InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoen

Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoen

Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoen Het Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Drentse bolstaarthoen heeft géén staart dankzij een genetische mutatie in het DNA, terwijl het Drents hoen wél een staart heeft. Daarnaast komen er bij de bolstaart-variant een aantal kleurslagen voor die niet bij het Drents hoen in de rasbeschrijving staan. Wat is de exacte geschiedenis van het ras, welke kleuren en kleurslagen worden er volgens de rasbeschrijvingen goedgekeurd en over welke karaktereigenschappen beschikken het Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen?

Inhoud

Andere benamingen Drents hoen

  • Drent
  • Drentsche hoen
  • Drentse hoen
  • Drentshoen

Andere benamingen Drents bolstaarthoen

  • Drentsche bolstaart
  • Drentsche bolstaarthoen
  • Drentse bolstaart
  • Drentsebolstaarthoen
  • Klomphoen

Land van herkomst

Zowel het Drents hoen als de Drentse bolstaarthoen komen uit Nederland, en dan met name uit de provincie Drenthe.

Geschiedenis Drents hoen

Al eeuwenlang komt het Drents hoen voor in de Nederlandse provincie Drenthe. Documenten en schilderijen uit de zeventiende en achttiende eeuw tonen kippen die al zeer sterke gelijkenissen vertonen met de Drentse hoenders die wij vandaag de dag kennen. Over het exacte ontstaan van het Drents hoen is niet veel bekend, ook niet welke rassen hebben bijgedragen aan het ontstaan van dit schitterende kippenras. Wel is men het erover eens dat het dier mogelijk afstamt van het rode kamhoen, een hoenderras dat qua type, gehardheid en het schuwe karakter veel overeenkomt met het Drents hoen.

Geschiedenis Drentse bolstaarthoen

Het exacte jaartal waarin de Drentse bolstaarthoen is ontstaan, is onduidelijk. Wél is duidelijk dat de Drentse bolstaarthoen een exacte kopie is van het Drentse hoen, alleen zonder staart. De fokker die een bolstaarthoen in een nest Drentse hoenders had, is begonnen met het verder fokken van dit ras zonder staart en noemde het dan ook het Drents bolstaarthoen.

Uiterlijke kenmerken Drents hoen

Als je naar een Drentse hoender kijkt, zie je een landhoender met een vrij lichte bouw die goed kan vliegen. De oorlellen zijn wit van kleur, en de poten vrijwel altijd grijsblauw – ook wel leiblauw genoemd. De dieren hebben bovenop de kop een kam van middelmatige grootte en de ogen zijn bij alle kleurslagen oranjerood van kleur.

Hanen hebben een zeer fraaie sierstaart welke gespreid gedragen wordt. De staart van de haan is bovendien rijk bevederd.

Hanen wegen zo’n 1,9 kilo en hebben ringmaat 15. Hennetjes wegen zo’n 1,50 kilo en hebben ringmaat 13.

Uiterlijke kenmerken Drents bolstaarthoen

De Drentse bolstaarthoen is een exacte kopie van het Drents hoen, alleen ontbreken bij de Drentse bolstaart de staartwervels – en dus ook de staart en staartveren. De oorzaak van het ontbreken van de staartwervels is gelegen in een spontaan opgetreden mutatie in het genetische materiaal, waardoor er geen staartwervels zijn ontwikkeld tijdens de embryonale fase van het kuiken.

Op het ontbreken van de staart na, zijn er geen verschillen waar te nemen tussen het Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen, waardoor de rasbeschrijving van de Drents hoen gevolgd kan worden.

De afwezigheid van de staart bij de Drentse bolstaarthoen zorgt er wel voor dat de Drentse bolstaart een iets meer opgerichte houding heeft dan het Drentse hoen mét staart.

Kleuren

Drents hoen

Het Drents hoen komt voor in een breed scala aan kleuren en kleurslagen, namelijk:
  • Gezoomd patrijs
  • Gezoomd zilverpatrijs
  • Gezoomd geelpatrijs
  • Geelgezoomd blauwpatrijs
  • Gezoomd blauwzilverpatrijs
  • Patrijs
  • Blauwpatrijs
  • Zilverpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Blauwzilverpatrijs
  • Koekoekpatrijs
  • Zilverhalzig zwart
  • Zilverhalzig blauw
  • Goudhalzig zwart
  • Goudhalzig blauw
  • Roodgeschouderd wit
  • Roodgeschouderd zilverpatrijs

Drents bolstaarthoen

Naast bovengenoemde kleuren, mogen de volgende kleuren ook bij de Drents bolstaarthoen voorkomen:
  • Blauw
  • Wit
  • Zwart
  • Zilverpel
  • Goudpel
  • Geel-witpel
  • Citroenpel
  • Roodpel

Karakter

Drentse hoenders en Drentse bolstaarthoenders staan bekend om hun levendige, oplettende karakter en grote beweeglijkheid. Deze karaktereigenschappen zorgen er ook voor dat het zeer lastig is om deze kippen handtam te maken, zelfs met de grootste porties geduld is het bijna niet voor elkaar te krijgen.

De kippen zijn zeer gehard en vitaal en kunnen prima los lopen. Door hun grote beweeglijkheid hebben ze een grote behoefte tot scharrelen, en ze zijn dan ook het gelukkigst wanneer ze de vrije uitloop krijgen en niet in een ren worden opgesloten.

Eieren en broedsheid bij het Drents hoen en Drents bolstaarthoen

Hennen van de Drentse hoenders en Drentse bolstaarthoenders leggen redelijk veel eieren op jaarbasis, zo’n 200. De meeste van deze eieren worden in de lente en/of zomer gelegd, in de herfst en winterperiode worden maar weinig eieren gevonden. De eikleur is wit en de eieren wegen zo’n 55 gram per stuk.

De hennen worden niet regelmatig broeds en er zijn ook hennen bekend die helemaal niet broeds worden. Toch zijn er ook uitzonderingen van hennen die tijdens een seizoen meerdere malen broeds worden. Als ze eenmaal broeds zijn, zijn ze het ook echt goed en zullen ze erg goed voor de eieren zorgen. Wanneer de eieren eenmaal zijn uitgekomen, zal de hen zich ontpoppen tot een zeer goede moederkloek die er alles aan doet om haar kroost te beschermen en ze optimaal begeleiden tijdens hun groei.

Gebruiksmogelijkheden

Drentse hoenders en Drentse bolstaarthoenen kunnen zowel als nutras (legras voor de eieren) als sierras gebruikt worden.

Bijzonderheden

De kleurslag ‘gezoomd patrijs’ is een kleur die alleen bij het Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen wordt waargenomen.

Overige informatie

Deze kippen zijn in Nederland en omliggende landen behoorlijk populair en worden dan ook op redelijk grote schaal gefokt. In andere landen zijn de dieren weer erg zeldzaam, zoals in Groot Brittannië bijvoorbeeld het geval is.

Van zowel de Drents bolstaarthoen als het Drents hoen zijn krielvarianten gefokt, namelijk de Drentse bolstaartkriel en de Drentse krielkip.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: R. Houwink Hzn., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://weheugenvandrenthe.nl/drents-hoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/drentshoen.html
  • http://szh.nl/hoenders/drentse-hoenders/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Drents_hoen
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/drents-hoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 30-10-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!