InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Sussexkriel

Kippenras: Sussexkriel

Kippenras: Sussexkriel De sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschillende kleurslagen, maar de meest bijzondere kleurslag is grijszilver: deze kleurslag wordt bij geen enkel ander kippenras waargenomen. De dieren hebben een vriendelijk karakter en ook onderling zijn sussexkrielen erg verdraagzaam. Hanen van dit ras zijn dermate rustig dat wanneer er voldoende ruimte beschikbaar is, er meerdere hanen op hetzelfde gebied kunnen samenleven, mits er sprake is van een wat grotere toom hennen.

Inhoud

Andere benamingen

De sussexkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kriel sussex
  • Sussex kriel
  • Sussex bantam
  • Bantam sussex

Land van herkomst

De sussexkriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

Rond 1920 wilde een Engelse fokker een verdwergde versie van de sussex creëren. Hiertoe gebruikte hij te klein gebleven grote sussexhoenders, en een aantal onbekend gebleven krielrassen. In Engeland is de sussexkriel erg populair, maar in landen daarbuiten komt de sussexkriel vaak nauwelijks voor, of is het ras matig populair.

Uiterlijk

De sussexkriel is qua uiterlijk een kleine versie van de grote sussex. Hanen van dit ras wegen 1,2 tot 1,3 kilo, hennen wegen 1 tot 1,1 kilo. Het is een middelhoog gesteld hoen met een rechthoekige vorm. Deze rechthoekige bouw wordt versterkt door de staart die nogal laag wordt gedragen, en die amper boven de horizontale lijn uitkomt. De staart behoort volgens de rasbeschrijving goed gespreid gedragen te worden en de staartpennen zijn middellang. Hanen van dit ras hebben vrij korte sikkels en bijsikkels, maar deze dekken de staartveren wel goed af.

Sussexkrielen hebben een brede en diepe borst. De beenkleur is wit, maar wordt ook vaak vleeskleurig genoemd. De oren hebben een dieprode kleur, net als de gezichtshuid die onbevederd is. Bovenop de kop is een middelgrote, enkele kam aanwezig. Ze hebben rode ogen.

Kleuren

De eerste kleurslag waarin de sussexkriel werd tentoongesteld, was columbia. In de jaren daarna zijn veel nieuwe kleurslagen ontwikkeld binnen het ras:
  • Roodporselein
  • Wit-zwartcolumbia
  • Wit-blauwcolumbia
  • Buff-zwartcolumbia
  • Rood-zwartcolumbia
  • Grijszilver
  • Wit
  • Buff-blauwcolumbia
  • Wit-parelgrijscolumbia
  • Zalmkleur
  • Zilver
  • Roodporselein
  • Blauwcolumbia
  • Roodcolumbia
  • Buffcolumbia
  • Columbia
  • Bruin
  • Columbia blauwgetekend

Eén van de opvallendste kleurslagen bij de sussexkriel is grijszilver. Deze kleurslag is rasgebonden en komt bij geen enkel ander ras voor. De kleurslag grijszilver heeft wat weg van de kleurslag berken, maar bij grijszilver hebben de dieren ook op hun rug om de zwarte veren een zilverwitte zoom. Ook hebben de veren op de borst en rug een lichtgekleurde schacht. Dit zwart-witpatroon wordt als bijzonder mooi gezien.

Karakter

De sussexkriel heeft een rustig karakter en is erg evenwichtig. Het kost vrij weinig moeite om de sussexkriel tam te maken, wanneer je als de verzorger de dieren rustig benadert en ze regelmatig een handje graan aanbiedt, worden ze zo tam. Het ras is ook zeker geschikt voor kinderen.

Hanen van dit ras zijn vaak zeer verdraagzaam. Als je wat meer de ruimte hebt, moet het geen probleem zijn om meerdere haantjes te houden op een wat grotere toom hennen.

Broedsheid en eieren

De sussexkriel staat bekend als een zeer goede legster van zon 170 eieren per jaar met een gewicht van 35 gram en een crèmekleurige tot lichtbruine eischaal. De hennen worden bovendien geregeld goed broeds en ze staan ook bekend als goede moederkloeken.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong gefokt als vleesras, maar ook als legras doet dit ras goed zijn werk. Daarnaast worden sussexkrielen ook vaak als sierras gehouden.

Grote sussex

De sussexkriel heeft ook een grote broer, namelijk de sussex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: SussexKippenras: SussexDe sussex is een prachtig kippenras dat zijn oorsprong kent in graafschap Sussex, Engeland. De dieren zijn naar zowel me…
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aw58, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Sussex
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sussexkrielen.html
  • https://www.omlet.nl/breeds/kippen/sussex_kriel/

Reageer op het artikel "Kippenras: Sussexkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!