InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkriel

Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkriel

Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkriel De Nederlandse baardkuifkriel komt niet - zoals de naam doet vermoeden - uit Nederland, maar is ontwikkeld in Engeland. Zijn grote broer, het Nederlandse baardkuifhoen komt wel oorspronkelijk uit Nederland. Het zijn leuke krielkipjes met een grote kuif op hun kop en een driedelige baard. Met voldoende rust, tijd en aandacht zijn Nederlandse baardkuifkrieltjes goed (hand)tam te maken, en ze verblijven als ze bekend zijn met de verzorger, graag in diens nabijheid. Hoe ziet de Nederlandse baardkuifkriel er precies uit, hoe is het ras ontstaan en in welke kleurslagen komt het ras voor?

Inhoud

Andere benamingen

De Nederlandse baardkuifkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Baardkuifkriel
  • Hollandse baardkuifkriel
  • Kriel baardkuif
  • Kriel Hollandse baardkuif
  • Kriel Nederlandse baardkuif

Land van herkomst

De Nederlandse baardkuifkriel is ontstaan in Engeland, maar de grotere variant, de Nederlandse baardkuifhoen, komt oorspronkelijk uit Nederland.

Geschiedenis

De Engelse fokker Entwistle was erg verliefd op de grote Nederlandse baardkuifhoen, en wilde hier graag een kleinere krielvariant op fokken. Zo rond 1870 begon Entwistle daarom met een fokprogramma om de kleine baardkuifkriel te gaan fokken. Hij gebruikte hiervoor (te) klein gebleven Nederlandse baardkuifhoenders, en kruiste deze met Sebrightkrielen en Javakrielen. Door deze nakomelingen onderling weer met elkaar te kruisen, lukte het de fokker Entwistle om uiteindelijk de Nederlandse baardkuifkriel te fokken.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Nederlandse baardkuifkriel kijkt, zie je een kleine krielkip van een typisch landhoentype. Haantjes wegen zon 1000 gram, hennetjes zijn iets lichter en wegen gemiddeld 850 tot 900 gram.

Ondanks het typische landhoentype, oogt de Nederlandse baardkuifkriel wat voller, doordat hij een vollere bevedering heeft en een dikkere hals. Het lijf behoort volgens de rasbeschrijving breed te zijn met een goed afgeronde en vrij diepe borst die iets naar voren wordt gedragen. De staart wordt middelhoog gedragen en goed gespreid. De hanen hebben bovendien brede, lange hoofd- en bijsikkels die mooi gebogen zijn. De vleugels horen schuin tegen het lichaam naar beneden gericht gedragen te worden, en de poten zijn leiblauw van kleur ongeacht de kleurslag van de kriel.

De hennetjes hebben een grote, volle, ronde en vaste kuif bovenop hun kop. De hanen hebben een meer lossere kuif die wat meer naar achteren gericht is. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de hanen wat langere en smallere veren hebben op hun kop. Onder de kop is een volle, driedelige baard aanwezig. De rasbeschrijving beschrijft dat er een goede scheiding zichtbaar moet zijn tussen de keelbaard en de bakkebaarden. Doordat de baard zo vol is, worden de halsveren naar achteren geduwd waardoor het lijkt alsof de hals dikker is dan deze ook daadwerkelijk is. Door de aanwezigheid van de kuif en de baard, zijn er geen kam en kinlellen aanwezig. Wanneer deze wel aanwezig zijn, zijn deze zeer klein en mogen ze niet zichtbaar zijn (de veren moeten erover heen vallen).

Er zijn Nederlandse baardkuifkrielen met een normale bevedering, maar ook zijn er dieren met gekrulde veren, welke ook wel aangeduid wordt als krulvederige Nederlandse baardkuifkrielen.

Kleuren

De Nederlandse baardkuifkriel komt voor in de volgende kleuren en kleurslagen:
  • Goud-zwartgezoomd
  • Zilver-zwartgezoomd
  • Geel-witgezoomd
  • Zwart
  • Wit
  • Blauwgezoomd
  • Koekoek

Karakter

De Nederlandse baardkuifkriel is een rustig, tam, kalm en vertrouwelijk kipje. De haantjes kunnen soms wel wat ondeugend en baldadig zijn naar de verzorger toe, maar mogen nooit enige vorm van agressie laten zien wanneer hier geen aanleiding toe is.

Doordat ze een kuif op hun kop hebben, kunnen ze niet zien wat er boven zich gebeurt. Wil je een Nederlandse baardkuifkriel benaderen, doe dit dan altijd vanaf de zijkant of voorkant. Wanneer je ze namelijk vanaf achteren of boven benadert, kunnen ze hier erg van schrikken en daardoor zenuwachtig en/of schrikachtig gedrag gaan vertonen.

Broedsheid en eieren

Nederlandse baardkuifkrieltjes leggen zon 100 witte eitjes per jaar, van zon 30 tot 35 gram per stuk. Broedsheid komt zelden tot nooit voor bij de baardkuifkrieltjes, dus wanneer je wilt fokken met dit ras is het verstandig om pleegmoeders te gebruiken, of om de eieren uit te broeden in een degelijke broedmachine.

Gebruiksdoel

De Nederlandse baardkuifkriel wordt vooral gehouden als sierras en tentoonstellingsras, maar kan daarnaast ook op regelmatige basis zorgen voor een lekker eitje (zon 100 stuks per jaar), en dan met name in de lente en de zomer.

Bijzonderheden

Door de kuif en de baard van de Nederlandse baardkuifkriel, is het aangeraden om speciale voer- en drinkbakken aan te schaffen. Dit zijn zogenaamde drink- en voertorentjes, die ervoor zorgen dat de baard en kuif niet in het voer en/of het water hangen en dus schoon blijven. Deze voerbakken en drinkbakken zijn aan te schaffen op pluimveetentoonstellingen, bij de grotere en betere dierspeciaalzaken en worden ook bij diverse webwinkels te koop aangeboden.

Daarnaast is het ook aan te raden om de dieren in een overdekte ren te houden, met een droge bodembedekking. Op deze manier blijven de kuif en baard mooi droog en schoon. Het oogt niet alleen minder mooi als de kuif en baard vies zijn, een natte kuif kan bovendien voor problemen zorgen bij de Nederlandse baardkuifkriel omdat de veren in de ogen kunnen gaan hangen en hierbij het hoornvlies kunnen irriteren en/of beschadigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Nederlandse uilebaardkrielKippenras: Nederlandse uilebaardkrielDe Nederlandse uilebaardkriel is een verdwergde vorm van de Nederlandse uilebaard en komt oorspronkelijk uit Nederland,…
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Kippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielKippenras: Hollandse hoenkriel of Hamburgh-krielHollandse hoenkrielen ook wel Hamburgh-krielen genoemd zijn prachtige, kleine kipjes met een gewicht tussen de 700 e…
Hondenras: Hollandse HerdershondHondenras: Hollandse HerdershondDeze Nederlandse Herder behoort tot de hoedende herdershonden. De hond werd vroeger op boerderijen gebruikt en kon goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Handoek, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/nederlandsebaardkuifhoenkrielen.html
  • Boek; De Kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kuifhoenderclub.nl/site/nederlandse-baardkuifhoenders
  • http://www.kuifhoenders.nl/index.php/nederlandse-baardkuif-kriel

Reageer op het artikel "Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 06-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!