InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Hollands hoen of Hamburgh

Kippenras: Hollands hoen of Hamburgh

Kippenras: Hollands hoen of Hamburgh Het Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie verschillende types en kleurslagen. De bekendste kleurslag is de groep met geloverde tekening - deze variant wordt dan ook het meest gezien. Hollands hoenders worden vooral gehouden door liefhebbers en worden ook regelmatig gehouden en gefokt door sportfokkers, die met de kippen naar diverse tentoonstellingen en shows gaan om de prachtige kippen te showen aan het publiek. Een prachtige kip met een leuk karakter die ook nog eens een flink aantal eitjes legt op jaarbasis.

Inhoud

Andere benamingen

Het Hollands hoen staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Hamburgh
  • Hollands hoender

Land van herkomst

Het Hollands hoen komt uit Engeland, Nederland en Duitsland.

Geschiedenis

Het Hollands hoen is in drie landen tegelijk ontstaan, namelijk Engeland, Duitsland en Nederland. Alle drie de landen beweren dat zij het Hollands hoen gecreëerd hebben, maar het is niet te achterhalen welk land “als eerste” was, en welk land kan claimen het land van herkomst te zijn.

De voorlopers van het Hollands hoen waren onder de naam Hamburgh aan het begin van de achttiende eeuw al bekend in Engeland en Duitsland, maar toen ging het nog niet om een zuiver ras, maar om kippen die sterke overeenkomsten vertoonden en voorkwamen in bepaalde regio’s. De Hamburghers uit die tijd waren bijzonder mooi getekend met een geloverde tekening. Ze werden vooral gehouden als legkip, maar in de loop der decennia en eeuwen is men zich meer gaan toeleggen op het fokken van een kip met een prachtige tekening en een sierlijke verschijning. Er zijn dan ook diverse rassen doelbewust ingekruist om een zo sierlijk mogelijke Hollands hoender te ontwikkelen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar het Hollandse hoen kijkt, zie je een sierlijke kip met een prachtige bouw. Hanen wegen zo’n 2,5 kilogram – hennetjes wat lichter met een gemiddeld gewicht van 1,8 kilogram. Het ras komt in drie verschillende formaten voor, waarbij de formaten vooral gelinkt zijn aan diverse kleurslagen. De kleinste en fijnst gebouwde dieren hebben gepelde kleurslagen. De eenkleurige dieren en geloverde kleurslagen zijn iets grover en groter van bouw dan de kipjes met gepelde kleurslagen. De rest van de rasbeschrijving is voor alle types en variëteiten gelijk.

Over het algemeen genomen heeft het Hollandse hoen een gestrekt landhoenmodel waarbij de ruglijn van de haan volgens de rasbeschrijving ietwat afhellend moet zijn. De kop is wat langwerpig van vorm en bovenop de kop is een rozenkam aanwezig waarvan de doorn goed gerond is en recht naar achteren steekt. De oogkleur is bij sterk gepigmenteerde (donkerkleurige) Hamburghers bruinrood van kleur, kippen met een lichtere kleurslag hebben roodbruine ogen. De oorkleur is bij alle kleurslagen helder wit, de oren zijn vrijwel rond en middelgroot van formaat en behoren goed op te vallen.

Hanen dragen hun staart goed gespreid en de staart is bij de haan bovendien rijk bevederd. De beenkleur is bij zowel hanen als hennen leiblauw van kleur.

Kleuren

Zoals al licht aangeduid, komt het Hollands hoen in drie verschillende types voor, waarbij vooral de kleur en kleurtekening van betekenis is. De bekendste kleurgroep is de groep met een geloverde tekening (goud-zwartgeloverd of zilver-zwartgeloverd). Daarna zijn de gepelde kleurslagen aan de beurt, met vooral de goudpel, zilverpel, geel-witpel, citroenpel en goudblauwpel. Als laatste is er de derde kleurgroep met diverse kleuren en kleurslagen, zoals koekkoekkleurigen, ongezoomd blauwe, witte en geheel zwarte dieren. Hollands hoenders uit de laatste groep zijn echter behoorlijk zeldzaam en zijn in sommige landen ook niet te zien.

Karakter

Hollandse hoenders zijn levendige en actieve kippen welke bovendien zeer gehard zijn. Ze komen het beste tot hun recht als zij los op het erf mogen lopen. Maar dat is geen verplichting, Hollandse hoenders kunnen ook goed in een ren gehouden worden, als ze maar voldoende bewegingsvrijheid en bezigheden hebben.

Kippen van dit ras zijn niet snel tam te krijgen, ze zijn behoorlijk op zichzelf. Toch laten ze wel merken dat ze het verschil weten tussen hun verzorger en een vreemde.

Broedsheid en eieren

Hollands hoenders zijn zelden of nooit broeds, maar als zij dit toch wel worden, voeren zij hun taak naar behoren uit en doen zij ook als moederkloek goed hun werk. Hennen leggen zo’n 150 witte eieren per jaar, met een gemiddeld gewicht van 50 gram per ei.

Gebruiksdoel

Van oorsprong werd het Hollandse hoen gehouden als legras, maar tegenwoordig worden deze kippen vooral gehouden als sierkip en is het leggen van eieren eerder bijzaak dan hoofdzaak.

Overige informatie

Van het Hollands hoen is ook een kleine kriel-variant gefokt, namelijk de Hollandse hoenkriel.
Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoenKippenras: Noord-Hollandse blauwe of Noord-Hollands hoenDe Noord-Hollandse blauwe (ook wel Noord-Hollands hoen genoemd) is een kippenras uit de Noord-Hollandse plaats Assendelf…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Kippenras: AssendelfterKippenras: AssendelfterDe Assendelfter is een schitterend, eeuwenoud hoenderras van het landhoentype en is afkomstig uit de Noord-Hollandse pla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evelyn Simak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/hollands-hoen
  • http://szh.nl/hoenders/hollands-hoen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollands_hoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/hollandshoen.html

Reageer op het artikel "Kippenras: Hollands hoen of Hamburgh"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!