InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Lakenvelder

Kippenras: Lakenvelder

Kippenras: Lakenvelder De lakenvelder is een prachtige kip met een bijzondere tekening. De grondkleur is zwart (of de verdunning blauw), met een groot wit vlak over het midden van het lijf – alsof er een laken over de rug van het dier is gegooid. Lakenvelders komen al meerdere eeuwen voor in Nederland en zijn goede legkippen, alhoewel ze ook als sierras een verrijking voor de tuin of het boerenerf zijn. Wat is de geschiedenis van de lakenvelder, hoe zien de dieren er precies uit en welke karaktereigenschappen kunnen er aan de lakenvelder kip toegeschreven worden?

Inhoud

Andere benamingen

De lakenvelder wordt ook wel aangeduid als ‘lakenvelder hoen’ of ‘lakenvelder kip’.

Land van herkomst

De lakenvelder komt zowel uit Nederland als uit Duitsland, alhoewel het ras het meest ontwikkeld is in Nederland.

Geschiedenis lakenvelder

De geschiedenis van de lakenvelder kip gaat erg ver terug. Al in 1727 zijn er meldingen gedaan van kippen met de typische lakenveldertekening in de Nederlandse provincie Zuid-Holland, in buurtschap Lakervelt. Toch is de exacte oorsprong van de lakenvelder (anno 2018) nog steeds niet duidelijk, aangezien er verschillende verhalen de ronde doen hierover. De eerste theorie is hierboven beschreven, de tweede theorie is dat het ras zowel in Duitsland (gebied: Westfalen) als in Nederland is ontstaan, en dat het zijn rasnaam dankt aan de overeenkomsten met het runderras met identieke tekening, welke de naam Lakenvelder rund draagt.

Wat wel duidelijk is, is dat lakenvelders een kleine groep van liefhebbers hebben, maar dat de kip toch vrij regelmatig gezien wordt. Bijzonder is dat het ras – ondanks dat het toch op betrekkelijk grote schaal voorkomt – is opgenomen in de lijst met zeldzame hoenderrassen van Stichting Zeldzame Huisdierrassen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de lakenvelder kippen kijkt, zie je een kip met een lichtgebouwd, gestrekt lichaam. De kop heeft een middelgrote, enkele kam en beschikt over witte oorlellen. Aan de kamgrootte is zeer moeilijk te zien of het een haan of een hen betreft (bij de meeste andere kippenrassen heeft de haan namelijk een grotere kam op de kop staan). De oogkleur van de lakenvelder is oranjerood tot roodbruin, de vleugels worden strak tegen het lijf maar iets naar beneden gericht gedragen.

De staartveren zijn lang en de staart behoort volgens de rasstandaard goed gespreid te zijn. De staartdracht is vrij hoog en de hanen hebben lange, brede en goed gebogen staartsikkels in hun staart. De benen van de lakenvelder zijn altijd leiblauw van kleur.

Kleuren

De lakenvelder is het meest te herkennen aan zijn unieke tekening, namelijk de lakenveldertekening. Dit is een zwart-wit patroon, waarbij de kop, hals en staart zwart zijn, maar er een witte band ligt tussen de schouderpartij en de bekkenpartij. Het lijkt hierbij alsof er een wit laken over het midden van het dier is gegooid.

De zwarte lakenveldertekening komt ook in een verdunde kleur voor, namelijk blauw. Deze kleurslag wordt ook wel een blauwgetekende lakenvelder genoemd.

Karakter

Lakenvelders zijn zeer beweeglijke, actieve kippen die graag scharrelen. Het zijn tamelijk schuchtere kippen die niet snel tam te krijgen zijn. Wel kan de lakenvelder – mits de verzorger hier de tijd voor neemt en zeer rustig is – handtam worden en op deze manier uit de hand van de verzorger eten.

Lakenvelders komen het meest tot hun recht als zij de vrije uitloop krijgen. Hier kunnen ze hun energie kwijt en bovendien hebben ze op deze manier de mogelijkheid om de hele dag bezig te zijn met hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ondanks dat lakenvelders zeer goede vliegers zijn, blijven ze over het algemeen in de buurt van hun nachthok, mits zij dit hok als thuisbasis zien. Om dit voor elkaar te krijgen, is het verstandig om nieuwe of jonge kippen voor een periode van één tot twee maanden op te sluiten in het nachthok, waar een kleine ren aan grenst. Na deze periode kan de lakenvelder de vrije uitloop krijgen en zal het dier over het algemeen zelf het nachthok opzoeken wanneer het tijd is om op stok te gaan.

Broedsheid en eieren bij de lakenvelder

Lakenvelders zijn zelden tot nooit broeds, dus om te fokken met dit ras dient er gebruik gemaakt te worden van een pleegmoeder van een goed-broeds ras, of er moet een broedkast ingezet worden om de eieren uit te broeden. Hennetjes van het lakenvelderras leggen zo’n 180 eieren per jaar, en dan met name in de lente en zomermaanden. De eikleur is altijd wit en het gewicht van de eieren is ongeveer 50 gram.

Gebruiksmogelijkheden

De lakenvelder is van oorsprong een legras, maar doet ook zeker niet onder als sierras.

Bijzonderheden

Jonge lakenvelderkippen hebben nog niet de juiste lakenveldertekening zoals oudere kippen die laten zien. Pas na de derde keer in de rui geweest te zijn, is de definitieve tekening goed zichtbaar.

Overige informatie

Niet alleen bij kippen komt de lakenveldertekening voor. Ook bij andere (meestal) Nederlandse rassen komt deze typische tekening voor, zoals bij de muis (lakenveldermuis), koe (lakenvelder rund) en de geit. Ook bij cavia’s en konijnen komt een soortgelijke tekening voor, maar bij deze twee dieren wordt het ‘Hollandertekening’ genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Waarom kalkoen met Kerstmis?Waarom kalkoen met Kerstmis?Hebt u er al eens bij stilgestaan waarom er traditioneel kalkoen op het menu staat als we Kerstmis vieren? Er gaat wel e…
Kippenrassen: De YokohamaWereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoe…
Zeldzame rassenLangszaam bij beetje sterven er meer dieren uit, sommige zijn al uitgestorven sommige hebben het net weten te redden. Om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Micha003, Wikimedia Commons (CC0)
  • http://szh.nl/hoenders/lakenvelder-hoen/
  • https://www.lakenvelder-vorwerkclub.nl/lakenvelders/eigenschappen/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=54384
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/lakenvelder.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lakenvelder_(kip)
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/lakenvelder-hoen
  • Boek: De kippenencyclopedie.Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Lakenvelder"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!