InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Dorking

Kippenras: Dorking

Kippenras: Dorking De Dorking is een kippenras dat oorspronkelijk uit Engeland komt en wordt gezien als één van de oudste Engelse rassen. Ondanks de schoonheid van deze schitterende kip is het ras erg zeldzaam, ook in Engeland. In Nederland zijn er maar een handvol fokkers die de Dorking houden en ermee fokken. De Dorking is van oorsprong een vleesras, gehouden voor het goede en vele vlees. Tegenwoordig worden Dorkings vooral gehouden als sierkip door liefhebbers van deze grote kip in verschillende kleuren.

Inhoud

Land van herkomst

De Dorking komt oorspronkelijk uit Engeland, en dan met name uit het plaatsje Dorking in graafschap Surrey.

Geschiedenis

De Dorking is een zeer oud kippenras uit Engeland, dat hoogstwaarschijnlijk al in de Romeinse tijd voorkwam. De zeer bekende Romeinse schrijver Lucius Iunius Moderatus beschreef bijvoorbeeld al een kippenras dat zeer veel overeenkomsten vertoont met de hedendaagse Dorking. Hij schreef over de kip: “een kip: rechthoekig van vorm, groot en breed van borst, met een grote kop en kleine opstaande kam. In de zuiverste vorm met vijf tenen”.

Naast het feit dat de Dorking bekend staat om zijn vijf tenen (de meeste andere kippenrassen hebben maar vier tenen), valt hij ook op door zijn herkomst. De meeste reuzenrassen – waar ook de Dorking toe behoort – hebben Aziatische voorouders. Voor zover bekend heeft de Dorking geen voorouders die oorspronkelijk uit Azië komen.

In 1845 werd de Dorking voor het eerst gezien op een Londense pluimveetentoonstelling. De kip dankt zijn naam aan het Engelse plaatsje Dorking in graafschap Surrey. De reden dat dit schitterende kippenras deze naam kreeg, is omdat het ras in die regio veelvuldig gefokt werd in de negentiende eeuw.

De Dorking werd rond 1859 geëxporteerd naar Duitsland waar een aantal jaren later een rasbeschrijving werd vastgelegd. In 1874 werd er een Amerikaanse rasstandaard van de Dorking opgesteld.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Dorking kijkt, zie je een grote, brede en zware kip. Hanen wegen zo’n 4,5 tot 6 kilo, hennen zijn iets lichter en wegen zo’n 3,5 tot 4,5 kilogram. Het zijn tamelijk langgerekte kippen die laag gesteld zijn. De borst behoort volgens de rasbeschrijving breed en diep te zijn, de ruglijn is vrijwel horizontaal uitlopend in een staart die middelhoog gedragen wordt. De staart zelf is vrij lang en wordt goed gespreid gedragen. De poten zijn kort en hebben vijf tenen in plaats van de gebruikelijke vier tenen. De beenkleur van de Dorking is wit (er wordt ook wel over vleeskleurig gesproken). De hals van een Dorking is vrij kort en vol bevederd. De kop is bovendien vrij groot en voorzien van een enkele kam die vrij groot is. Bij leggende hennen valt de enkele kam aan de achterkant iets om. Soms wordt er ook een Dorking met een rozenkam gezien. Deze rozenkam is wat grof, breed in het front en loopt aan de achterkant uit in een doorn die vrijwel recht naar achteren steekt. De oorlellen zijn rood en de ogen oranjerood.

Kleuren

De Dorking komt voor in diverse kleuren en kleurslagen:
  • Zilverpatrijs (meest geliefde en meest voorkomende kleurslag)
  • Wit
  • Koekoek
  • Rood
  • Wildkleur
  • Donker zilverpatrijs
  • Zilverwildkleur
  • Donkerpatrijs
  • Patrijs

Karakter

Dorkings hebben ondanks hun grote formaat niet veel ruimte nodig. Wel moeten ze voldoende bezigheden hebben, omdat ze zich anders gaan vervelen en zichzelf en de andere kippen kunnen verwonden. Ook heeft de Dorking voldoende bezigheden nodig om actief en in beweging te blijven, om te voorkomen dat ze vervetten (te dik worden).

Wanneer de Dorking rustig benaderd wordt door de verzorger, kan deze kip redelijk tam worden.

Broedsheid en eieren

De hennen worden gezien als redelijk goede legsters die gemiddeld zo’n 150 eieren per jaar leggen. Het gewicht van de eieren ligt rond de 55 gram en de eieren zijn wit van kleur. De hennen zijn niet zo heel vaak broeds, maar wanneer ze dit zijn doen ze hun taak erg goed. Als kloek begeleidt de hen haar kuikens uitstekend.

Gebruiksmogelijkheden

Oorspronkelijk werd de Dorking gehouden als typisch vleesras, maar door de goede eierproductie kan de Dorking beter als dubbeldoelhoen gezien worden. Met dubbeldoel wordt bedoeld dat de kip zowel voor het vlees als voor de eierproductie gehouden kan worden. Daarnaast is de Dorking een sierlijke kip en wordt het dier vaak gehouden door liefhebbers van sierkippen

Overige informatie

De Dorking zit vaak wat ‘rommelig’ in de veren, waarbij de dekveren niet mooi aansluiten op het lijf. Om ervoor te zorgen dat de veerconditie goed blijft, kan de kip beter in de vrije uitloop rondscharrelen of in een onoverdekte ren gehouden worden. Wanneer de veren namelijk natgeregend worden, is dit goed voor de veren. Houd bij de bouw en inrichting van het hok rekening met de grootte van de Dorking. Zorg ervoor dat de legnesten voldoende groot zijn en dat de zitstokken op een niet al te hoge hoogte gehangen worden.

Doordat de Dorking al zo'n oud ras is, en een goede leverancier van vlees en eieren is, is het een geliefd ras om andere rassen te veredelen. Zo heeft de Dorking aan de wieg gestaan van onder andere de Sultan en het zijdehoen.

De Dorking wordt ook gefokt in een dwergvorm: de Dorking kriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleuren van de Russische DwerghamsterKleuren van de Russische DwerghamsterMandarijn, Wildkleur, Blauw wildkleur, Russisch Blauw en nog veel meer. De Russische Dwerghamster komt tegenwoordig in v…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Konijnenras de groot LotharingerHet konijnenras de Lotharinger is een zeer interessant ras. Er is binnen de Lotharinger groep een verdeling, de kleine e…
De Australian Cattle DogDe Australian Cattle DogDe Australian Cattle dog is een zeer intelligent hondenras. Deze honden werden en worden nog steeds ingezet als veedrijv…
Bronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelBronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelWil je een artikel of verslag schrijven voor je school of studie? Dan kan je niet alles zomaar overnemen, maar zal je je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J. W. Ludlow, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: de kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 978-90-36628037
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/dorking.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dorking_(kip)
  • https://maartenpeeters1993.wordpress.com/2014/01/21/de-dorking/

Reageer op het artikel "Kippenras: Dorking"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 23-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!