
  • Citroen-blauwcolumbia
  • Koekoek
  • Buff-blauwcolumbia
  • Roodporselein
  • Zilverblauwgezoomd
  • Meerzomig blauwgeelpatrijs
  • Wit-zwartcolumbia
  • Chocolade
  • Splash
  • Buff-zwartcolumbia
  • Wit-blauwcolumbia
  • Berken
  • Meerzomig isabelpatrijs
  • Meerzomig witpatrijs
  • Meerzomig chocoladepatrijs
  • Meerzomig chocoladegeelpatrijs
  • Meerzomig roodgeschouderd zilverpatrijs
  • Porselein blauwgetekend
  • Roodporselein blauwgetekend
  • Okerwitporselein
  • Zalmkleur blauwgetekend
  • Tollbunt

Karakter van dit kippenras

Wyandottes staan bekend om hun vriendelijke en vertrouwelijke karakter. Doordat ze zo rustig zijn, zijn ze zeer goed handtam te maken. Het ras heeft weinig tot geen neiging tot vliegen, dus wanneer de dieren in de vrije uitloop gehouden worden is er maar een laag hekje nodig om de dieren op het erf te houden.

Het ras staat bekend om zijn sterkte en vitaliteit en de dieren worden haast nooit ziek. Ook kenmerkend voor dit ras is dat er geen rasgebonden ziektes en afwijkingen voorkomen.

Broedsheid en eieren

Van oorsprong werd de wyandotte vooral gefokt op de hoeveelheid eieren die de hen legde. In de beginperiode werden er regelmatig meldingen gedaan van wyandotte-hennen met een legcapaciteit van 245 eieren per jaar. In de 21e eeuw zijn er nog maar zeer weinig wyandottes die een legcapaciteit van 240 eieren per jaar halen, in de meeste gevallen ligt de capaciteit nu op 150 eieren per jaar, met zowel uitschieters naar boven als naar beneden. De eieren zijn lichtbruin van kleur en hebben een gewicht van zo’n 55 gram.

Wyandotte-hennen zijn zelden broeds, maar meestal wordt broedsheid niet waargenomen bij dit ras. Dit is een ‘probleem’ dat vaker gezien wordt bij typische legrassen, omdat de periode waarin een hen broeds is, er geen nieuwe eieren meer gelegd worden. Wanneer de kip voor de eieren gehouden wordt, is het dus waardeloos wanneer de dieren constant broeds zijn. Als een wyandotte-hen wel broeds wordt, kan zij ook hardnekkig broeds worden. Voor sommige eigenaren is dit niet fijn, en de gezondheid van de kip moet constant in de gaten gehouden worden als de hen bekend is met hardnekkige broedsheid.

Hoeveel eieren een wyandotte legt en of de hen wel of niet broeds wordt, is bij de wyandotte vooral afhankelijk van de stam. Er zijn stammen bekend die veel eieren leggen en zelden tot nooit broeds worden, terwijl er ook stammen zijn die juist minder eieren leggen en wel redelijk wat broedsheid laten zien. Komt er wel broedsheid voor, zal dit vaak wel wat later in het seizoen zijn, zo halverwege of aan het eind van de zomer.

Gebruiksdoel

De wyandotte is van oorsprong een legras, maar tegenwoordig wordt de wyandotte ook veel gezien als vleesras. In dit opzicht is er ook wel te spreken van een dubbeldoelras (gefokt voor eieren en vlees). Daarnaast is de wyandotte zeer geschikt als sierras door het brede scala aan kleuren en kleurpatronen, in combinatie met het vriendelijke en gezellige karakter van deze kip.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Eredivisie 2014-2015 Excelsior programmaEredivisie 2014-2015 Excelsior programmaExcelsior is na twee jaar weer terug in de Eredivisie. In de strijd om promotie/degradatie wist het in de tweede ronde t…
Kippenras: barnevelderkrielKippenras: barnevelderkrielDe barnevelderkriel is het kleine broertje van de grote barnevelder, een zeer bekend en wereldberoemd kippenras uit de N…
Speelschema Topklasse zaterdag 2013-2014Speelschema Topklasse zaterdag 2013-2014De Topklasse voor zaterdagclubs 2013-2014 zal beginnen op 24 augustus 2013 en de laatste wedstrijden zullen plaatsvinden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ripperda, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/wyandotte
  • http://www.wyandotte.nl/
  • https://www.nederlandsewyandotteclub.nl/
  • https://www.nederlandsewyandotteclub.nl/index.php/2016-03-17-18-47-35/dewyandotte
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wyandotte_(kip)
  • https://www.landleven.nl/inspiratie/tuin-erf/2015/augustus/10-redenen-om-voor-wyandotte-te-kiezen
  • https://www.facebook.com/nederlandsewyandotteclub/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=36847
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Wyandotte

Reageer op het artikel "Kippenras: Wyandotte"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 27-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!