InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: sultan of sultanhoen

Kippenras: sultan of sultanhoen

Kippenras: sultan of sultanhoen De sultan, ook wel het sultanhoen genoemd, is een schitterende witte kip die enkel als sierras gefokt wordt. Deze hoenders hebben een effen wit verenkleed en een schitterende kuif op hun kop. Volgens de geschiedenis werden ze in de kasteeltuinen van de sultan in Constantinopel gehouden om de tuin meer pracht te geven. Hoe ziet de sultan er precies uit, hoe is het ras ontstaan, kunnen ze goed eieren leggen en wat is het karakter van deze dieren?

Andere benamingen

Het sultanhoen staat ook bekend onder de namen
  • Saray tavugu
  • Sultan

Land van herkomst

Het sultanhoen komt oorspronkelijk uit Turkije (het toenmalige Constantinopel).

Geschiedenis

Het sultanhoen komt oorspronkelijk uit Constantinopel (het huidige Turkije), waar dit type hoender voorkwam in de kasteeltuinen van de sultan van dit land. Deze kip was hier erg geliefd, en volgens officiële documenten werden de eerste sultans in 1854 naar Engeland geëxporteerd.

Er gaan diverse verhalen de ronde waar de sultan (ook wel 'Saray tavugu' genoemd) vanaf zou stammen. Zo zijn er aanwijzingen dat het sultanhoen afstamt van een aantal Siberische kuifhoenders. Volgens oude geschriften waren de Siberische kuifhoenders vijftenig (waar vier tenen bij andere rassen de standaard is), en de sultan heeft ook vijf tenen.

Anno 2017 worden alle sultanhoenders met witte veren geboren met blauwe benen. Een afbeelding uit 1881 toont echter een sultanhoen met gele poten. De reden voor de kleurverandering in de poten, ligt waarschijnlijk in de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog. Ten tijde van deze oorlog was de sultan bijna uitgestorven en alleen in Engeland waren nog een aantal geschikte fokdieren beschikbaar. Men is na de oorlog gestart met de wederopbouw van het ras, waarbij gebruik gemaakt werd van de sultans uit Engeland. Daarnaast zijn er hoogstwaarschijnlijk andere rassen ingekruist om inteelt te voorkomen en de populatie te vergroten. Het meest waarschijnlijk is dat hierbij rassen zijn gebruikt die bekend staan om hun blauwe poten.

Uiterlijke kenmerken

De sultan is een vrij kleine kip met een gedrongen bouw en een ietwat lage stelling. Volwassen sultanhoenders wegen rond de twee kilogram, waarbij hanen iets zwaarder zijn dan de hennetjes. De bevedering is vol, waarbij vooral de hals zeer rijk bevederd is. Door deze zware bevedering op de hals lijkt de rug wat aan de korte kant, maar dit lijkt alleen maar zo. Verder is de hals sierlijk gebogen en wordt deze ietwat naar achteren gedragen. Op de kop is een grote, volle en ronde kuif aanwezig. Op het voorhoofd, vóór de kuif, is een prachtige hoorntjeskam aanwezig. Bij de hen valt de kam vrijwel geheel weg in de kuif. De baard van de sultanhoen is vol en driedelig. Er zijn geen kinlellen aanwezig.

De staart is goed gespreid en wordt middelhoog gedragen. De poten zijn leiblauw van kleur en vol bevederd. De hakken beschikken over een prachtige, en goed ontwikkelde gierhakbevedering. Een ander belangrijk kenmerk van de sultanhoen is dat er vijf tenen aan elke poot zitten, in plaats van de gebruikelijke vier tenen. De loopbenen zijn in verhouding tot de rest van het lichaam ietwat aan de korte kant.

De vleugels van een sultanhoen zijn goed ontwikkeld, liggen strak tegen het lichaam aan en het uiteinde van de vleugel is enigszins naar beneden gericht.

Kleuren

De sultan komt voor in de kleuren wit en zwart. De zwarte kleurslag is in Nederland pas sinds 1999 erkend. In veel landen waar kippen worden gefokt en gehouden, is de zwarte kleurslag nog niet erkend.

De looppoten van zowel de witte als de zwarte sultan zijn blauwgrijs tot leigrijs. De oren zijn rood, alhoewel ze door de volle bevedering op de kop aan het oog onttrokken worden. De ogen zijn roodbruin van kleur.

Karakter

Sultanhoenders staan bekend als rustige kippen. Met wat geduld van de verzorger kan de sultan redelijk tam worden, maar het dier laat zich niet zo snel oppakken. Bovendien zijn deze dieren erg vriendelijk.

Broedsheid en eieren

Sultanhoenders leggen zon 70 eieren per jaar, waarbij de eieren een gemiddeld gewicht van 45 gram hebben. De kleur van het ei is lichtbruin tot wit. Over het algemeen zijn de hennetjes redelijk tot goed broeds.

Gebruiksmogelijkheden

De sultan is een typisch sierras, en wordt dan ook vooral gehouden door liefhebbers van dit ras. De hennetjes leggen zon 70 eieren per jaar, dus er kan ook af en toe een eitje geraapt worden.

Hoewel de sultan weinig liefhebbers kent, heeft het wel een vaste kring van mensen verzameld die zich in zetten om het ras te verbeteren. Bij veel tentoonstellingen worden ook wel één of meer sultanhoenders ingezonden.

Overige informatie

Door de grote kuif en de baard, is het verstandig om de sultan uit een speciaal ontworpen drinkbak water te geven. Een drinktorentje werkt bij dit ras het beste. De reden dat er een speciale waterbak nodig is, is om te zorgen dat de baard en de kuif niet nat en vies kunnen worden.

De sultan staat bekend om het hebben van een volle voetbevedering. Zeker bij sultans met een witte kleurslag worden de veren snel vuil. Daarom is het verstandig om de dieren in een overkapte, schone ren te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenhok kopen of zelf bouwen?Kippenhok kopen of zelf bouwen?Als je van plan bent kippen te gaan houden, dan heb je een kippenhok nodig. Een kippenhok kun je zelf bouwen. Er zijn ve…
Kippenrassen: De YokohamaWereldwijd is er een willekeur aan kippenrassen te vinden. Al deze hoenders zijn afstammelingen van het wilde Bankivahoe…
Üsküdar: een stadsdeel van IstanbulÜsküdar: een stadsdeel van IstanbulÜsküdar is een district dat zich in het Aziatische gedeelte van Istanbul bevindt. Anders dan veel andere districten van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eunice, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/pluimvee/sultanhoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/sultan.html

Reageer op het artikel "Kippenras: sultan of sultanhoen"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 20-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!