InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Twents hoen

Kippenras: Twents hoen

Kippenras: Twents hoen Het Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat het ras op de grens van Twente (Nederland) en Bentheim (Duitsland) is ontwikkeld, en dat het dier ontwikkeld is met zowel dieren van Duitse als Nederlandse bodem. De Twentse hoenders zijn redelijk uniek te noemen, waarbij vooral hun oorsprong erg belangrijk is. Ze zijn ontstaan uit kruisingen tussen landhoenders en vechthoenderrassen: het Twents hoen vertoont van beide soorten kenmerken. Zo neigt de bouw naar die van een landhoen, terwijl de lange hals en het felle karakter meer overeenkomen met die van een vechthoender.

Inhoud

Andere benamingen

Het Twents hoen staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kraienkopp
  • Kraienköppe
  • Twentse bruine
  • Twentse hoender
  • Twentse Grijze

Land van herkomst

Het Twents hoen komt oorspronkelijk uit Nederland en Duitsland.

Geschiedenis

Het Twents hoen is een kippenras dat is ontstaan in Twente, in het oosten van Nederland. Tegelijkertijd is het ras ook ontstaan in Bentheim, een graafschap in Duitsland. Beide landen beweren de ‘eigenaar’ te zijn van het Twents hoen, maar internationaal is besloten dat beide landen genoemd mogen worden als land van herkomst van het Twents hoen.

Het Twents hoen is ontstaan uit kruisingen tussen diverse landhoenders uit de betreffende regio’s, gekruist met Maleiers en Leghorns in de kleurslag zilverpatrijs. Naast de duidelijke invloed van landhoenders, is het aan het Twents hoen ook goed te zien dat het bloed in de aderen heeft stromen van vechthoenders.

De Twentse hoenders werden in Nederland voor het eerst voor het publiek tentoongesteld op een grote tentoonstelling in het jaar 1884.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar het Twents hoen kijkt, zie je en sierlijke, vrij forse kip met een type dat zowel aan een landhoender als een vechthoender doet denken. Van de landhoenders hebben Twentse hoenders hun lange en sierlijke bouw ontvangen, alsmede de rijk bevederde staart. De erfenis van de vechthoenders is zichtbaar in de opgerichte en uitdagende houding. Ook de typische kop is echt te linken aan vechthoenders.

De bouw van een Twents hoen is kort, de oorlellen zijn klein en rood van kleur, de snavel is geel en behoort kort en krachtig van structuur te zijn. De ogen zijn oranjerood van kleur en behoren volgens de rasbeschrijving een felle uitdrukking te hebben.

De kam die op de kop zit is klein en heeft de vorm van een halve walnoot, bedekt met kleine puntjes. Dit type kam wordt dan ook wel een walnootkam genoemd. De kam bij hanen is redelijk ontwikkeld, bij hennen is de kam niet tot nauwelijks ontwikkeld.

Twents hoenders dragen hun vleugels goed aangetrokken en de beenkleur is geel. Hanen wegen gemiddeld zo’n 3000 gram, hennen iets lichter met een gemiddeld gewicht van 2000 gram.

Kleuren

Het Twents hoen komt in diverse patrijskleuren voor, namelijk:
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Witpatrijs

Karakter

Twentse hoenders staan bekend om hun levendige en vertrouwelijke karakter en het feit dat ze goed tegen een stootje kunnen. In hun karakter is dan ook zeker de afstamming van vechthoenderrassen terug te vinden.

Hanen onderling zijn in de regel behoorlijk agressief, zodat het niet te doen is om meerdere hanen in een toompje te houden.

Het Twents hoen kan zowel in de vrije uitloop als in een ruime ren goed uit de voeten. In een te kleine ren waar ze weinig tot geen mogelijkheden hebben tot scharrelen, zullen ze elkaar al snel verwonden bij gebrek aan uitdaging. Ze staan erom bekend vrij goed tot goed te kunnen vliegen, dus het is verstandig om een hoge omheining neer te zetten of een gesloten ren aan te schaffen, zodat ze niet kunnen wegvliegen.

Ondanks hun opvliegende karakter zijn ze, met de nodige rust en inzet van de verzorger, vrij makkelijk tam te maken.

Broedsheid en eieren

Twentse hoenders leggen zo’n 130 tot 140 eieren per jaar met een gewicht van 55 gram en een lichtgele eierschil. Hennen zijn niet zulke goede broedsters, maar als ze wel broeds zijn, dan voeren zij hun taak naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

Het Twents hoen is van oorsprong een legras, maar wordt sinds de Tweede Wereldoorlog ook steeds vaker ingedeeld in de categorie ‘sierrassen’. Dit laatste omdat er in de commerciële pluimveehouderij steeds vaker en op steeds grotere schaal gebruik gemaakt wordt van leghybriden en kippenrassen die bekend staan om een hogere legcapaciteit op jaarbasis. Liefhebbers van het ras hebben er daarom voor gekozen het Twents hoen steeds vaker als huisdier en sierkip te houden.

Tentoonstellingen

Twentse hoenders worden steeds meer hobbymatig gehouden door (sport)fokkers en liefhebbers van het Twents hoen. Mede om die reden komt het Twents hoen sinds de Tweede Wereldoorlog steeds meer voor op tentoonstellingen die zowel nationaal als internationaal gehouden worden. Liefhebbers van het ras proberen op deze manier meer mensen enthousiast te maken voor dit prachtige ras, in de hoop dat er meer mensen Twentse hoenders willen aanschaffen en op deze manier hun steentje willen bijdragen op het gebied van ontwikkeling van dit prachtige kippenras.

Twents hoen of Kraaikop?

De in Duitsland veelvuldig gebruikte naam voor het Twents hoen (namelijk: enkelvoud; Kraienkopp – meervoud; Kraienköppe) kan in Nederland voor veel verwarring zorgen. In Nederland is er namelijk een kippenras met de naam kraaikop. Dit ras heeft echter niets te maken met het Twents hoen en is ook niet verwant aan het kippenras dat in dit artikel behandeld wordt.

Stichting Zeldzame Huisdierrassen

Het Twents hoen is een in Nederland zeer zeldzaam huisdierras. Daarom is het ras al sinds de oprichting van Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) opgenomen in de lijst Zeldzame Nederlandse huisdierrassen. Het doel van de SZH is om zeldzame huisdierrassen te promoten onder een groot publiek, de rassen van de ondergang te behoeden en de overheid en dierhouders ervan te overtuigen hoe belangrijk het is de landbouwdiversiteit qua dierbestand in stand te houden en de dierpopulaties van levend erfgoed te vergroten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biografie: Herman FinkersHerman Finkers is een Twentse cabaretier uit Almelo. Door zijn succesvolle voorstellingen die bekend staan om de woordgr…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: Brabançonne of Brabants boerenhoenKippenras: Brabançonne of Brabants boerenhoenHet Brabants boerenhoen, of de Brabançonne, is een schitterend kippenras uit Belgisch Brabant, een Belgische provincie.…
Zeldzame huisdierrassen in NederlandZeldzame huisdierrassen in NederlandIn Nederland komen veel huisdierrassen voor die ontstaan en ontwikkeld zijn in Nederland. Een deel van deze rassen is ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jörg Erich, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/185815-zeldzame-huisdierrassen-in-nederland.html
  • http://www.twentsehoenders.nl/
  • http://www.twentsehoenders.nl/rasbeschrijving/
  • http://szh.nl/hoenders/twents-hoen/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/twentshoen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Twents_hoen
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/twentse-hoenders

Reageer op het artikel "Kippenras: Twents hoen"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!