InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: La Flèche

Kippenras: La Flèche

Kippenras: La Flèche De La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De – veelal – zwarte kleurslag en de speciale hoorntjeskam bovenop de kop, doen de La Flèche lijken op een duivel. Het ras heeft daarom ook de bijnamen 'duivelskop' en 'satanshoen' gekregen. Dit kippenras is vrij zeldzaam buiten Frankrijk, en ook in Frankrijk zelf wordt het ras niet al te vaak waargenomen. De dieren hebben een vriendelijk karakter, worden vaak niet handtam en staan bekend als zeer goede vliegers die het liefst 's nachts in een boom overnachten.

Inhoud

Andere benamingen

De La Flèche staat ook bekend onder de volgende namen:
  • La-Flèche
  • La-Flèche hoen
  • La Flèche hoen
  • La Flèche chicken
  • Poule de La Flèche
  • Flèche hoen
  • Flèche
  • La flesly
  • Lafleska
  • La flesh
  • Duivelskop
  • Satanshoen

Land van herkomst

De La Flèche komt oorspronkelijk uit de Franse plaats La Flèche.

Geschiedenis

Dit kippenras is vernoemd naar La Flèche, een klein plaatsje in Frankrijk. De geschiedenis van de La Flèche gaat ver terug, dit ras wordt gezien als één van de oudste – al dan niet het oudste – kippenrassen van Europa. Al in de vijftiende eeuw werd er namelijk melding gemaakt van hoenders in Frankrijk die zeer sterke overeenkomsten vertonen met de La Flèche die wij in de eenentwintigste eeuw nog kennen.

De La Flèche is verwant aan kuifhoenders die in de zeventiende en achttiende eeuw op grote schaal voorkwamen in West-Europa. Buiten Frankrijk is de La Flèche een zeer zeldzame verschijning, en ook in Frankrijk zelf komt het ras niet in groten getale voor.

Uiterlijk

Wanneer je naar de La Flèche kijkt, zie je een forse kip die vrij hoog op de poten staat. Het lijf behoort gestrekt en tamelijk breed te zijn en de staartpartij is groot en wordt gespreid gedragen. De hanen behoren volgens de rasbeschrijving een goed ontwikkelde sierbevedering in de staart te hebben, waarbij de sikkels en bijsikkels breed en goed gebogen dienen te zijn. De poten zijn vaak blauwgrijs van kleur, dit is deels afhankelijk van de kleurslag.

De kop van een La Flèche wordt ook wel aangeduid als ‘duivelskop’, en dit zorgt ervoor dat de La Flèche een bijzonder ras is. Wanneer je de kop van de La Flèche gezien hebt, snap je ook gelijk waarom dit dier de naam duivelskop heeft gekregen. Een andere benaming die aan dit hoen wordt gegeven, is satanshoen – ook dankzij de vorm van de kam op de kop. De kam van een La Flèche bestaat uit twee ronde hoorntjes die verticaal en evenwijdig aan elkaar op de kop staan.

Achter deze kam zijn kroezige veertjes geplaatst: de laatste restanten van een kuif die aantonen dat de La Flèche kuifhoenders als voorouders had. Ook de neusdoppen in de bovensnavel laten een verhoging zien, wat ook een erfenis is van de kuifhoenders. De oorlellen van een La Flèche zijn wit van kleur, de kinlellen zijn tamelijk lang.

Kleuren

De La Flèche komt voor in een aantal kleurslagen:
  • Zwart
  • Wit
  • Koekoek
  • Blauwgezoomd

Karakter

De La Flèche is een hoen dat prima de vrije uitloop kan genieten, zolang je maar voldoende ruimte hebt om de kippen naar believen te laten scharrelen. Dit ras staat bekend als een goede – en hoge – vlieger, en zal elke kans aangrijpen om te vliegen. Daarom is een hoog hek aangeraden, en indien mogelijk zelfs een stuk land afgezet met gaas aan de bovenkant, zodat de dieren niet kunnen uitvliegen.

Wanneer het donker wordt, is het belangrijk de dieren standaard in het nachthok te voeren. Op deze manier leren de kippen dat er ’s avonds in het hok wat te halen valt, en dat ze daar gelijk kunnen slapen. Als dit niet gedaan wordt, is de kans groot dat de La Flèche eerder een hoge boom uit zal zoeken om de nacht in door te brengen, dan dat hij op stok gaat in het nachthok.

La Flèche hoenders zijn vreedzame kippen met een vriendelijk karakter. Agressie wordt haast nooit waargenomen bij dit ras. Toch wordt de La Flèche zelden echt tam, maar ze kunnen wel vertrouwelijk worden naar hun vaste verzorger wanneer deze de dieren rustig en met lekkers benadert.

Broedsheid en eieren

De hennen staan bekend als redelijk goede legsters met een legcapaciteit van ongeveer 150 eieren per jaar. De eieren wegen gemiddeld 58 gram per stuk en hebben een witte eischaal.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong is de La Flèche gefokt als dubbeldoelras, dus zowel voor de eieren als voor het vlees.

Bijzonderheden

De bijzondere hoorntjeskam bovenop de kop van de La Flèche, in combinatie met de oorspronkelijke zwarte kleurslag, zorgde ervoor dat het dier al snel de bijnamen ‘duivelskop’ en ‘satanshoen’ kreeg.

Overige informatie

In Frankrijk wordt de La Flèche nog steeds volgens de oorspronkelijke doelstelling als dubbeldoelras gefokt. Er wordt voornamelijk op volume geselecteerd, omdat de nadruk bij dit dubbeldoelras iets meer op het vlees ligt dan op de legcapaciteit. Doordat er voornamelijk op volume wordt geselecteerd in Frankrijk, kunnen de dieren soms wat plomp overkomen. In Duitsland zijn echter fokkers die het ras wat ranker en eleganter van bouw gefokt hebben. Het verschilt dus per land hoe de La Flèche er precies uitziet.

La Flèchekriel

Er bestaat ook een verdwergde versie van de La Flèche, namelijk de La Flèchekriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: La FlèchekrielKippenras: La FlèchekrielDe La Flèchekriel staat ook wel bekend onder de bijnamen 'duivelskopkriel' of 'satanskriel'. Deze bijnamen heeft dit ras…
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thomon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://kippenfokkerij-de-kriel-jouwweb.jouwweb.nl/informatie-over-kippenrassen
  • http://www.fransehoenderclub.eu/lafleche.htm
  • https://www.frieslandshow.nl/hoenders/d-f-g/la-fl%C3%A8che-hoenders/
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=La_Fl%C3%A8che
  • https://www.kippenpagina.nl/lafleche.html

Reageer op het artikel "Kippenras: La Flèche"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!