InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Noord-Hollandse kriel

Kippenras: Noord-Hollandse kriel

Kippenras: Noord-Hollandse kriel De Noord-Hollandse kriel is een krielvariant van de Noord-Hollandse blauwe (ook Noord-Hollands hoen genoemd), en is in de jaren 60 van de twintigste eeuw ontwikkeld in Nederland. De Noord-Hollandse kriel is een typisch vleesras wat duidelijk tot uiting komt in de bouw en het karakter van deze krielkip. Hennen leggen bovendien een goede hoeveelheid eieren (120-130 stuks) afgaande het feit dat het ras gefokt is als vleesproducent en niet als legkip. Een bijzonder gegeven is de kleurslag waarin de Noord-Hollandse kriel voorkomt: koekoek met een verdunningsfactor (in plaats van zwart-witte koekoek donkergrijs-lichtgrijze koekoek) waardoor het verenkleed blauwgrijs oogt vanaf een afstand gezien.

Inhoud

Andere benamingen

De Noord-Hollandse kriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Noord-Hollands hoenkriel
  • Noord-Hollands hoenkriel
  • Kriel Noord-Hollandse blauwe
  • Kriel Noord-Hollands hoen

Land van herkomst

De Noord-Hollandse kriel komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

De Noord-Hollandse kriel is rond 1960 ontstaan, met als doel een kleine dwergvariant te fokken van de grote Noord-Hollandse blauwe (ook wel Noord-Hollands hoen genoemd). Om tot de Noord-Hollandse kriel te komen, is er gebruik gemaakt van diverse (dwerg)rassen, waaronder:
  • Wyandottekrielen
  • Maranskrielen (Engelse type)
  • Sussex-krielen
  • Plymouth Rock-krielen
  • Niederrheinerkriel

De heer Meijer, erelid van de Nederlandse Hoender Club, kan gezien worden als de belangrijkste fokker bij de totstandkoming van de Noord-Hollandse kriel.

Uiterlijke kenmerken van deze krielkip

Bij het fokken van een krielvariant van een groot ras, is het de bedoeling een kleine kip te fokken met precies dezelfde kenmerken en eigenschappen als de grote variant, waarbij de kriel alleen verschilt in grootte en gewicht. De grote Noord-Hollandse blauwe is een vrij forse kip, waardoor de Noord-Hollandse kriel ook gezien kan worden als een grote krielkip. Hanen van de kriel wegen ongeveer 1 kilo, hennetjes iets lichter met een gewicht van 850 tot 950 gram.

Men is – anno 2018 – nog steeds bezig om de krielvariant te optimaliseren om het ras nog meer op de grote broer te doen lijken. Tot op heden is dit aardig gelukt, alhoewel er in de praktijk nogal wat problemen kunnen ontstaan met de staartdracht. De Noord-Hollandse blauwe heeft namelijk een vrij hoog gedragen staart, die vrij kort is en bovendien niet veel gespreid gedragen mag worden, wat bij de Noord-Hollandse kriel nog niet altijd tot uiting komt. Bij de kriel wordt de staart over het algemeen te laag, en te wijd gespreid gedragen.

Noord-Hollandse krielen hebben een diepe borst die zo goed mogelijk gerond moet zijn. De rasbeschrijving geeft aan dat deze kip een middelhoge stelling moet hebben, alhoewel het bij de hennen de schijn kan opwekken dat de stelling te laag is. Dit wordt veroorzaakt door het volle en diepe achterlijf en is een illusie – de hennen hebben ook een middelhoge stelling. De vleugels moeten altijd goed aanliggen en goed opgetrokken gedragen worden.

De kop van de Noord-Hollandse kriel is vrij groot en bovenop de kop is een mooie, middelgrote enkele kam aanwezig. De oorlellen zijn altijd rood, de ogen hebben een oranjerode kleur en de poten moeten vleeskleurig zijn.

Kleuren

De Noord-Hollandse kriel wordt enkel in de kleur koekoek gefokt. Waar een normale koekoekkleur zwarte banden heeft op een witte ondergrond, mag het contrast bij de Noord-Hollandse kriel niet te groot zijn. Het liefst ziet men een donkergrijze band op een lichtgrijze ondergrond, waardoor de hennen vanaf een afstand blauwgrijs ogen, in plaats van zwartwit. Deze blauwgrijze waas over het verenkleed heeft ervoor gezorgd dat de grote broer ‘Noord-Hollandse blauwe’ genoemd wordt, en de kriel regelmatig Noord-Hollandse blauwe kriel genoemd wordt.

Karakter van de Noord-Hollandse kriel

Noord-Hollandse krielen zijn erg rustige en kalme kipjes, net zoals bij de meeste vleesrassen het geval is. Door hun gewicht en zware bouw vliegen ze liever niet – doen ze dit wel, dan is het zeer laag bij de grond en houden ze het niet lang vol. De Noord-Hollandse kriel kan prima gehouden worden voor de vrije uitloop, daar ze liever dichtbij hun nachthok blijven.

Dit kippenras staat erom bekend erg vriendelijk te zijn, een aangenaam karakter te hebben en onderling erg vreedzaam te zijn. Het is zeer makkelijk om de Noord-Hollandse kriel handtam of tam te maken, mits de verzorger rustig is en hier voldoende tijd voor uitstrekt. Een handje voer kan bij de Noord-Hollandse kriel echt wonderen doen!

Broedsheid en eieren

Hennen van de Noord-Hollandse kriel leggen redelijk wat eieren, zo’n 120 tot 130 per jaar. De eieren wegen zo’n 30 tot 35 gram en hebben een lichtbruine eierschaal. Afhankelijk van de foklijn waaruit de hen komt, komt broedsheid niet of redelijk vaak voor. Wanneer hennen wel broeds zijn, voeren zij hun taak vaak prima uit. Ook als moederkloek doet de Noord-Hollandse kriel het uitstekend.

Gebruiksmogelijkheden van dit kippenras

De Noord-Hollandse kriel is van oorsprong een typisch vleesras, alhoewel de legcapaciteit ook naar tevredenheid is met ongeveer 120 tot 130 eitjes per jaar. Daarnaast is de Noord-Hollandse kriel ook veelvuldig te zien bij de hobbyboeren of particulieren, om het erf te verfraaien.

Overige informatie

De Noord-Hollandse kriel bestaat ook in een grote variant, namelijk de Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoen genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielKippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielHollandse hoenkrielen – ook wel Hamburgh-krielen genoemd – zijn prachtige, kleine kipjes met een gewicht tussen de 700 e…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jacalynbeales, Unsplash
  • http://www.anhbc.nl/noord-hollandse-hoenders-kriel/
  • http://szh.nl/hoenders/hollandse-kriel/
  • http://www.denoordhollandseblauwe.nl/noordhollandse-blauwe-krielen/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=20878
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/noord-hollandse-blauwe.html#.WtT0mYhubIU

Reageer op het artikel "Kippenras: Noord-Hollandse kriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!