InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Dwerggeiten

Geitenras: Dwerggeiten

Geitenras: Dwerggeiten De dwerggeit is het kleinste geitenras ter wereld en is ontstaan op twee verschillende plaatsen in Afrika. Doordat deze geit is ontstaan op twee verschillende plekken, zijn er twee types dwerggeit ontstaan, namelijk de West-Afrikaanse dwerggeit en de Oost-Afrikaanse dwerggeit. In de loop der eeuwen zijn de typen veelal vermengd, en kan er eerder gesproken worden van één type. De meeste mensen duiden de Afrikaanse dwerggeit gewoon aan als dwerggeit, en maken hierbij geen onderscheid tussen de verschillende typen. Hoe zien dwerggeiten eruit, hoe zijn ze ontstaan en welke karaktereigenschappen kunnen worden toegeschreven aan de dwerggeiten?

Andere benamingen

Dwerggeiten staan ook bekend onder de volgende namen:
  • Afrikaanse dwerggeit
  • Kameroen-dwerggeit
  • West-Afrikaanse dwerggeit
  • Oost-Afrikaanse dwerggeit
  • Pygmy goat (Engelse benaming)

Land van herkomst

Dwerggeiten komen oorspronkelijk uit Afrika. West-Afrikaanse dwerggeiten zijn ontstaan in het westen en midden van Afrika, terwijl de Oost-Afrikaanse dwerggeit vooral in het oosten van Afrika werd waargenomen.

Geschiedenis

Dwerggeiten zijn op verschillende locaties in Afrika ontstaan, namelijk in het westen en midden van Afrika (West-Afrikaanse dwerggeit) en het oosten van Afrika (Oost-Afrikaanse dwerggeit). De dieren waren zeer goed in staat om te overleven met een zeer schaars voedselaanbod en grote periodes van droogte. Dwerggeiten zijn met scheepvaarders verspreid over heel de wereld, aangezien dwerggeiten vaak aan boord van de schepen mee werden teruggenomen als leverancier van vlees en – soms – melk. Tegenwoordig is de dwerggeit vooral een geliefde geit voor hobbyboeren en liefhebbers. Het speelse karakter zorgt ervoor dat ze een leuke aanblik zijn in een weiland – er valt altijd wel wat te zien!

Uiterlijke kenmerken

Dwerggeiten zijn, zoals de naam al doet vermoeden, klein. Bokken hebben een schofthoogte van 50 tot 60 centimeter, waarbij geiten nog iets kleiner zijn met een schofthoogte van gemiddeld 50 centimeter.

De dwerggeit heeft een mooie rechte rug met een buiklijn die naar achteren toe iets afloopt. De horens behoren volgens de rasbeschrijving vrij klein te zijn, waarbij het liefst gezien wordt dat de horens naar achteren gebogen zijn. Dwerggeiten komen in verschillende kleuren en kleurpatronen voor, maar toch komen de kleuren zwart en donkerbruin op grote schaal voor. In principe mag de dwerggeit alle kleuren, kleurpatronen en -variëteiten hebben. De vacht is altijd kortharig.

Als je naar het dier kijkt zie je een geit met een voornamelijk vierkante lichaamsbouw. Op de kop staan korte oren die recht omhoog staan, alhoewel er ook dwerggeiten bekend zijn die hangoren hebben.

Karakter

Dwerggeiten staan erom bekend een erg speels karakter te hebben en blijven tot op zeer hoge leeftijd ook echt speels. Ze zijn levendig en actief, en bovendien erg nieuwsgierig. De meeste dwerggeiten zullen alle nieuwe dingen nieuwsgierig onderzoeken en uittesten of iets eetbaar is en wat ze ermee kunnen doen.

Gebruiksmogelijkheden

In de meeste landen wordt de dwerggeit gehouden als hobby, gewoon omdat het leuke dieren zijn om naar te kijken en door het speelse karakter van dwerggeiten. In Afrika worden dwerggeiten soms ook wel gehouden als producent van vlees. Dit komt vooral voor in gebieden waar voedsel erg schaars is en de bevolking er alles aan moet doen om te overleven.

Als melkgeit is de dwerggeit niet geschikt. Dwerggeiten hebben – mede veroorzaakt door hun kleine lichaamsbouw – kleine uiers en produceren net genoeg melk om hun jongen groot te brengen. Een andere reden waarom de dwerggeit niet geschikt is als melkgeit, is de kleine bouw. Het is voor de mens lastiger om de geiten te melken, omdat de uier zich lager op de grond bevindt. In zeer arme regio’s wordt er soms wel melk gedronken dat afkomstig is van dwerggeiten.

Huisvesting van de dwerggeit

Dwerggeiten hebben – net als grote geiten – een hekel aan regen. Ook zijn ze niet zo goed bestand tegen kou, tocht en vocht. Daarom is het belangrijk dat de dwerggeiten in een weiland altijd de mogelijkheid hebben om te schuilen voor de regen en andere weersinvloeden. Dit kan zeer makkelijk door het plaatsen van enkele schuilhokken in het weiland. De hoeveelheid schuilhokken moet je aanpassen aan het aantal dieren die in de weide staan.

Daarnaast is het aangeraden om een stal te hebben, waar de dieren gehuisvest kunnen worden. Als ze ziek zijn, als het buiten erg koud is of als er lammeren zijn – kan het fijner zijn om de dwerggeit binnen in stal te houden in plaats van op een open weiland.

Voeding van een dwerggeit

Dwerggeiten behoren altijd de beschikking te hebben over een grote hoeveelheid hooi van een goede tot uitmuntende kwaliteit. In de zomerperiode hebben ze daarnaast vers gras nodig, wat ze zelf kunnen eten in het weiland. Tijdens de dracht en de periode dat de dwerggeit melk geeft aan haar lammeren, is het bovendien erg belangrijk dat er krachtvoer wordt gegeven in de vorm van geitenmuesli en/of pallets (biks). Ook zieke dieren en/of oudere dwerggeiten moeten vaak bijgevoerd worden met krachtvoer. De hoeveelheid krachtvoer of muesli er gegeven moet worden, hangt af van de reden waarom er krachtvoer gegeven wordt en het gewicht van de dwerggeit. Fabrikanten zetten op de verpakkingen van voer altijd welke hoeveelheden er aangehouden moet worden per dier en per situatie.

Overige informatie

De dwerggeit in Nederland is één van de populairste geitenrassen. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de kleine gestalte van dwerggeiten, waardoor het makkelijker is om de dwerggeit op een kleinere ruimte te houden. De dieren worden vooral gehouden door hobbyboeren, mensen met een grotere tuin en kinderboerderijen of op kijkboerderijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dwerggeit, klein maar fijnDwerggeit, klein maar fijnDwerggeiten zijn kuddedieren die erg geschikt zijn om als huisdier te houden. Hun verzorging is minimaal, maar ze vragen…
Geitenrassen: boergeit, bonte Duitse edelgeit en bonte geitGeitenrassen: boergeit, bonte Duitse edelgeit en bonte geitDe Afrikaanse boergeit, de bonte Duitse edelgeit en de Nederlandse bonte geit zijn schitterende geitenrassen, met een in…
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Afvallen met Afrikaanse mango?Afvallen met Afrikaanse mango?Afrikaanse mango, of met de Engelse naam African mango, is een hype in de dieetwereld. Is het echt mogelijk om met de Af…
Geitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitGeitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitDe Bagot is een schitterend, klein geitenras welke als ernstig bedreigd wordt beschouwd. De Bezoargeit daarentegen is ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aitoff, Pixabay
  • Wikipedia.nl
  • http://www.woonwebsite.nl/idee/huisdieren-dwerggeit/310
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0

Reageer op het artikel "Geitenras: Dwerggeiten"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 16-04-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!