InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Rijnlander

Kippenras: Rijnlander

Kippenras: Rijnlander De rijnlander is een schitterend landhoen met een mooie bouw. Het ras komt in diverse kleurslagen voor en heeft een vriendelijk en vreedzaam karakter. Hoewel ze in theorie goed kunnen vliegen, doen ze dit in de praktijk eigenlijk niet. De rijnlander is een typisch legras, de hennen leggen zo'n 180 eieren per jaar met een gewicht van 55 gram per stuk. De eischaal is altijd wit. Rijnlanders komen uit het Eiffelgebied in Duitsland en vertonen veel overeenkomsten met de Elzasischer hoen, dat in het Duitse Elzas is ontstaan.

Inhoud

Andere benamingen

De rijnlander staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Rheinländer
  • Rhénane
  • Renana
  • Renskie miniaturow
  • Poryncanka
  • Rynske slepice
  • Rajnavideki
  • Rejnska kokoshka

Land van herkomst

De rijnlander komt uit het Eiffelgebied in Duitsland.

Geschiedenis

De rijnlander is een eeuwenoud ras dat voorkwam in het Eiffelgebied in Duitsland. Het ras is onverdeeld, dat wil zeggen zonder invloeden van andere kippenrassen. In dezelfde periode is in de Elzas een ander kippenras ontstaan, de Elzasischer hoen. Doordat de regio’s redelijk naast elkaar liggen, vertonen beide rassen veel overeenkomsten qua bouw. Het is onduidelijk welk ras van deze twee het oudst is.

In de loop der eeuwen is de rijnlander ingekruist met andere rassen, om een productief legras te ontwikkelen die bovendien ook nog gezond en sterk was. Aan het begin van de twintigste eeuw is de rijnlander in Duitsland officieel erkend als kippenras.

Uiterlijk

Wanneer je de rijnlander bekijkt, zie je een vrij zwaar landhoen met een opvallend gestrekte bouw. Hanen hebben een gewicht van 2 tot 2,75 kilogram, hennen zijn iets lichter met 1,75 tot 2,5 kilogram. De dieren hebben een brede, diepe en goed geronde borst. De rug is vrijwel horizontaal en behoort volgens de rasbeschrijving soepel over te gaan in de staart. Hun staart is lang, wordt vrij laag gedragen en is bovendien goed gespreid. De haan heeft brede, lange en goed gebogen sikkels en bijsikkels in zijn staart.

De looppoten van de rijnlander zijn bij de meeste kleurslagen leiblauw van kleur. Een rijnlander heeft in verhouding tot het lijf een vrij kleine kop. De oorlellen zijn wit, de oogkleur verschilt en is afhankelijk van de kleurslag van het dier. Zo hebben witte dieren een roodbruine oogkleur, terwijl zwarte rijnlanders juist donkerbruine ogen hebben. Bovenop hun kop is een rozenkam aanwezig: een kleine kam met fijn kamwerk en een korte kamdoorn.

Rijnlanders groeien vrij snel op, maar het duurt langer dan bij de meeste andere snelgroeiende rassen voordat de haan zijn complete sierstaart bezit.

Kleuren

Rijnlanders komen voor in een breed scala aan kleuren en kleurslagen, waaronder:
  • Zwart
  • Blauwgezoomd
  • Koekoek
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Wit
  • Zilverhalzig
  • Goudhalzig
  • Wit-zwartcolumbia
  • Blauwpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Koekoekpatrijs

Niet alle kleurslagen zijn in alle landen erkend, in sommige landen is zelfs alleen de zwarte (tevens originele) kleurslag erkend. Om te weten welke kleurslagen in welke landen goedgekeurd zijn, kan het beste contact opgenomen worden met de rasvereniging van het betreffende land. Dit omdat er regelmatig nieuwe kleurslagen worden toegevoegd of goedgekeurd aan de huidige rasstandaard.

Karakter

Rijnlanders zijn sterke en actieve kippen. Het is een vrij rustig hoen die snel vertrouwelijk wordt en met wat inzet van de verzorger goed tam te krijgen is. Hoewel de rijnlander prima in staat is goed te vliegen, doet hij dit vaak niet door zijn wat zwaardere bouw. Om deze reden is de rijnlander ook prima in de vrije uitloop te houden in een omheinde ruimte of tuin. Ook in een afgesloten ren is de rijnlander prima te houden.

Onderling zijn de kippen verdraagzaam. Ook jonge hanen staan erom bekend elkaars nabijheid redelijk lang te verdragen voor er gevechten uitbreken.

Broedsheid en eieren

Rijnlander-hennen staan bekend als goede legsters van zo’n 180 eieren per jaar. Het gewicht van een ei is zo’n 55 gram en de eischaal is wit. Broedsheid komt bij de rijnlander niet vaak voor. Wanneer ze wel broeds zijn, voeren zij hun taak vaak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

De rijnlander is van oorsprong een typisch legras, maar kan ook zeker functioneren als sierras.

Rijnlanderkriel

Er bestaat ook een verdwergde versie van de rijnlander, namelijk de rijnlanderkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De – veelal – zwarte kleurslag en…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Konijnenras de groot LotharingerHet konijnenras de Lotharinger is een zeer interessant ras. Er is binnen de Lotharinger groep een verdeling, de kleine e…
Kippenras: Nederrijns hoenKippenras: Nederrijns hoenHet Nederrijns hoen is een van oorsprong Duits kippenras dat gefokt is uit diverse zware rassen om tot een snelgroeiend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0/bewerkt)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Rijnlander
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/rijnlander.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/17N03A03.pdf
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/kippen-etc/kippen/rijnlander.html#.XUrH8egzbIU
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/o-p-r-s/rijnlander-krielen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Rijnlander"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 10-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!