InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkriel

Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkriel

Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkriel De Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn er diverse theorieën te vinden, waarbij in ieder geval altijd het Friese hoen als één van de voorouders wordt genoemd. Friese krieltjes zijn leuke kipjes om te houden in de tuin of op het erf, ze zijn behoorlijk op zichzelf en tonen wat schuwer gedrag dan sommige andere krielrassen. Hoe zien de Friese krielen eruit, welke kleuren en kleurslagen komen er voor en hoeveel eieren worden er op jaarbasis gelegd door de prachtig gekleurde hennetjes?

Inhoud

Andere benamingen

De Friese kriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Fries hoenkriel
  • Fries kriel
  • Friese hoenkriel

Land van herkomst

De Friese kriel komt oorspronkelijk uit Nederland en is rond 1930 ontwikkeld.

Geschiedenis

De exacte herkomst van de Friese kriel is niet bekend, alhoewel wetenschappers (anno 2018) bezig zijn met diverse DNA-analyses om te kijken welke kippenrassen tot de voorouders van de Friese kriel gerekend mogen worden. Er zijn nu drie theorieën over welke rassen hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de Friese kriel.

Theorie 1

Theorie 1 bestaat eruit dat de Friese kriel is ontstaan uit kruisingen tussen Friese hoenders en Sebrightkrielen.

Theorie 2

Deze theorie beweert dat de Friese kriel is ontstaan uit kruisingen tussen het Friese hoen en de Krüpelhintsje, een reeds uitgestorven kippenras.

Theorie 3

De derde theorie beweert dat de Friese kriel is ontstaan uit kruisingen tussen zilverpel Friese hoenders en witte Hollandse krielen.

Uiterlijke kenmerken Friese kriel

Als je naar de Friese kriel kijkt, zie je een krielkipje dat zeer sterk overeenkomt met het Friese hoen, alleen in een kleiner (dwerg)formaat. Hanen wegen tussen de 700 en 800 gram, terwijl hennetjes gemiddeld tussen de 600 en 700 gram wegen.

De Friese kriel is van het landhoentype, is slank gebouwd en heeft een iets opgerichte houding. De staart wordt vrij hoog gedragen, goed gespreid en bij hanen is er een rijke sierbevedering met lange, goed gebogen hoofdsikkels in de staart aanwezig.

Vleugels van de Friese krielen worden iets schuin naar beneden gedragen, maar behoren hierbij wel goed aangesloten tegen het lijf te liggen. De borst wordt iets naar voren gedragen en behoort volgens de rasstandaard goed afgerond te zijn. Bovenop de kop is een enkele kam aanwezig en de oorlellen zijn wit van kleur. De ogen zijn oranjerood, de poten onbevederd en leiblauw van kleur.

Door hun lage gewicht zijn Friese krielen goede vliegers en kunnen zelfs over omheiningen van 1,8 tot 2 meter vliegen.

Kleuren

Friese krielen komen in 11 verschillende kleuren en kleurslagen voor, namelijk:
  • Roodbont
  • Goudpel
  • Zilverpel
  • Citroenpel
  • Geel-witpel
  • Roodpel
  • Zwart
  • Wit
  • Ongezoomd blauw
  • Koekoek
  • Zwartbont

De gepelde kleurslagen worden het meest waargenomen bij de Friese kriel, waarbij de pelling erg klein en fijn is. Hennetjes hebben op de borst, rug en schouders veren waarop zich drie tot vijf paar pelvlekjes bevinden, die ovaal van vorm zijn.

Karakter van het Friese kriel

Friese krielen staan bekend om hun levendige, onrustige en ietwat schrikachtige karakter. Ze zijn erg op zichzelf, komen liever niet te dicht in de buurt van mensen (zelfs hun vaste verzorger wordt op afstand gehouden) en het is dan ook niet meer dan logisch dat de Friese kriel zeer lastig (hand)tam te maken is.

Door hun vermogen om goed te vliegen, deinzen ze er niet voor terug om over hoge omheiningen of afzettingen heen te vliegen. Daarom is het aan te raden om Friese krielen in een ruim opgezette ren te houden, waarbij ook de bovenkant is afgesloten.

Ze houden ervan om te scharrelen en zijn dan ook het liefst de hele dag bezig om hun eigen kostje bij elkaar te scharrelen. Ondanks hun vermogen tot goed vliegen, kunnen ze goed op het erf gehouden worden. Friese krielen zijn sterk en vitaal, en wanneer ze de mogelijkheid hebben slapen ze het liefst in een boom of een hoge struik, in plaats van in een nachthok.

Broedsheid en eieren

Friese krielen leggen zon 170 witte eitjes per jaar, met een gemiddeld gewicht van 35 gram per ei. Net zoals de meeste andere kippen van het landhoentype en als veelvuldig eierlegger, is het normaal dat hennen van de Friese kriel zelden tot nooit broeds worden. Wanneer zij wel broeds worden, voeren ze hun taak goed uit. Ook als moederkloek (nadat de eieren zijn uitgekomen) zijn ze erg goed in hun taak. Hennetjes beschermen hun kroost fel tegen alle vormen van gevaar en zorgen er bovendien voor dat de kuikens opgroeien tot goede kippen.

Gebruiksdoel

De Friese kriel is van oorsprong een sierras, maar kan ook als legras ingezet worden. De meeste Friese krielen zijn in handen van sportfokkers die met de dieren naar shows en tentoonstellingen gaan. Daarnaast worden er ook veel Friese krielen gezien als verrijking en lust voor het oog op weilanden, boerenerven en kinderboerderijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Het Friese paardHet Friese paard. Een mooi en vriendelijk paard met veel behang en een trotse houding. Het lichaam is sterk, breed en co…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
De Arabo-Fries: sportpaard van de toekomst?Arabo-Friezen worden sinds enkele jaren gefokt als de sportpaarden van de toekomst. Men zocht een manier om het werkwill…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Momentmal, Pixabay
  • http://europashow.nl/fries-hoen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Fries_hoen
  • http://friesehoenderclub.nl/cms/
  • http://friesehoenderclub.nl/cms/?page_id=15
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/friesehoenkrielen.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/fries-hoen
  • http://szh.nl/hoenders/fries-hoen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!