InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-kriel

Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-kriel

Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-kriel Hollandse hoenkrielen – ook wel Hamburgh-krielen genoemd – zijn prachtige, kleine kipjes met een gewicht tussen de 700 en 900 gram. Ze komen voor in diverse mooie kleurslagen en de hanen beschikken over schitterende sikkels en bijsikkels in de vacht, evenals een prachtig zadel. Hoe ziet de geschiedenis van de Hollandse hoenkrielen eruit, wat zijn de rastypische kenmerken en welke karaktereigenschappen worden veel waargenomen bij dit ras? Wie wil gaan fokken met de Hollandse hoenkriel doet er goed aan om een broedkast of een pleegmoeder aan te schaffen, daar broedsheid binnen dit ras zelden tot nooit voorkomt.

Inhoud

Andere benamingen

De Hollandse hoenkriel staat ook bekend onder de namen:
  • Hamburgh-kriel
  • Zwerg Hamburger

Land van herkomst

Nederland en Engeland, waarbij Engeland de grootste invloed heeft gehad bij de ontwikkeling van de Hollandse hoenkriel.

Geschiedenis

Zowel in Engeland als in Nederland hebben diverse fokkers al vanaf het ontstaan van de Hollandse hoenders geprobeerd de dwergvariant van dit ras te fokken: het Hollandse hoenkriel. De meeste fokkers slaagden er in de begintijd niet in, maar Engeland is als eerste succesvol geweest en heeft aan het eind van de negentiende eeuw de Hollandse hoenkriel voor het eerst op een tentoonstelling uitgebracht, gecreëerd door de fokker Farnsworth. Farnsworth kon de Hollandse hoenkriel creëren door zilver-zwartgeloverde Hollandse hoenders te kruisen met Sebrights en Java-krielen.

Uiteindelijk werd de Hollandse hoenkriel al voor de Tweede Wereldoorlog, vanaf ongeveer 1936, in Nederland gesignaleerd. Vanaf die tijd, en dan met name na het einde van de Tweede Wereldoorlog, werd de Hollandse hoenkriel ook verwelkomd in andere landen over de gehele wereld, en dan met name Duitsland.

Uiterlijke kenmerken Hollandse hoenkriel

Als je naar de Hollandse hoenkriel kijkt, zie je een kleine krielkip met de typische bouw van een landhoen. De dieren zijn klein, slank en sierlijk, waarbij haantjes een gewicht van 800 tot 900 gram hebben en hennetjes een gewicht van 700 tot 800 gram. Als je de Hollandse hoenkriel vanaf opzij bekijkt, is het dier wat lang, wat nog versterkt wordt door de vrij lange staartpartij. De staart behoort volgens de rasstandaard goed gespreid en middelhoog gedragen te worden, hanen hebben daarnaast nog prachtige, lange en brede sikkels in de staart. De sikkels moeten eindigen in een ronde top. Daarnaast heeft de haan een vol bevederd zadel en een groot aantal bijsikkels in de staart.

De vleugels van dit ras zijn vrij lang en behoren iets schuin naar beneden gedragen te worden. De kleur van de poten is altijd leiblauw, ongeacht de kleur van de veren. De kop is vrij klein en is getooid met een prachtige rozenkam met een ronde doorn die recht naar achteren steekt. Verder is de kam ook voorzien van kleine, fijne puntjes, wat ook wel het kamwerk wordt genoemd. De kinlellen zijn rond en vrij kort, terwijl de oorlellen redelijk groot, rond van vorm en wit van kleur zijn.

Kleuren

Hollandse hoenkrielen komen voor in de volgende kleuren en kleurslagen:
  • Goud-zwartgeloverd
  • Zilver-zwartgeloverd
  • Goudpel
  • Zilverpel
  • Citroenpel
  • Geel-witpel
  • Goud-blauwpel
  • Zwart
  • Wit
  • Ongezoomd blauw
  • Koekoek
  • Blauw
  • Zwartgeloverd

Karakter van Hollandse hoenkriel

Hollandse hoenkrieltjes zijn levendige en beweeglijke kipjes die een sierlijke verschijning zijn in de tuin of op het erf. Ze zijn zeker geschikt voor de vrije uitloop, waarbij ze graag hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Hollandse hoenkrielen zijn in principe ook in een ren te houden, mits deze zeer ruim is opgezet en de dieren voldoende afleiding hebben zodat de verveling niet kan toeslaan.

Deze krielkipjes worden niet snel tam, zelfs niet als de verzorger er zeer veel moeite en tijd in steekt om ze (hand)tam te maken.

Broedsheid en eieren

Broedsheid komt bij de Hollandse hoenkriel niet of nauwelijks voor, hennetjes staan echter wel bekend als goede legsters met zo’n 130 eieren per jaar, met een gewicht van 30 gram per stuk en een witte eierschaal.

Gebruiksdoel

De Hollandse hoenkrielen worden voornamelijk gehouden en gefokt als sierkip, dus een kip die mooi is om naar te kijken. Toch is de hoeveelheid aan eieren die de hennetjes jaarlijks leggen (130 stuks) een leuke – en smakelijke – bijkomstigheid.

Overige informatie

Van de Hollandse hoenkriel bestaat ook een grote variant, namelijk het Hollandse hoen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laura Haggarty, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/hollandshoenkrielen.html
  • http://szh.nl/hoenders/hollands-hoen/
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/h-i-j-k-l/hollandse-hoenkrielen/
  • http://dierenbeeldbank.com/photo/10008/Hollands-hoen-(kriel)-zwartgeloverd.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollands_hoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-kriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 30-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!