InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoen

Kippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoen

Kippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoen De Noord-Hollandse blauwe (ook wel Noord-Hollands hoen genoemd) is een kippenras uit de Noord-Hollandse plaats Assendelft in Nederland. Het ras is een typisch dubbeldoelras, waarbij de nadruk vooral op de vleesproductie ligt, de legcapaciteit is een mooie nevenverdienste. Noord-Hollandse blauwen staan bekend om hun unieke kleurvariant van de koekoek. Waar bij andere rassen de standaard koekoek bestaat uit zwarte banden op een witte veer, is dit bij de Noord-Hollandse blauwe veranderd in donkergrijze banden op een lichtgrijze veer, waardoor de dieren - vooral hennen - vanaf een afstand blauwgrijs lijken in plaats van zwartwit.

Inhoud

Andere benamingen

De Noord-Hollandse blauwe wordt ook wel aangeduid als Noord-Hollands hoen.

Land van herkomst

De Noord-Hollandse blauwe komt oorspronkelijk uit het Zaanse dorp Assendelft in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

Geschiedenis

De Noord-Hollandse blauwe dankt zijn naam aan de kleur – die van een afstand een blauwachtige tint heeft – en de Nederlandse provincie waar het ras oorspronkelijk gefokt is: Noord-Holland. Het ras is gekweekt in Assendelft, een dorp in de gemeente Zaanstad, en is aan het begin van de twintigste eeuw voor het eerst beschreven. De Noord-Hollandse blauwen werden vooral gefokt omdat er in die periode vanuit Amsterdam veel vraag naar kippenvlees was, waarop de Assendelftse kippenhouders met de Noord-Hollandse blauwe op de proppen kwamen. Deze kippen, slachtkuikens, zijn ontstaan uit kruisingen tussen lokale (onbekende) vleesrassen en Mechelse hoenders uit België. Ook is er in de loop der jaren bloed van de Plymouth Rock ingekruist, om de legcapaciteit van dit ras te verbeteren.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Noord-Hollandse blauwe kijkt, zie je een kippenras dat duidelijk als vleesproducent gehouden werd. De kippen zijn namelijk groot, breed en zwaar gebouwd. Hanen hebben een gewicht van 3,5 tot 4 kilogram, waarbij hennen iets lichter zijn met 3 tot 3,5 kilogram. Hoewel het een zwaar ras is met een brede bouw, kan er bij de Noord-Hollandse blauwe niet gesproken worden van een blokkig hoender, het ras heeft eerder ronde vormen.

De rasbeschrijving geeft aan dat de Noord-Hollandse blauwe een diepe en brede borst moet hebben, waarbij de borstlijn goed afgerond moet zijn. De rug is vrij lang te noemen en bovendien breed. De ruglijn gaat met een korte, haast holronde lijn over in de staart die hoog gedragen wordt. De staart heeft een matige spreiding en de staartveren zijn redelijk kort, waardoor de staart klein oogt in vergelijking tot de rest van het lichaam. De hanen hebben sierveren, maar deze zijn korter en minder opvallend aanwezig dan bij andere rassen vaak het geval is.

De kop van een Noord-Hollandse blauwe is groot, met bovenop het hoofd een middelgrote enkele – rode – kam en rode oorlellen. De oogkleur is altijd oranjerood. De Noord-Hollandse blauwe is een witvellig ras (huidskleur) met vleeskleurige poten.

Omdat de Noord-Hollandse blauwe een typisch vleesras is, is het belangrijk dat de vleeskip een snelle groei doormaakt en dat het lijf goed bevleesd wordt.

Kleuren

De Noord-Hollandse blauwe kwam vroeger, in de eerste helft van de twintigste eeuw, voor in twee kleurslagen, namelijk wit en koekoek. Tegenwoordig wordt de Noord-Hollandse blauwe enkel erkend in de kleur koekoek. Zeer zelden wordt er nog een Noord-Hollandse blauwe aangetroffen met een wit verenkleed – dit dier mag nooit ingezet worden voor de fok, aangezien het een kleurslag is die liever niet gezien wordt.

Karakter

Net als bij alle andere vleesrassen, is de Noord-Hollandse blauwe erg rustig. Dit heeft twee oorzaken:
  • Door hun grote, forse lichaam is bewegen en vliegen wat lastiger dan bij kleine krielkippen met een lichtere lichaamsbouw.
  • Om een ras te kweken dat snel groeit en een flinke vleesopbouw heeft, is het van belang dat het een rustig ras is. Hoe meer een dier beweegt, vliegt of nerveus karakter vertoont, hoe meer energie dit kost en er dus minder energie gebruikt kan worden voor de opbouw van goede bevlezing.

Naast het rustige karakter vliegt de Noord-Hollandse blauwe ook zelden tot nooit, ze zullen eerder iets opspringen wanneer dit nodig is. Noord-Hollandse blauwen staan erom bekend zeer goed tam te worden, wanneer zij van jongs af aan mensen gewend zijn en de verzorger de kippen rustig benadert en veel tijd steekt in het tam maken van de dieren.

De Noord-Hollandse blauwe kan in een grote ren gehouden worden, maar het is fijner om ze de vrije uitloop te geven. Dit omdat ze bij een overschot aan voeding in combinatie met weinig lichaamsbeweging al snel kunnen vervetten (te dik worden). Wanneer ze de vrije uitloop hebben, bewegen ze meer en moeten ze meer moeite doen om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Ook zijn ze prima geschikt voor de vrije uitloop omdat deze kippen niet tot nauwelijks vliegen – ze zijn simpelweg te zwaar bevleesd om vliegend van de grond te komen.

Noord-Hollandse blauwen verdragen soortgenoten erg goed en er is zelden een vorm van agressie waar te nemen. Hanen die bij elkaar gehouden worden en op een te klein oppervlak staan, kunnen elkaar wel gaan uitdagen met als resultaat dat dit uitdraait op gevechten.

Broedsheid en eieren bij de Noord-Hollandse blauwe

Noord-Hollandse blauwen leggen tussen de 125 en 175 eieren per jaar, met een gewicht van ongeveer 55 gram en een lichtbruine eischaal. Broedsheid wordt bij de Noord-Hollandse blauwe nauwelijks waargenomen, maar als de hen wel broeds is voert zij haar taak over het algemeen naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden voor dit kippenras

De Noord-Hollandse blauwe is een typisch dubbeldoelras, wat gehouden en gefokt wordt voor het vlees en de eieren. Wel moet er hierbij vermeld worden dat Noord-Hollandse blauwen voornamelijk gefokt worden voor het vlees, en dat de legcapaciteit van de hennen van ondergeschikt belang is.

Tegenwoordig wordt de Noord-Hollandse blauwe nog maar zelden gehouden in de professionele vleessector, maar zijn de hennen en hanen vooral te bezichtigen op kinderboerderijen, kijkboerderijen en worden ze gehouden door fokkers en liefhebbers van dit ras. Door hun forse formaat is het ras minder geschikt als huisdier voor kinderen. De Noord-Hollandse kriel, de kleine dwergvariant van de Noord-Hollandse blauwe, zou echter wel een geschikt huisdier zijn voor kinderen.

Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH)

Met de opkomst van hybride kippenrassen en rassen die bekend staan om hun zeer snelle groei en goede vleesaanzet, is de vraag naar Noord-Hollandse blauwen sterk afgenomen. Dit heeft er – vooral vanaf de Tweede Wereldoorlog – voor gezorgd dat dit schitterende kippenras sterk in aantal afnam. Resultaat: de Noord-Hollandse blauwe wordt al sinds een aantal decennia met uitsterven bedreigd.

Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) is een stichting welke zich inzet voor het behoud van huisdierrassen van Nederlandse bodem, welke met uitsterven bedreigd worden. Sinds de jaren 70 – vanaf het moment van oprichting van de SZH - is de Noord-Hollandse blauwe op de lijst met zeldzame Nederlandse kippenrassen gezet.

Bijzonderheden

De oorspronkelijke naam van de Noord-Hollandse blauwe is ‘Noord-Hollands hoen’. Deze benaming wordt ook nog steeds gebruikt, alhoewel Noord-Hollandse blauwe meer gebruikt wordt. De reden dat dit ras de bijnaam Noord-Hollandse blauwe kreeg, is gelegen in het feit dat de koekoek-kleur bij dit ras geen echte zwart-witverdeling is. De kleuren zijn eerder donkergrijs en lichtgrijs. De hennen hebben donkere banden die ongeveer tweemaal zo dik zijn als die bij de haan, waardoor de hennen vanaf een afstand gezien eerder blauwgrijs lijken dan zwart/wit of grijs/wit.

Overige informatie

Van de Noord-Hollandse blauwe bestaat ook een krielvariant, namelijk de Noord-Hollandse kriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: AmrockKippenras: AmrockDe amrock is een zeer productief kippenras met een legcapaciteit van maar liefst 240 eieren per jaar. Het ras doet het b…
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Zeldzame huisdierrassen in NederlandZeldzame huisdierrassen in NederlandIn Nederland komen veel huisdierrassen voor die ontstaan en ontwikkeld zijn in Nederland. Een deel van deze rassen is ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rramas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Hollands_hoen
  • http://szh.nl/hoenders/noordhollandse-blauwe-of-noord-hollandse-hoenders/
  • http://www.anhbc.nl/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/noord-hollandshoen.html
  • http://www.stalbaatehof.nl/kippen%20begin.htm
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/noordhollandse-blauwen
  • http://www.hetandereleven.nl/noordhollandseblauwe

Reageer op het artikel "Kippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!