InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Bielefelder

Kippenras: Bielefelder

Kippenras: Bielefelder De bielefelder is een kippenras uit Duitsland en is ontstaan en ontwikkeld in de Duitse plaats Bielefeld - waar het dier ook zijn naam aan dankt. Dit kippenras heeft een rustig en vertrouwelijk karakter, vliegt zelden tot nooit en wordt gezien als een typisch dubbeldoelras. De kippen worden dan ook gehouden voor zowel het vlees als voor de eieren. Hennen staan bekend als goede legsters met een legcapaciteit van ongeveer 180 eieren op jaarbasis. Door de bijzondere kleur - koekoekroodpatrijs - kan er bij zeer jonge kuikens al onderscheid gemaakt worden tussen hanen en hennen, enkel door naar de donskleur te kijken.

Inhoud

Andere benamingen

De bielefelder staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Poule de Bielefeld
  • Bielefelder Kennhuhn
  • Bielefeld
  • Bilefeldskie
  • Bielefelder Hons
  • Bilefeldka
  • Bilefeltské slepice
  • Bielefeldi
  • Bilefelder
  • Deutsches Kennhuhn

Land van herkomst

De bielefelder komt oorspronkelijk uit Duitsland, en is daar ontstaan rondom de plaats Bielefeld.

Geschiedenis

De bielefelder is in de twintigste eeuw ontwikkeld door pluimveehouder G. Roth in de Duitse plaats Bielefeld. Aan deze plaatst dankt dit prachtige ras ook zijn naam. Toen de bielefelder voor de eerste keer werd uitgebracht op een tentoonstelling, had het ras nog de naam Deutsches Kennhuhn, later werd deze rasnaam gewijzigd in de naam Bielefelder Kennhuhn. In 1980 werd de bielefelder officieel in Duitsland erkend.

Welke rassen er hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de bielefelder is anno 2019 nog steeds onduidelijk. Wel is duidelijk dat het dier afstamt van landhoenders. Door de goede leg is de kans ook zeer groot dat de bielefelder Aziatisch bloed door de aderen heeft stromen.

Uiterlijk

Als je de bielefelder van opzij bekijkt, kan je de bouw het beste omschrijven als rechthoekig. Dit type bouw wordt onder kenners ook wel het baksteentype genoemd. De staart van de bielefelder wordt goed gespreid gedragen, en het liefst in het verlengde van de rug.

Op de kop staat een enkele kam, de bevedering is middelmatig en de beenkleur geel. De ogen zijn altijd oranjerood van kleur.

Bielefelders zijn één van de grotere hoenderrassen, de hanen hebben een gewicht van 3 tot 4 kilo, hennen zijn iets kleiner met een gewicht van 2,5 tot 3,25 kilogram. Wat van een vleesras verwacht mag worden, is dat de kuikens vlot opgroeien.

Kleuren

De bielefelder komt oorspronkelijk alleen voor in de kleurslag koekoek-roodpatrijs (Duits: kennfarbis). Deze kleur is uniek voor de bielefelder en wordt bij andere rassen niet gezien. De combinatie van roodpatrijs met koekoektekening zorgt er namelijk voor dat alle zwarte veerdelen zijn veranderd in de kleur koekoek. De rasbeschrijving meldt dat hennen op de borst geen koekoektekening mogen vertonen. Dit is echter zeer lastig te fokken, waardoor het een echte sport is om een goedgetekende bielefelder-hen te kweken.

Sommige fokkers houden zich anno 2019 bezig met de ontwikkeling van de kleurslag zilverkoekoek, maar deze is nog niet erkend in Nederland en de meeste andere landen.

Karakter

Bielefelders staan bekend om hun rustige en vertrouwelijke karakter. Door deze karaktereigenschappen is de bielefelder gemakkelijk handtam te maken door de eigenaar. Zeker wanneer je wat gemengd graan in de hand houdt, zullen bielefelders dit al snel uit de hand eten.

De bielefelder is een kippenras dat niet tot nauwelijks vliegt, waardoor ze zeer goed in de vrije uitloop gehouden kunnen worden. Maar ook in een ren zal de bielefelder zich goed thuis voelen, mits er voldoende afleiding voor de kippen is geregeld.

Broedsheid en eieren

De bielefelder-hen staat bekend als een goede legster, met zon 180 eieren per jaar. De eieren zijn zon 60 gram per stuk en de eieren zijn lichtbruin gespikkeld. Als broedsters staan ze niet echt bekend, alhoewel in sommige stammen bielefelder-hennen zijn die regelmatig en goed broeds zijn. Toch is het bij dit ras aan te raden om gebruik te maken van een broedmachine of een kippenras dat bekend staat om zijn broedsheid, zoals de zijdehoender.

Gebruiksmogelijkheden

De bielefelder is van oorsprong een dubbeldoelras, gehouden voor zowel het vlees als voor de eieren. Tegenwoordig wordt de bielefelder echter niet meer zo vaak gehouden in de commerciële kippenhouderij, omdat er hybriden zijn ontwikkeld die meer eieren leggen en/of een hogere vleesopbrengst hebben met minder voedsel.

Wel wordt de bielefelder nog vaak gehouden door liefhebbers van het ras en biologische boeren die op kleine schaal kippen houden.

Bijzonderheden

Bij de meeste kippenrassen is bij jonge kuikens niet te zien of het gaat om hennen of hanen. Bij de bielefelder ligt dit echter iets anders, en zijn de kuikens wel vanaf zeer jonge leeftijd op geslacht te selecteren. Dit komt doordat de koekoekfactor en de goudfactor bij kippen geslachtsgebonden zijn. Dit houdt in dat fokzuivere hanen veel lichter van kleur zijn. Bij pasgeboren kuikens is dit terug te zien in het feit dat haankuikens een lichterbruine donskleur hebben. Ook is bij de jonge haantjes de witte vlek op de kop veel groter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De veelal zwarte kleurslag en…
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Kippenras: RijnlanderKippenras: RijnlanderDe rijnlander is een schitterend landhoen met een mooie bouw. Het ras komt in diverse kleurslagen voor en heeft een vrie…
Kippenras: Rhode Island (red en white)Kippenras: Rhode Island (red en white)De Rhode Island is een zeer geliefd kippenras dat door heel de VS en Europa gehouden wordt. Ook in Afrika, Azië en Zuid-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uikitireza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Bielefelder
  • Boek: de kippenencyclopedie. Auteur: esther Verhoef en Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bielefelder
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/bielefelder.html#.XQDWyFwzbIU
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/bielefelder.html
  • http://www.kippen.nu/bielefelder/

Reageer op het artikel "Kippenras: Bielefelder"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 13-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!