InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Bündner stralengeit

Geitenras: Bündner stralengeit

Geitenras: Bündner stralengeit De Bündner stralengeit is een typische berggeit uit Surselva, kanton Graubünden (Zwitserland), dat het liefst zijn tijd doorbrengt op de steile berghellingen om daar te grazen. Het ras staat bekend om de rastypische tekening op de kop, waarbij er witte strepen vanaf de hoornbasis, over de ogen naar de bek lopen. De exacte oorsprong van dit geitenras is onduidelijk, maar men vermoedt dat de Nera Verzasca één van de voorouders is van de Bündner stralengeit. Ze worden voornamelijk gehouden als begrazers van de bergweiden, maar ook als melkgeit en vleesgeit doen de dieren het uitstekend.

Inhoud

Andere benamingen

De Bündner stralengeit staat ook bekend onder de namen
  • Bündner Strahlen geit
  • Graubünden geit
  • Graubünden stralen geit

Land van herkomst

Bundner stralengeiten komen oorspronkelijk uit Zwitserland.

Geschiedenis

De Bündner stralengeit komt oorspronkelijk uit Surselva, kanton Graubünden (Zwitserland). De Bündner stralengeit werd tot aan het begin van de twintigste eeuw in het land van herkomst gefokt voor het vlees en de productie van melk. Vooral in de bergachtige regio’s hielden mensen de Bündner stralengeit als melkleverancier en leverancier van vlees. De geit heeft een typische bouw en de behendigheid van een berggeit waardoor hij prima in staat is om op zeer steile berghellingen in de Alpen te grazen. Mede daarom is het ras in Zwitserland erg geliefd, omdat het ras op plekken kan komen waar andere geitenrassen meer moeite mee hebben.

Het is nog steeds onduidelijk welke rassen hebben bijgedragen aan het ontstaan van de Bündner stralengeit. Wetenschappers vermoeden wel dat de Nera Verzasca één van de voorouders is van de Bündner stralengeit.

Uiterlijke kenmerken

Kijk je naar dit mooie geitenras, dan zie je een geit van een tamelijk groot formaat met een schofthoogte van 75 tot 90 centimeter, waarbij de bokken groter zijn dan de geiten. De geiten behoren een minimaal gewicht van 50 kilogram te hebben, terwijl het gewicht van de bok op minstens 70 kilogram vastgelegd is. De poten behoren sterk en rank te zijn, en de kop wordt getooid met een prachtig stel horens. Zowel vrouwelijke als mannelijke exemplaren van dit ras hebben een geitensik, welke ook wel een baard wordt genoemd.

De Bündner stralengeit heeft een korte vacht die voornamelijk antraciet tot zwart van kleur is. Op het hoofd zijn aftekeningen aanwezig in een witte, crèmekleurige of beige kleur. Ook het gebied rondom de ogen (de oogleden) zijn wit, evenals de onderbenen. In de rasstandaard staat dat de buik wit mag zijn, maar dit is geen vereiste.

Karakter

Bündner stralengeiten zijn rustige en kalme geiten met een sterk kudde-instinct. De dieren zijn het meest gelukkig als zij in een kudde leven van 30 tot ongeveer 100 geiten. Het zijn echte berggeiten die het liefst de steile berghellingen opzoeken om te grazen – ook jonge lammeren verkiezen deze hellingen boven vlakke weides.

Dit geitenras houdt van buiten zijn en het grazen op berghellingen, en daarom is het geen ras dat geschikt is om de hele dag op stal te houden. De dieren leggen het liefst lange afstanden af op zoek naar het beste stukje gras, waardoor de dieren het meest tot hun recht komen onder leiding van een geitenhoeder in de vrije natuur.

Gebruiksdoel

Bündner stralengeiten worden overwegend gehouden voor hun melk, maar de bokken worden vaak gehouden en gefokt voor het vlees. Geiten hebben een gemiddelde melkproductie van ongeveer 2,50 kilo melk per etmaal.

Dracht en bevalling bij de Bündner stralengeit

De Bündner stralengeit is – net als andere geitenrassen – 155 dagen drachtig, waarbij er een variatie op mag treden met een drachtduur van 146 tot 162 dagen. De meeste Bündner stralengeiten dragen twee lammeren bij zich, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij drielingen geboren werden of enkel eenlingen.

De bevalling bij de geit zal zich vaak aankondigen door onrustig gedrag van de geit, ze zondert zich af van de rest van de kudde, gaat met de voorhoeven over de grond schrapen, flehmen, met een geïrriteerde blik naar de buik kijken, en heen en weer lopen. Dit zijn symptomen die kunnen duiden op een naderende bevalling, maar kunnen ook een andere oorzaak hebben. Het meest duidelijke kenmerk dat de bevalling echt gestart is, is het zichtbaar worden van de pog (waterblaas) uit de kling van de geit. De pog kan ook gesprongen zijn en dan is er enkel een slijmsliert te vinden.

Vanaf het moment van het zichtbaar worden van de pog, moet het eerste lam binnen twee uur geboren worden. Is het geboren, dan zal zij eerst het lam schoonlikken. Na ongeveer een kwartier zal ze verder gaan met persen om ook het tweede jong uit te drijven. De placenta zal tussen de 1,5 en 8 uur na de geboorte van het laatste lam haar lichaam verlaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: PauwengeitGeitenras: PauwengeitDe pauwengeit is een geitenras uit Zwitserland dat op de lijst van zeldzame huisdierrassen staat. Dit geitenras heeft ee…
Geitenras: Nederlandse bonte geitGeitenras: Nederlandse bonte geitDe Nederlandse bonte geit is een van oorsprong Nederlandse melkgeit die helaas met uitsterven wordt bedreigd. De dieren…
Geitenras: Kempense geitGeitenras: Kempense geitDe Kempense geit is één van de meest zeldzame geitenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit België. De geit heeft e…
Geitenras: Wallische geitGeitenras: Wallische geitDe Wallische geit, ook wel Wallische zwarthalsgeit genoemd, is één van de meest opvallende geitenrassen ter wereld met z…
Geitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokGeitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokDe Zuid-Afrikaanse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat voornamelijk is ontwikkeld voor de product…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Baph, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/179297-dracht-bevalling-en-geboorte-bij-de-geit.html
  • https://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCndner_Strahlenziege
  • https://www.szzv.ch/de/rassen/gefaehrdete-rassen/buendner-strahlenziege.html
  • https://www.prospecierara.ch/de/tiere/buendner-strahlenziege
  • https://www.landwirtschaft.ch/wissen/tiere/ziegenhaltung/rassen/buendner-strahlen/
  • http://www.oziv.ch/rassen/buendnerstrahlenziege.php

Reageer op het artikel "Geitenras: Bündner stralengeit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 30-04-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!