InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Maleier

Kippenras: Maleier

Kippenras: Maleier De maleier is een van oorsprong vechthoender uit Azië, en wordt tegenwoordig over de gehele wereld gehouden. In feite worden maleiers alleen in Azië nog gehouden voor gevechten en voor het vlees, in andere werelddelen wordt de maleier vooral gehouden als sierras waarmee fokkers naar tentoonstellingen en pluimveeshows gaan. Maleiers zijn één van de grootste kippen ter wereld met een hoogte van wel 90 centimeter, gemeten vanaf de grond tot aan het bovenste punt van de kop. Hanen wegen ruim 4,5 kilo en hennen rond de 3900 gram.

Inhoud

Andere benamingen

De maleier staat bekend onder veel andere namen, namelijk:
  • Malay
  • Combattant malais
  • Malaien
  • Combatiente Malayo
  • Combattente malese
  • Malajski borac
  • Bojowiec Malajski
  • Malayer
  • Malajka
  • Malayky
  • Malaj
  • Malayski borec
  • Combatanta Malaieza
  • Maleier hoen
  • Maleier vechthoen

Land van herkomst

De maleier komt oorspronkelijk uit Azië.

Geschiedenis

De maleier werd voor het eerst naar Nederland gebracht rond het jaar 1830. Deze dieren waren 100 procent zuiver. Het is niet meer te achterhalen welke rassen hebben bijgedragen aan het ontstaan van de maleier. Eén van de theorieën luidt dat de maleier is ontstaan vanuit een reeds uitgestorven reuzenhoen. Wel is duidelijk dat er al ver voor het begin van de jaartelling vechthoenders beschreven werden die zeer veel overeenkomsten vertoonden met de maleier die wij vandaag de dag kennen.

Ondanks dat de maleier een vechthoen is, heeft het ras bijgedragen aan de ontwikkeling van vele grote hoenderrassen die wij vandaag de dag over de hele wereld houden. De maleier die uit Azië gehaald is, verschilt wel wat van de maleier die wij in de 21e eeuw in Europa kennen: hier richt men zich meer op het uiterlijk en een goede show- en tentoonstellingskwaliteit. Dit is vooral bewerkstelligd door fokkers uit Engeland en Duitsland.

Uiterlijke kenmerken

De maleier is een zeer groot kippenras, en wordt dan ook met recht vaak de reus onder de hoenders genoemd. Maleiers zijn niet alleen groot te noemen, maar ze zijn ook extreem hoog gesteld en staan bekend om hun in verhouding lange hals. Een volwassen haan weegt zo’n 4,5 tot 4,75 kilogram en kan met een hoog gedragen kop gemakkelijk 90 centimeter lang zijn, gemeten vanaf de grond. In 1918 zijn er zelfs maleierhanen gewogen met een gewicht van maar liefst 7,5 kilogram. Hennen zijn iets lichter met een gemiddeld gewicht van 3750 tot 4000 kilogram.

Aan de maleier is goed te zien dat het een vechthoender is: de maleier heeft een krappe bevedering, harde bespiering en een korte kop. De kop is getooid met een mooie, kleine walnootkam. De schedel is breed en er zijn duidelijke wenkbrauwen aanwezig – wat ervoor zorgt dat de ogen wat verzonken zijn in de kop en deze goed beschermd zijn tijdens gevechten. De snavel behoort volgens de rasbeschrijving altijd geel, kort en krachtig te zijn. De ogen hebben de kleur van een parel.

Het type of exterieur van de maleier wordt vaak aangeduid met het ‘driebogentype’. Dit houdt in dat het dier vanaf de zijkant gezien uit drie verschillende bogen bestaat. De eerste wordt gevormd door de lange, licht gebogen hals. De tweede door de vleugels, waarvan de vleugeltoppen op het zadel gedragen worden en de sterk aflopende ruglijn. De derde boog ontstaat door de staart die samengevouwen en afhangend gedragen wordt.

Verder zijn de schouders van een maleier breed en hoekig en behoren ze iets van het lijf af te staan. De stelling van een maleier vechthoen is erg hoog. Om deze hoge stelling te bereiken zijn zowel lange dijen als lange looppoten nodig. Wanneer je naar deze kip kijkt, moet uit alles kracht en hardheid spreken.

Kleuren

De maleier komt voor in vele kleuren, maar per land kunnen de toegestane kleuren verschillen.
  • Zilvertarwe
  • Patrijs
  • Wildkleur
  • Patrijsbont
  • tarwe
  • Wit
  • Roodgeschouderd wit
  • Roodporselein
  • Blauwtarwe
  • Witpatrijs
  • Rood
  • Koekoek
  • Zwart
  • Gezoomd blauw
  • Zwartwitgepareld
  • Dubbelgezoomd

De kleur tarwe wordt gezien als de oorspronkelijke kleur en het ras wordt dan ook het meest in de kleurslag tarwe gefokt.

Karakter

Maleiers zijn kippen die van nature erg zelfverzekerd zijn. De dieren zijn daarom in staat om naar hun verzorger toe erg vertrouwelijk te zijn. Ook kunnen ze erg tam worden door hun zelfverzekerde houding.

Maleiers zijn onderling – naar andere maleiers en zeker naar andere hoenders toe – niet verdraagzaam. Hanen gaan graag een gevecht met elkaar aan en zoeken hierbij ook de confrontatie met elkaar op in plaats van elkaar te ontlopen. Hennen die elkaar kennen kunnen goed met elkaar overweg, maar er kan ook onder hennen flinke ruzie ontstaan als de hennetjes elkaar niet of niet goed kennen.

Mensen die maleiers houden, wordt aangeraden om de dieren niet in grote groepen te houden omdat dit zeker tot gevechten kan leiden. Aangeraden wordt om de maleiers in kleine toompjes te houden van één haan met één (maximaal twee) hennen.

Opgroeiende jonge maleiers moeten bij voorkeur al op zeer jonge leeftijd van elkaar gescheiden worden op geslacht. Hierbij is het verstandigst om de hennen in groepjes van maximaal 6 dieren te plaatsen. Jonge hanen kunnen het beste in een hok gezet worden waar een oudere, dominante haan rondloopt. Deze volwassen haan zal de jonge hanen domineren waardoor de kans op gevechten een stuk kleiner is. Vooral bij een toom jonge hanen is het belangrijk de dieren extra ruimte te geven, op deze manier kunnen de hanen langer samen gehouden worden. Gaan de jonge haantjes echter met elkaar vechten, dan is het belangrijk om de hanen van elkaar te scheiden en de dieren individueel te huisvesten.

Ondanks de krappe bevedering van de maleier, zijn de dieren erg gehard en zijn ze in staat om het gehele jaar in weer en wind buiten te blijven. Het enige wat een maleier in die situatie echt nodig heeft, is een droog en tochtvrij nachthok.

Broedsheid en eieren

Maleiers staan bekend als niet zulke goede legsters. De hennen leggen zo’n 60 eieren per jaar met een bruingele schaal en een gewicht van ongeveer 50 gram.

Gebruiksdoel

De maleier is van oorsprong een vechthoen, en wordt in Aziatische landen nog veelvuldig voor dit doel gebruikt. In Azië wordt de maleier daarnaast ook vaak gehouden als vleesras. In Europa en andere westerse landen wordt de maleier voornamelijk gehouden als sierhoen en als hoender voor op shows ten pluimveetentoonstellingen.

Bijzonderheden

De maleier is een echte vormvogel, welke gefokt wordt voor de mooie vorm. Vroeger (en in Azië nog steeds) was de maleier niet zo extreem van type. De maleier die wij in de 21e eeuw in Nederland en andere Europese landen kennen, zou vaak voor meer nadelen dan voordelen zorgen in een gevecht.

Overige informatie

Wanneer je maleiers houdt of wilt gaan houden, is het belangrijk rekening te houden met de drink- en voerbakken. Door de lengte van de dieren is het niet verstandig om de bakken op de grond neer te zetten. Aangeraden wordt om het water en voer voor maleiers op een plankje te zetten welke zo’n 45 centimeter van de grond af ligt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean Bungartz, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maleier_(hoen)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/maleier.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/maleier
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=55772
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Maleier
  • http://aviculture-europe.nl/nummers/16N05A03.pdf
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/10N06A11.pdf
  • http://www.kleindierplaza.nl/25/hoenders-en-dwerghoenders/raskeuze-en-aanschaf

Reageer op het artikel "Kippenras: Maleier"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!