InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Leghorn

Kippenras: Leghorn

Kippenras: Leghorn De leghorn is één van de beste legkippen ter wereld - met 220 tot 270 eieren op jaarbasis. Naast een geliefd sierhoen voor in de tuin of het erf, wordt de leghorn veelvuldig ingezet om leghybriden te verkrijgen: rasloze legkippen met een gigantisch hoge eierproductie per jaar. Leghorns kwamen oorspronkelijk alleen voor in de witte kleurslag, maar tegenwoordig wordt de leghorn in veel verschillende kleuren gefokt. Er zijn een aantal fokrichtingen van de leghorn, genoemd naar het land waar het type verder ontwikkeld is. Zo zijn er Amerikaanse, Nederlandse-Duitse en Engelse leghorns.

Inhoud

Andere benamingen

De leghorn staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Amerikaanse leghorn
  • Nederlandse leghorn
  • Duitse leghorn
  • Engelse leghorn
  • Nederlands-Duitse leghorn
  • Livourne
  • Livorno

Land van herkomst

Oorspronkelijk komt de Leghorn uit de Italiaanse streek Livorno, maar het ras is in diverse landen verder ontwikkeld, waaronder Nederland, Engeland, Amerika en Duitsland.

Geschiedenis

De leghorn is een kippenras dat oorspronkelijk is ontstaan in de Italiaanse stad Livorno, en is ontwikkeld uit diverse landhoenders maar de daadwerkelijke rassen zijn onbekend. Hoogstwaarschijnlijk betrof het rasloze landhoenders die in de regio reeds voorkwamen. De leghorn stond bekend om zijn goede legkwaliteiten, en is daardoor al snel over de wereld verspreid geraakt. De leghorn is in diverse landen verder ontwikkeld, waardoor er verschillen in bouw en legcapaciteit zijn ontstaan in de diverse landen. De verschillende varianten worden aangeduid met de landsnaam, zoals de Nederlandse leghorn, Amerikaanse leghorn, Engelse leghorn en de Duitse leghorn. De Nederlandse en Duitse leghorn lijken zeer veel op elkaar, en deze lijnen worden ook door elkaar gekruist. Daarom wordt er bij deze varianten ook wel gesproken van de Nederlands-Duitse leghorn.

Uiterlijke kenmerken

Zoals bij de geschiedenis al besproken is, zijn er duidelijke verschillen waarneembaar bij de verschillende variëteiten van de leghorn. Toch kan er van elke leghorn ongeacht de variëteit gesproken worden van een kip met een gestrekt landhoentype. De grootste verschillen bij de leghorn zijn vooral waarneembaar bij de staartdracht. Zo heeft de Nederlands-Duitse leghorn een vrij grote, vol bevederde staart die vrij laag wordt gedragen. Bovendien is deze niet volledig gespreid gedragen. De Amerikaanse leghorn dragen hun staart ook vrij laag, maar spreiden deze wel volledig. Ook is de staart bij Amerikaanse leghorn-hanen zeer rijk bevederd. De Engelse fokrichting draagt hun staart vrij laag en vrijwel volledig samengevouwen.

De dieren zijn van oorsprong wit, maar komen ook in andere kleurslagen voor. Op de kop is een enkele kam zichtbaar, alhoewel er bij de Amerikaanse variant soms ook een rozekam erkend wordt. De kam is zeer groot en valt bij de hennen gedeeltelijk of zelfs geheel om. De kinlellen zijn zeer lang. De oorlellen zijn bij alle variëteiten wit van kleur en de poten behoren geel te zijn. De oogkleur is oranjerood.

Hanen hebben een gewicht van zo'n 2,5 tot 3,5 kilogram, hennen wegen iets lichter met een gemiddeld gewicht van 2,25 tot 2,75 kilogram.

Kleuren

Niet alle leghorn-variëteiten worden erkend in dezelfde kleuren en kleurslagen. Ook worden er nog grote verschillen in kleuren en kleurvariëteiten erkend of niet erkend per land. Zo kan het voorkomen dat de Engelse leghorn in een aantal landen in meer kleuren voorkomt dan in andere landen.

Kleur Amerikaanse leghorn

  • Wit (oorspronkelijke kleur)
  • Zwart
  • Rood
  • Columbia
  • Patrijs
  • Bruinpatrijs
  • Zilverpatrijs
  • Roodzwartstaart

Kleur Nederlands-Duitse type

De Nederlandse en Duitse leghorns komen voor in de volgende kleuren:
  • Wit (oorspronkelijke kleur)
  • Zwart
  • Buff
  • Ongezoomd blauw
  • Gezoomd blauw
  • Rood
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Geelpatrijs
  • Bruinpatrijs
  • Koekoekpatrijs
  • Patrijs-goudflitter
  • Zilverpatrijs-zilverflitter
  • Roodgeschouderd-zilverpatrijs
  • Blauwbont
  • Goud-zwartgezoomd
  • Goud-blauwgezoomd
  • Goud-witgezoomd
  • Roodgeschouderd-wit
  • Gestreept
  • Porselein
  • Columbia
  • Columbia-blauwgetekend
  • Parelgrijs
  • Zilverhalzig
  • Goudhalzig
  • Blauw-goudhalzig
  • Zilver-zwartgeloverd
  • Exchequer

Kleur Engelse variëteit

De Engelse leghorn komt voor in de volgende kleuren:
  • Wit (oorspronkelijke kleur)
  • Zwart
  • Buff
  • Ongezoomd blauw
  • Patrijs
  • Zilverpatrijs
  • Meerzomig patrijs
  • Roodgetekend
  • Zwartbont
  • Exchequer
  • Koekoek

Karakter

De leghorn is een vitale kip, welke goed groeit en vroegrijp is (dat wil zeggen dat ze op zeer jonge leeftijd al vruchtbaar zijn). Wanneer ze rustig benaderd worden en de verzorger regelmatig rustig bij de kippen zit, kunnen leghorns redelijk tam worden. Toch worden de meeste leghorns niet handtam, zelfs niet als de eigenaar er veel tijd en energie in steekt.

Broedsheid en eieren

De leghorn staat bekend om zijn zeer goede legcapaciteiten, met 220 tot 270 eieren per jaar (deels afhankelijk van het type en de foklijn). De eieren hebben een witte eierschaal en wegen zon 55 gram per stuk.

De leghorns worden eigenlijk nooit broeds, dus om te fokken met de leghorn moet er gebruik gemaakt worden van pleegmoeders van andere rassen, of men moet een broedkast gebruiken om de eieren uit te broeden.

Gebruiksdoel

De leghorn is één van de beste legrassen ter wereld, en wordt naast legkip ook ingezet voor het laten ontstaan van leghybriden. Leghybriden zijn rasloze kippen welke gefokt en geselecteerd worden op de hoeveelheid eieren die er gelegd worden. De meest bestaande leghybriden (zon 95 procent) hebben bloed van de leghorn door hun aderen stromen.

Daarnaast wordt de leghorn veel gehouden als sierras door hobbyhouders en showfokkers. Ze kunnen goed in de tuin gehouden worden waar ze heerlijk los kunnen lopen.

Bijzonderheden

Tot aan de jaren zestig was de leghorn de meest gehouden kip als het om eierproducenten ging. Daarna kwamen de leghybriden in zwang, waardoor de leghorn aan populariteit wat inboette. Wel wordt de leghorn tegenwoordig veelvuldig ingezet bij het ontwikkelen van leghybriden.

De leghorn bestaat ook in een verdwergde (kleine) vorm, namelijk de leghornkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Kippenras: LeghornkrielKippenras: LeghornkrielDe leghornkriel is de verdwergde variant van de grote leghorn, en komt voor in veel verschillende kleuren en kleurslagen…
Zo legt je kip veel eierenZo legt je kip veel eierenElke kip legt eieren, maar de ene kip legt meer eieren dan de andere kip. Er zijn veel redenen te bedenken waarom een ki…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenKippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenDe marans is een prachtige kip die in veel verschillende kleuren en kleurslagen voorkomt. De dieren staan bekend om hun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CrystalHenze, Pixabay
  • Boek: De kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef en Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/leghorn
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/leghorn.html
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Leghorn
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Leghorn
  • http://www.walnoothoeven.nl/mijnkippenhok/tijdelijk/amerikaanse-leghorn.html
  • http://www.pluimveespeciaalzaak.nl/menu_Pluimvee/Kippen/RaskippenGrote.html
  • https://www.prepz.nl/blog/zelfvoorzienend/beste-legkippen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Leghorn"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!