InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: La Flèchekriel

Kippenras: La Flèchekriel

Kippenras: La Flèchekriel De La Flèchekriel staat ook wel bekend onder de bijnamen 'duivelskopkriel' of 'satanskriel'. Deze bijnamen heeft dit ras te danken aan de bijzondere kam die bovenop zijn kop staat, deze lijkt wel een beetje op de 'horens' van de duivel. En zeker in combinatie met de oorspronkelijk zwarte kleurslag had het dier wel wat weg van de duivel. Ondanks die bijnamen is het een vriendelijk en actief kipje, dat een verdwergde versie is van het La Flèchehoen. Hennen van dit ras staan bekend als goede legsters en worden niet tot nauwelijks broeds.

Inhoud

Andere benamingen

De La Flèchekriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • La-Flèche kriel
  • La Flèche bantam
  • La-Flèche bantam
  • Kriel La Flèche
  • Kriel La-Flèche
  • Duivelskopkriel
  • Satanskriel
  • Kriel satanshoen
  • Kriel duivelskop

Land van herkomst

De La Flèchekriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De La Flèchekriel is door een aantal fokkers uit Duitsland ontwikkeld. Het doel was om een verdwergde vorm van de grote La Flèche te creëren. Om dit doel te bereiken gebruikten de fokkers wat klein gebleven La Flèchehoenders en diverse krielrassen, zoals de rijnlanderkriel. Dit fokproces is gestart in de jaren zestig van de twintigste eeuw en in 1970 werd de La Flèchekriel officieel erkend in Duitsland.

Uiterlijk

Wanneer je naar de La Flèchekriel kijkt, zie je een vrij fors, maar toch slank gebouwd krielkipje dat vrij hoog op de poten staat. Het ras staat bekend om zijn gestrekte en vrij brede lijf. De staart behoort volgens de rasbeschrijving groot te zijn en moet gespreid worden gedragen. Hanen van dit ras hebben bovendien een goed ontwikkelde sierbevedering in de staart.

La Flèchekrielen hebben vaak een leiblauwe of blauwgrijze pootkleur, maar dieren met de kleurslagen koekoek of wit hebben vaak lichtgekleurde looppoten.

Het opvallendste kenmerk van de La Flèchekriel is, net als bij zijn grote broer, de kamvorm, welke ook wel duivelskam wordt genoemd. De kam bestaat uit twee ronde hoorntjes die verticaal en evenwijdig aan elkaar staan. Gelijk achter deze hoorntjes zijn enkele kleine, opstaande veertjes zichtbaar. Deze veertjes worden gezien als een rudimentaire kuif (= overblijfselen van een kuif), wat ze cadeau hebben gekregen van de verre voorouders van de grote La Flèche, namelijk kuifhoenders. Ook de neusdoppen op de snavel die verhoogd en opengespalkt zijn tonen aan dat het ras verwant is aan kuifhoenders.

De La Flèche heeft altijd witte oorlellen, terwijl de gezichtshuid en de kam vuurrood van kleur behoren te zijn. De oogkleur verschilt van roodbruin tot donkerbruin, waarbij lichtere kleurslagen roodbruine ogen hebben en de zwarte kleurslag donkerbruine ogen.

Binnen dit ras bestaan diverse fokrichtingen, namelijk de Franse en de Duitse fokrichting. Dieren van de Franse fokrichting zijn iets grover en plomper gebouwd dan de elegantere dieren van de Duitse fokrichting.

La Flèchekrielen zijn erg vitaal, groeien snel op en zijn ook vroeg volwassen.

Kleuren

De La Flèchekriel komt voor in vier kleurslagen:
  • Wit
  • Zwart
  • Koekoek
  • Gezoomd blauw

Karakter

De La Flèchekriel is een beweeglijk krielkipje dat hoog kan vliegen – hij kan dit erg goed, en doet het bovendien ook graag. Wanneer de dieren de vrije uitloop genieten, dan kiezen ze er liever voor om ’s nachts in een boom te overnachten dan op een zitstok in het nachthok. De enige manier om dit euvel te voorkomen is om de dieren in een afgesloten ren te huisvesten, waar ze wel voldoende ruimte hebben om te scharrelen en dat ze voldoende afleiding krijgen.

Krielen van dit ras zijn zeker niet agressief, maar naar de verzorger toe zullen ze nooit echt tam worden – hoeveel tijd er ook in wordt gestoken.

Broedsheid en eieren

Hennen van dit ras leggen – zoals de kleur van de oren al aangeeft – witte eieren. De eieren zijn voor een kriel van dit formaat redelijk aan de grote kant, met een gewicht van 35 gram per stuk. Op jaarbasis legt de La Flèchekriel zo’n 200 eieren, waardoor er ook in de winter eitjes verwacht kunnen worden.

De hennen worden niet snel broeds, maar wanneer zij wel broeds zijn, voeren zij hun taak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong is de La Flèchekriel, net als zijn grote broer, een dubbeldoelras. Dit houdt in dat het ras voor zowel vlees als eieren gehouden kan worden. Toch wordt de La Flèchekriel vaker gehouden als sierkip dan als nuthoen.

Bijzonderheden

La Flèchekrielen zijn getooid met een bijzondere hoorntjeskam. Zijn grote broer heeft, mede dankzij de zwarte kleurslag die oorspronkelijk de enige kleurslag was van dit ras, daarom ook de bijnaam duivelskop of satanshoen gekregen. La Flèchekrielen staan daarom ook wel bekend met de bijnamen duivelskopkriel en satanskriel.

Het ras is vrij zeldzaam te noemen en komt in de meeste landen niet tot weinig voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De – veelal – zwarte kleurslag en…
Kippenras: Twents krielKippenras: Twents krielTwentse krielen zijn de verdwergde versie van het Twentse hoen. De dieren stammen af van leghornkrielen, te klein geblev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uikitireza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: de kippenencylopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=La_Fl%C3%A8che
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/laflechekrielen.html
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/d-e-f-g/la-fl%C3%A8che-krielen/
  • http://www.fransehoenderclub.eu/lafleche.htm
  • https://www.raskip.eu/onze-kippenrassen/la-fleche-en-la-fleche-kriel
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/09N01A09.pdf

Reageer op het artikel "Kippenras: La Flèchekriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!