InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Priscageit

Geitenras: Priscageit

Geitenras: Priscageit De Priscageit (Capra prisca) is één van de oudste (wilde) geitenrassen ter wereld en wordt gezien als één van de voorvaderen van alle hedendaagse geitenrassen. De dieren hebben prachtige horens, een mooie wildkleur en zijn al vele eeuwen in staat te overleven zonder hulp van de mens. Hoe ziet de priscageit er precies uit, welke karaktereigenschappen horen bij dit geitenras en hoe leeft de priscageit in het wild? Priscageiten zijn bovendien zeer goed in staat zelf hun voedsel te zoeken en de pasgeboren lammeren zijn al heel snel in staat de kudde bij te benen in geval van nood.

Inhoud

Andere benamingen

De priscageit staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Capra prisca
  • Europese geit

Land van herkomst

De priscageit komt oorspronkelijk voor in de Balkan en Griekenland.

Geschiedenis

Vroeger was men altijd van mening dat de priscageit was ontstaan uit verwilderde huisgeiten die zich perfect hadden aangepast aan hun nieuwe – in het wild zijnde situatie. Tegenwoordig zijn wetenschappers er echter over uit dat bovenstaande niet het geval is, wat duidelijk is geworden naar aanleiding van genetisch onderzoek bij de priscageit en andere geitenrassen. De priscageit wordt gezien als een aparte familie binnen de familie van de geiten.

Hierdoor is het duidelijk geworden dat de priscageit niet afstamt van verwilderde huisgeiten, maar dat dit geitenras één van de oudste geitenrassen ter wereld is, en gezien moet worden als één van de drie voorouders van de hedendaagse geitenrassen die over de wereld verspreid zijn geraakt. De twee andere geitenrassen die als voorouder van de hedendaagse geitenrassen gezien worden, zijn de schroefhoorngeit en de bezoar.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de priscageit kijkt, zie je een geitenras met prachtige horens die spiraalvormig naar buiten draaien. Hun vacht lijkt veel op die van de bezoargeit, waarbij de vacht een rode tot grijsbruine tint heeft. De bok is vaak grijzer van kleur, waarbij de vacht van geiten eerder naar roodachtig neigt.

De dieren hebben een schofthoogte van 70 tot 80 centimeter, waarbij de bokken wat groter zijn dan de geiten. Beide geslachten hebben een mooie sik (ook wel kinbaard genoemd), en een aalstreep die van de schoft tot staartaanzet loopt.

Karakter

De priscageit is te omschrijven als een typische wilde geit, die erg schuw is voor mensen. Bij het signaleren van een mens, zal het dier ook altijd wegvluchten. Alleen als het geen andere uitweg meer heeft, zal het overgaan tot een gevecht om zichzelf, de lammeren en de rest van de kudde te beschermen. Bokken zullen sneller het gevecht aangaan dan geiten.

Als kuddedieren zijn priscageiten erg betrouwbaar te noemen, die er alles voor over hebben om de kudde in veiligheid te brengen en te houden. Als moeders doen de geiten het uitstekend en ze hebben in principe altijd genoeg melk om twee lammeren te kunnen voorzien van melk.

Wanneer wilde priscageiten al op zeer jonge leeftijd gevangen zouden worden door de mens, kunnen ze de nabijheid van de mens leren accepteren, maar ze zullen altijd hun wilde karakter blijven houden. Dit houdt in dat ze zich nooit zo laten benaderen en knuffelen als bij de gedomesticeerde geit het geval is. Na enkele generaties zal de wildheid meer en meer naar de achtergrond verdwijnen en komt er een betere ‘huisgeit’ naar voren.

Gebruiksmogelijkheden

De priscageit is een wilde geit die in de vrije natuur voorkomt. In sommige wildparken en dierentuinen komen wel priscageiten voor, waar er vaak ook gefokt wordt met de dieren met als doel de nakomelingen terug uit te zetten in de vrije natuur.

Leefgebied van de priscageit

In de regio waar ze oorspronkelijk vandaan komen – de Balkan en Griekenland – leven ze het liefst in het laagland. In tegenstelling tot een aantal andere wilde geitenrassen, worden priscageiten zelden tot nooit waargenomen op en rond de bergen. De dieren leven vaak in kuddes van 10 tot 30 dieren groot, waarbij er één (in zeer zeldzame gevallen twee) bok de leiding heeft over de kudde. De rest van de kudde bestaat uit geiten en hun nakomelingen variërend in leeftijd. Jonge bokken worden met een leeftijd van 7 tot 12 maanden uit de kudde verjaagd door de bok en de moeders, om de kans op inteelt binnen de kudde te verkleinen. Op deze leeftijd worden bokken namelijk geslachtsrijp en bestaat de kans dat zij hun moeders, tantes, zusjes en nichtjes gaan dekken.

De bokken die uit de kuddes verstoten worden, leven vaak in kleine groepjes van bokken die allen verstoten zijn. Deze kuddes bestaan meestal uit 3 tot 8 dieren die elkaar opgezocht hebben om de beschikking te hebben over een kudde die de veiligheid vergroot en daarmee ook de kans op overleven.

Voeding van de priscageit

De priscageit leeft in de vrije natuur en eet hier gras, twijgjes, takken en boomschors. Ook vruchten en andere plantonderdelen kunnen door de dieren vrij gemakkelijk verteerd worden. De vitaminen en mineralen die ze nodig hebben, halen ze uit de voeding die ze eten. Hebben ze een tekort aan bepaalde mineralen, dan kunnen ze instinctief deze mineralen vinden en tot zich nemen door bijvoorbeeld aan gesteente te likken, of door aarde te eten. Op deze manier worden de tekorten van mineralen en vitaminen aangevuld en zal de gezondheid van het dier langer in stand blijven.

Dracht en lammeren bij de priscageit

Priscageiten zijn, net als gedomesticeerde geiten, 155 dagen drachtig. Na de vijf maanden durende dracht, worden er meestal twee lammeren geboren die na 20 tot 30 minuten al kunnen staan en lopen. Dit is voor het voortbestaan van de priscageit erg belangrijk, daar de dieren elk moment moeten kunnen vluchten in geval van gevaar en roofdieren. De lammeren zijn in de meeste gevallen een uur na de geboorte al in staat om met de kudde mee te rennen mocht dit van ze gevraagd worden.

Priscageiten lammeren over het algemeen prima af, waarbij de kans op complicaties zeer klein is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: BezoarGeitenras: BezoarDe bezoargeit is het oudste geitenras ter wereld en wordt gezien als één van de drie voorouders van de hedendaagse geite…
Geitenras: Kempense geitGeitenras: Kempense geitDe Kempense geit is één van de meest zeldzame geitenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit België. De geit heeft e…
Geitenras: Nederlandse bonte geitGeitenras: Nederlandse bonte geitDe Nederlandse bonte geit is een van oorsprong Nederlandse melkgeit die helaas met uitsterven wordt bedreigd. De dieren…
Geitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitGeitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitDe Nubische geit is het grootste geitenras ter wereld en kent zijn oorsprong in zanderige en woestijnachtige gebieden in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blennius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0/bewerkt)
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://maken.wikiwijs.nl/bestanden/353361/Geiten.pdf
  • https://wikikids.nl/Geit
  • http://www.vee-natuurlijkgezond.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=53
  • https://issuu.com/roodbont.com/docs/hobbydieren_geit_def_r2_lores

Reageer op het artikel "Geitenras: Priscageit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 28-06-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!