InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Brabanterkriel

Kippenras: Brabanterkriel

Kippenras: Brabanterkriel De brabanterkriel is een Nederlands kippenras en een verkleinde of dwergvorm van de grote brabanter, en is ontstaan uit kruisingen tussen de Antwerpse baardkriel en Nederlandse baardkuifkriel. De dieren komen in zeven verschillende kleurslagen voor en staan bekend om hun rustige en prettige karakter. Hennetjes zijn zelden broeds en leggen zo'n 150 eieren per jaar, met een gewicht van 35 gram per stuk. Hoe is de brabanterkriel ontstaan, hoe zien ze eruit en op welke manieren kunnen ze gehouden worden?

Inhoud

Andere benamingen

De brabanterkriel staat ook wel bekend als:
  • Brabanter kriel
  • Kleine brabanter
  • Kriel brabanter

Land van herkomst

De brabanterkriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis van de brabanterkriel

De brabanterkriel is een dwergras en ontstaan uit kruisingen tussen Nederlandse baardkuifkrielen en Antwerpse baardkrielen. De dieren die uit deze kruisingen voortkwamen, werden geselecteerd op kleur en bouw van de brabanter, en met goedgekeurde krielen werd verder gefokt. In 1933 werden de eerste brabanterkrielen getoond op een tentoonstelling, en al snel werd het ras ook erkend door diverse instanties.

De brabanterkriel is in Nederland vrij populair, maar wordt buiten dit land zelden waargenomen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de brabanterkriel kijkt, zie je een krielkip met een bijzonder uiterlijk. De kop is namelijk behoorlijk typisch met zijn kuif en baard. De kuif wordt ook wel omschreven als een scheerkwastkuif, en bestaat uit verticaal groeiende veren die als een compacte, zijdelings afgeplatte massa op de kop staan. De schedelknobbel is bij de brabanterkriel en zijn grote broer de brabanter niet aanwezig. Wanneer er wel een schedelknobbel aanwezig zou zijn, zou de kuif te groot en te rond worden.

Hanen wegen rond de 1000 gram, hennetjes gemiddeld zon 750 gram.

Brabanterkrielen hebben ook een prachtige volle, driedelige baard. De baard heeft een duidelijke afscheiding tussen de keelbaard en de bakkebaarden. Zoals bij de meeste kuifhoenders zijn de neusgaten van de brabanterkriel ook iets verhoogd en opengewerkt. De kam van een brabanterkriel moet tweehoornig zijn, waarbij er een lichte V-vorm zichtbaar moet zijn tussen de hoorntjes.

De bouw kan het beste omschreven worden als de bouw van het landhoendertype. De bouw is vrij gestrekt en de dieren staan bekend om hun iets opgerichte houding. De vleugels behoren volgens de rasomschrijving lang te zijn en horen goed opgetrokken tegen het lichaam aan gedragen te worden. De staart wordt hoog gedragen, waarbij de staart altijd ruim gespreid wordt. De pootkleur is meestal leiblauw, op de kop zijn witte oorlellen en oranjerode ogen zichtbaar.

Brabanterkrielen zijn goede vliegers.

Kleuren bij de brabanterkriel

De brabanterkriel komt in dezelfde kleuren voor als zijn grote broer de brabanter, namelijk:
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Koekoek
  • Goud-zwartgetoept
  • Zilver-zwartgetoept
  • Geel-witgetoept
  • Parelgrijs.

Karakter

Brabanterkrielen staan bekend als krielkipjes met een rustig en vredelievend karakter. Ze worden niet echt handtam, maar zijn ook niet als schuw te bestempelen. Wanneer de eigenaar er veel tijd en moeite in steekt, kan deze kriel wel handtam worden en uit de hand komen eten van de eigenaar.

Broedsheid en eieren

Hennetjes van de brabanterkriel zijn niet snel broeds en leggen bovendien ook vrij weinig eieren. Hennetjes leggen gemiddeld zon 150 witte eieren per jaar, met een gewicht van zon 35 gram per stuk.

Gebruiksdoel

De brabanterkriel is vooral gefokt met als doel een sierras te ontwikkelen welke dezelfde kleuren en uiterlijke kenmerken had als de grote brabanter, alleen in een kleiner formaat.

Bijzonderheden

Doordat de kuif van de brabanterkriel recht op de kop staat, belemmert de kuif niet het zicht van de brabanterkriel. De kuif wordt ook niet snel vies omdat deze bij het scharrelen naar voedsel niet op de grond hangt.

Overige informatie

Omdat brabanterkrielen goede vliegers zijn is het raadzaam om ze te houden in een ruime, overdekte ren om te voorkomen dat ze uitvliegen.

De brabanterkriel is nauw verwant aan de uilebaardkriel. Beide rassen zijn ontstaan uit dezelfde kruisingen, en het is zelfs mogelijk om nieuw bloed in de brabanterkriel te fokken door gebruik te maken van de uilebaardkriel. Hier moet echter wel goed rekening gehouden worden met het feit dat door inkruising van uilebaardkrielen, de baardvorm van de brabanterkriel drastisch kan veranderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BrabanterKippenras: BrabanterDe Brabanter is een schitterend kuifhoenderras van Nederlandse bodem en komt in ons land al voor sinds de zeventiende ee…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Kippenras: MaranskrielKippenras: MaranskrielDe maranskriel is een verdwergde vorm van de grote marans. Qua uiterlijk zijn ze een exacte kopie van de marans, alleen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freeegooo, Pixabay
  • http://www.kippen.nu/brabanter/
  • http://zeldzamerassen.nl/bkuclub/brabanters/
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Brabanter
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/brabanterkrielen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brabanter

Reageer op het artikel "Kippenras: Brabanterkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!