InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Pinzgauer geit

Geitenras: Pinzgauer geit

Geitenras: Pinzgauer geit De pinzgauer is een zeer zeldzaam geitenras uit Oostenrijk dat met uitsterven wordt bedreigd. Deze prachtige dieren zijn oorspronkelijk gehouden en gefokt als melkgeit en vleesgeit, maar komen in de professionele geitenhouderijen niet meer voor. De dieren zijn allen in handen van fanatieke fokkers en liefhebbers die het ras proberen te redden van de ondergang. Dit geitenras kan - net als andere geiten - ziek worden en besmet raken met caseous lymphaedenitis (CL). Gelukkig bestaat er een vaccinatie voor deze ziekte met dodelijke afloop en kunnen bedrijven een CL-vrij certificaat aanvragen.

Inhoud

Andere benamingen

De pinzgauer geit wordt ook wel aangeduid met de volgende rasnamen:
  • Pinzgauer Ziege
  • Pinzgaugeit

Land van herkomst

De pinzgauer komt oorspronkelijk uit Oostenrijk, en dan met name de streek Pinzgau in het Salzburger Land.

Geschiedenis

De pinzgauer kent een lange geschiedenis en stamt volgens oude geschriften direct af van de bezoargeit. De bezoargeit wordt ook wel wilde geit genoemd en behoort samen met twee andere wilde geitachtigen tot de voorouders van alle bestaande geitenrassen die wij vandaag de dag kennen.

Pinzgauer geiten worden met uitsterven bedreigd vanaf het eind van de Tweede Wereldoorlog, toen de vraag naar productievere melkgeitenrassen hoger werd en de boeren geen interesse meer hadden in de lagere productieve geiten zoals de pinzgauer. Vooral in Oostenrijk, maar ook in enkele andere Europese landen, zijn er een aantal fanatieke fokkers bezig met het redden van de pinzgauer, zodat de geiten ook over vele decennia nog steeds voorkomen. In 2018 stijgt het aantal pinzgauergeiten gestaag, alhoewel de stand van zaken dan nog steeds kritiek tot zeer kritiek te noemen is.

Uiterlijke kenmerken van dit geitenras

Wanneer je naar de pinzgauer kijkt, zie je een tamelijk grote geit met een schofthoogte van zon 70 tot 90 centimeter. Bokken zijn hierbij het grootst (80-90 cm), en geiten iets kleiner (70-80 centimeter). De geiten hebben een gewicht van 60 tot 80 kilo en bokken hebben een gewicht van 85 tot zon 100 kilogram.

De pinzgauer komt in diverse wildkleuren voor, variërend van grijs tot roodbruin. De roodbruine vacht toont zich meer in de lente en zomermaanden, terwijl de grijze vacht vooral tot uiting komt in de herfst en het winterseizoen.

Pinzgauers zijn robuuste en sobere geiten die prima in staat zijn het hele jaar door buiten te leven in de weides.

Karakter

Pinzgauers zijn over het algemeen vreedzame en rustige geiten met een nieuwsgierig karakter. Wanneer ze nieuwe dingen zien, zullen ze eerst wat bang zijn maar al snel zal de nieuwsgierigheid het overwinnen en gaan ze op onderzoek uit. Wanneer de pinzgauer van jongs af aan met mensen in aanraking is geweest, is het een prima geit om mee samen te werken.

Gebruiksdoel

De pinzgauer wordt oorspronkelijk gebruikt voor diverse doeleinden: namelijk als melkgeit en vleesgeit. Tegenwoordig wordt de pinzgauer zelden tot nooit meer waargenomen in de professionele geitenhouderij, omdat er andere geitenrassen zijn opgestaan die productiever zijn. Vanaf ongeveer de Tweede Wereldoorlog zijn pinzgauergeiten voornamelijk in handen van hobbyboeren en liefhebbers van het ras.

Gezondheid van de pinzgauer

Net als elk mens en elk dier, kan ook de pinzgauer ziek worden. Het is natuurlijk belangrijk om als eigenaar zo goed mogelijk te zorgen voor een gezonde kudde geiten, maar het gebeurt ook dat de geit ziek wordt, ondanks al onze inzet en moeite om het dier gezond te houden. Eén van de aandoeningen die bij de pinzgauer geit kan voorkomen, is caseous lymfaedenitis (CL).

Caseous Lymfaedenitis

Caseous lymfaedenitis, kortweg CL genoemd, is een zeer ernstige en bovendien besmettelijke ziekte die kan voorkomen bij geiten, dus ook bij de pinzgauer geit. De aandoening wordt veroorzaakt door een bacterie, die pseudo-tuberculose veroorzaakt. De naam van de bacterie is Corynebacterium pseudotuberculosis.

Een pinzgauergeit kan met caseous lymfaedenitis besmet raken via een wondje in de huid, of door contact met het pus van opengebroken abcessen die veroorzaakt zijn door CL. De ziekte is vooral te herkennen aan het volgende symptoom:
  • Zwelling van één of meer oppervlakkige lymfeklieren. Dit veroorzaakt bulten direct onder het huidoppervlak.

De zwelling wordt veroorzaakt door een ontstekingsreactie in het lichaam. De ontstekingen vormen abcessen gevuld met pus, wanneer de druk in het abces te groot wordt, kan het abces doorbreken en komt de pus in de buitenlucht terecht of in het lichaam van de geit; afhankelijk van de plek waar het abces doorbroken wordt. Het pus is zeer besmettelijk, dus het is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen en andere dieren niet in contact kunnen komen met de opengebroken abcessen.

In de meeste gevallen gaat het om oppervlakkige lymfeklieren die dicht onder de huid liggen, maar in een vergevorderd stadium kunnen ook de meer diepliggende lymfeklieren aangetast raken.

Inenting tegen CL en CL-vrij certificaat

Er bestaan vaccinaties die CL kunnen voorkomen. In Nederland zijn bedrijven waar geiten leven verplicht om de dieren jaarlijks of tweejaarlijks te laten inenten. Ook worden periodiek steekproeven genomen bij diverse dieren, om er 100 procent zeker van te zijn dat het dier vrij is van CL. Indien alle dieren op één locatie CL-vrij zijn, krijgt het bedrijf een CL-vrij certificaat. Op deze manier kan een boer aantonen dat zijn dieren vrij zijn van deze ziekte en bovendien ertegen zijn ingeënt. Dit vergemakkelijkt de verkoop en export van dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid…
Geitenras: Belgische hertegeitGeitenras: Belgische hertegeitDe Belgische hertegeit is een typische melkgeit van Belgische oorsprong. De geit is oorspronkelijk gehouden als melkgeit…
Geitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitGeitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitDe Nubische geit is het grootste geitenras ter wereld en kent zijn oorsprong in zanderige en woestijnachtige gebieden in…
Geitenras: Vlaamse geitGeitenras: Vlaamse geitDe Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Krapfengut, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • www.wikipedia.nl
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/182111-ziektes-bij-de-geit-caseous-lympheadenitis-of-cl.html
  • https://infodebster.infoteur.nl/specials/zieke-geit.html
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181966-welke-ziektes-komen-er-voor-bij-geiten.html

Reageer op het artikel "Geitenras: Pinzgauer geit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!