InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Hollandse kuifhoenkriel

Kippenras: Hollandse kuifhoenkriel

Kippenras: Hollandse kuifhoenkriel De Hollandse kuifhoenkriel is een prachtige krielkip met een opvallende, bolle en zeer grote kuif op de kop. De kuif kan zowel de kleur van de lichaamsbevedering hebben, als een witte kleur (daarbij steekt de kuif mooi af tegen de kleur op de rest van het lichaam). Het is een redelijk populaire sierkip die behoorlijk wat eieren legt op jaarbasis (140 stuks). Hollandse kuifhoenkrielen zijn goed tam te krijgen en zijn vrij rustig en nieuwsgierig van aard. Hoe ziet de geschiedenis van de Hollandse kuifhoenkriel eruit en zijn er nog bijzonderheden waarop gelet moet worden bij de verzorging van Hollandse kuifhoenkrielen?

Inhoud

Andere benamingen

De Hollandse kuifhoenkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Hollandse kuifhoen kriel
  • Witkuifkriel
  • Zwerg holländer haubenhühner
  • Zwerg holländer weiβhauben

Land van herkomst

De Hollandse kuifhoenkriel is zowel in Nederland als in Engeland ontstaan.

Geschiedenis

Onafhankelijk van elkaar – en zonder dat beide landen van elkaar op de hoogte waren – is de Hollandse kuifhoenkriel ontwikkeld in Engeland en Nederland.

Geschiedenis Hollandse kuifhoenkriel in Nederland

In Nederland is men begonnen grote Hollandse kuifhoenders welke te klein waren gebleven, te kruisen met diverse krielrassen. Dit gebeurde door Hoenderpark de Nijverheid in Vlaardingen. Toch is het anno 2018 nog steeds onduidelijk welke andere rassen hebben bijgedragen aan de Nederlandse variant van de Hollandse kuifhoenkriel, alhoewel er steeds meer gedacht wordt aan de invloeden van onder andere Uilebaardkrielen en Lakenvelders. In 1917 is er voor het eerst een Hollandse kuifhoenkriel op een tentoonstelling geweest, en in datzelfde jaar werd deze krielkip ook officieel erkend als ras.

Geschiedenis Hollandse kuifhoenkriel in Engeland

In Engeland heeft dhr. Entwistle, een fokker gespecialiseerd in het fokken en ontwikkelen van krielrassen, gepoogd de Hollandse kuifhoenkriel te ontwikkelen. Hiervoor gebruikte hij te klein gebleven grote Hollandse kuifhoenders, gekruist met Java-krielen. Echter waren zijn pogingen mislukt, aangezien de nakomelingen uit deze combinaties allen te groot waren om als kriel in aanmerking te kunnen komen. De Engelse variant verdween daarom op de achtergrond, en bestaat in de 21e eeuw helemaal niet meer.

Hollandse kuifhoenkrielen in de 21e eeuw

De Hollandse kuifhoenkrielen die wij vandaag de dag kennen, zijn allemaal nazaten van de Hollandse kuifhoenkrielen welke zijn ontstaan op Hoenderpark de Nijverheid in Vlaardingen. Er zijn nog steeds fokkers bezig om nieuwe kleuren en kleurslagen te ontwikkelen, om meer diversiteit binnen het ras te krijgen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Hollandse kuifhoenkriel kijkt, zie je een mooi krieltje van het landhoentype. Hollandse kuifhoenkrielen zijn rank en slank gebouwd, maar wel met een gestrekte bouw. De staart wordt hoog gedragen en ruim gespreid, haantjes hebben daarnaast brede, lange en goed gebogen hoofdsikkels en bijsikkels in hun staart. De vleugels van deze krielkip worden iets schuin naar beneden gericht en tegen het lijf gedragen. De poten zijn glad – zonder bevedering – en leiblauw van kleur. Haantjes wegen 800 tot 900 gram, hennetjes 700 tot 800 gram.

Het meest in het oog springende kenmerk van de Hollandse kuifhoenkriel is, zoals de rasnaam doet vermoeden, de kuif. De kuif is groot, rond en vol, en groeit op een verhoging van het schedeldak. Deze verhoging wordt een (kuif)knobbel genoemd en is zeer vroeger hoogstwaarschijnlijk ontstaan als genetische mutatie, waardoor er een kuifje op de kop van een kip is ontstaan. Hanen hebben iets langere en smallere kuifveren, waardoor de kuif iets meer naar achteren gericht is dan bij de hennetjes het geval.

Hollandse kuifhoenkrielen hebben geen kam op hun kop, de oorlellen zijn wit van kleur en de ogen behoren volgens de rasbeschrijving roodbruin te zijn – ongeacht de kleur van de bevedering.

Er worden twee variëteiten erkend bij de Hollandse kuifhoenkriel, namelijk dieren met een witte kuif en dieren met een kuifkleur die gelijk is aan de kleur van het lijf. Het meest komen de witkuiven voor, omdat dit een mooi contrast geeft met de rest van het lichaam van de kip. Bij dit type Hollandse kuifhoenkriel is de gehele kuif spierwit, behalve een klein groepje zogenoemde steunveren, welke de kleur hebben van de bevedering op het lijf.

Kleuren

Hollandse kuifhoenkrielen komen in diverse kleuren voor, namelijk:
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • koekoek
  • Zwartbont
  • Buff
  • Buff witkuif
  • Chocolade witkuif
  • Khaki witkuif
  • Chocolade bonte witkuif

Karakter

Hollandse kuifhoenkrieltjes zijn gezellige, nieuwsgierige en vrij rustige kipjes die met een beetje geduld van de verzorger redelijk tot goed tam te krijgen zijn. Wanneer ze van achteren of van boven benaderd of aangeraakt worden, zijn ze echter wel behoorlijk schrikachtig – dit wordt veroorzaakt door de grote kuif op hun kop waardoor ze niet naar boven kunnen kijken.

Broedsheid en eieren

Hollandse kuifhoenkrielen leggen zo’n 140 eieren per jaar, een behoorlijk aantal voor een krielkip die enkel als sierras gefokt wordt. De eitjes zijn zo’n 30 gram per stuk en hebben een witte eierschaal. Hennetjes van de Hollandse kuifhoenkriel worden zelden tot nooit broeds, maar als ze dit wel zijn voeren zij hun taak naar behoren uit.

Gebruiksdoel

De Hollandse kuifhoenkrielen worden voornamelijk als sierras gehouden en gefokt. Toch is de eieropbrengst een leuk extraatje.

Bijzonderheden

Dit zijn krielkippen die extra aandacht nodig hebben van de mensen die voor ze zorgen. De kuif is namelijk een ideale broedplaats voor luizen, waardoor het belangrijk is de kippen hier regelmatig op te controleren en ze preventief behandelt tegen luizen.

Door de kuif heeft de Hollandse kuifhoenkriel behoefte aan een aangepaste drinkbak. Wanneer ze uit een gewone drinkbak drinken, dan wordt hun kuif snel nat en vies. Bovendien kan de kip last krijgen van de natte veren voor de ogen, waardoor het zicht ernstig belemmert kan worden. Door ze water te geven in een drinktorentje wordt dat voorkomen en blijven de krieltjes er op en top uitzien.
Om dezelfde reden is het belangrijk om de Hollandse kuifhoenkriel een overdekte ren te geven, om de kuif schoon en droog te houden.

Overige informatie

Omdat Hollandse kuifhoenkrielen een grote kuif op de bovenkant van hun kop hebben, is hun zicht beperkt tot de zijkant en naar beneden. Naar boven kijken kunnen ze simpelweg niet. Daarom is het bij dit ras erg belangrijk om ze niet onverwacht van boven vast te pakken – hier kunnen ze heel erg van schrikken. Benader de kip liever vanaf de zijkant of laat het dier weten dat je er bent en dat je het gaat oppakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Hondenras: schapendoesEen schapendoes is een herdershond. Ze werden veel gebruikt en nog steeds gebruikt voor het schapendrijven. Hierbij is n…
Kippenras: BrabanterKippenras: BrabanterDe Brabanter is een schitterend kuifhoenderras van Nederlandse bodem en komt in ons land al voor sinds de zeventiende ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean Bungartz, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/185917-kippenras-brabanconne-of-brabants-boerenhoen.html
  • http://www.kuifhoenderclub.nl/site/hollandse-kuifhoenkrielen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollands_kuifhoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/hollandskuifhoenkrielen.html
  • http://www.kuifhoenders.nl/index.php/hollandse-kuifhoen-kriel
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/hollandse-kuifhoen
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/hollandse-kuifhoen-kriel.html#.WmDfU6jibIU

Reageer op het artikel "Kippenras: Hollandse kuifhoenkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 19-01-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!