InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Brabanter

Kippenras: Brabanter

Kippenras: Brabanter De Brabanter is een schitterend kuifhoenderras van Nederlandse bodem en komt in ons land al voor sinds de zeventiende eeuw. Deze kippen zijn gemakkelijk te herkennen aan hun prachtige kuif en driedelige baard, hun prachtige verenkleed en iets opgerichte houding. De hennen leggen zo'n 150 wit gekleurde eieren per jaar, met elk een gewicht van zo'n 52 gram. Broedsheid komt voor bij dit ras, alhoewel niet elke hen ook daadwerkelijk broeds wordt. Welke kleuren en kleurslagen kan de Brabanter krijgen, hoe zien de dieren eruit en zijn ze ook (hand)tam te maken?

Inhoud

Land van herkomst

De Brabanter is een kippenras dat oorspronkelijk uit Nederland komt.

Geschiedenis

De Brabanter is een van oorsprong kuifhoenderras en komt al sinds de zeventiende eeuw voor in Nederland – de mogelijkheid bestaat dat dit kippenras zelfs nog ouder is. Hoewel Nederland als thuisbasis van de Brabanter wordt gezien, is Nederland niet het enige land waar de Brabanter al sinds mensenheugenis voorkomt.

Rond 1900 was de Brabanter in Nederland vrijwel uitgestorven, maar gelukkig zijn er een aantal fanatieke fokkers geweest die de Brabanter opnieuw hebben kunnen opbouwen, door gebruik te maken van kippen uit Duitsland. Een andere methode die werd gebruikt om de Brabanter in stand te houden, was door het inkruisen van de Nederlandse uilebaard. De Nederlandse uilebaard is een kip dat zeer sterke overeenkomsten vertoont met de Brabanter, waardoor gemakkelijk gebruik gemaakt kon worden van nieuw bloed binnen de Brabanterlijnen.

Anno 2019 wordt de Brabanter nog steeds met uitsterven bedreigd.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Brabanter kijkt, zie je een kip van het landhoentype. De dieren zijn middelhoog gesteld en hebben een alerte, iets opgerichte houding. De rug is vrij lang en behoort iets af te lopen. De staart wordt hoog gedragen, is lang en wordt goed gespreid. De hanen van dit ras hebben lange, brede en goed gebogen hoofdsikkels in de staart, ook zijn er veel bijsikkels aanwezig in de staart.

De rasbeschrijving schrijft dat de beenkleur bij de meeste kleurslagen leiblauw moet zijn.

Het meest opvallende kenmerk van de Brabanter is de kop. Ze hebben een volle, driedelige baard – waarbij duidelijk sprake is van een afscheiding tussen de keelbaard en de bakkebaarden. De neusgaten zijn wat verhoogd en opengewerkt. De kam (hoorntjeskam) op de kop is tweehoornig en de hoorntjes staan in een V-vorm. Brabanters hebben ook een kuif op hun kop en de kuif heeft een typische vorm die veel overeenkomsten vertoont met de kuif van een Appenzeller spitskuif. De veren van de kuif groeien verticaal en staan als een compacte, zijdelings afgeplatte massa op de kop. Bij de Brabanter mag geen schedelknobbel aanwezig zijn.

Wanneer de Brabanter in een ren gehouden wordt, moet er goed gelet worden op het feit dat de kippen voldoende bezigheden hebben om te doen. Dit ras staat erom bekend dat ze snel kunnen vervetten wanneer ze te veel eten en/of te weinig beweging krijgen.

Hanen wegen rond de 2500 gram en hebben ringmaat 19. Hennetjes wegen rond de twee kilo en hebben ringmaat 16.

Kleuren van de Brabanter

De Brabanter komt in veel diverse kleuren en kleurslagen voor, namelijk:
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Koekoek
  • Goud-zwartgetoept
  • Zilver-zwartgetoept
  • Geel-witgetoept
  • Goud-blauwgetoept
  • Parelgrijs

Karakter

Brabanters staan bekend als zeer vriendelijke kippen met een prettig karakter. Deze kippen hebben in verhouding niet veel ruimte nodig, maar het is toch het fijnst als ze los rond kunnen scharrelen.

Net als bij andere landhoenders is het bekend dat ze goed tam kunnen worden, mits de eigenaar er genoeg tijd voor uittrekt om ze tam te maken.

Broedsheid en eieren bij de Brabanter

De hennen van de Brabanter leggen zo’n 150 eieren per jaar met een gemiddeld gewicht van 52 gram per stuk. De eikleur is altijd wit. Broedsheid komt voor bij dit ras, alhoewel het niet met zekerheid te zeggen is dat elke hen ook echt broeds wordt. De ene hen is elk jaar één of meerdere keren broeds, terwijl er ook hennen zijn die zelden tot nooit broeds worden.

Wanneer de Brabanter hen eenmaal broeds is, doet zij haar werk uitstekend. Ook staat ze – nadat de eieren zijn uitgekomen – bekend als een goede moederkloek die haar kuikens goed begeleidt, verzorgt en beschermt.

Gebruiksdoel

De Brabanter werd vroeger gebruikt als legras, maar tegenwoordig worden deze kippen haast niet meer als legras gebruikt. De eieren zijn een bijproduct geworden. Brabanters worden nu gezien als schitterende sierkippen en kuifhoenders, die een mooie verfraaiing zijn voor de tuin of het erf van de eigenaar van de dieren.

Ook sportfokkers houden de Brabanter erg graag, omdat het een mooie kip is om mee naar tentoonstellingen te gaan.

Bijzonderheden

De Brabanter wordt anno 2018 met uitsterven bedreigd. De Stichting Zeldzame Huisdierrassen heeft de Brabanter dan ook op de lijst met zeer zeldzame hoenders gezet, met als doel ervoor te zorgen dat het ras niet in de vergetelheid raakt en blijft bestaan.

Overige informatie

De Brabanter bestaat ook als kriel, namelijk de Brabanterkriel. Deze kriel is een exacte kopie van de grote Brabanter, alleen met een lager gewicht en kleiner formaat.

Bovendien wordt de Brabanter veelvuldig verward met het Brabants boerenhoen, een kippenras uit België dat overigens zeer weinig overeenkomsten vertoont met de Brabanter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: BrabanterkrielKippenras: BrabanterkrielDe brabanterkriel is een Nederlands kippenras en een verkleinde of dwergvorm van de grote brabanter, en is ontstaan uit…
De Boxer als huisdierWie praat over Boxers spreekt meteen ook van Boxerliefhebbers. Een Boxer neem je niet zomaar in een opwelling in huis, j…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Kippenras: Rhode Island (red en white)Kippenras: Rhode Island (red en white)De Rhode Island is een zeer geliefd kippenras dat door heel de VS en Europa gehouden wordt. Ook in Afrika, Azië en Zuid-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freeegooo, Pixabay
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/branbanter.html#.Wln-JqjibIU
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/brabanter.html
  • http://www.walnoothoeven.nl/brabanter/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brabanter
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/brabanter
  • http://szh.nl/hoenders/brabanter/

Reageer op het artikel "Kippenras: Brabanter"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!