InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Dwerggeiten in Nederland

Dwerggeiten in Nederland

Dwerggeiten in Nederland Dwerggeiten zijn geiten maar dan in een kleine verpakking. Door hun kleinere formaat zijn dwerggeiten erg geliefd op kinderboerderijen en bij hobbyboeren. Het zijn erg vrolijke en speelse dieren die ervan houden om te springen en te klauteren. Om naar ze te kijken is dan ook een groot genot. Dwerggeiten staan daarnaast bekend om hun clowneske karakter en het feit dat ze graag grapjes maken om mensen te laten lachen. Denk hierbij aan het stiekem wegpakken van je tas en hiermee weg te rennen.

Inhoud

Hoe de dwerggeit in Nederland kwam

De meeste mensen denken dat de dwerggeit één ras is, maar het gaat hier eigenlijk om twee rassen, namelijk:

Beide geitenrassen komen uit Afrika en hebben ongeveer dezelfde schofthoogte. De Oost-Afrikaanse dwerggeit is compacter, meer gedrongen en heeft een stevigere bouw. West-Afrikaanse dwerggeiten zijn daarentegen wat slanker gebouwd en wat langgerekter.

Handelsschepen

Beide dwerggeiten zijn via handelsschepen naar Europa en Nederland gekomen. De bemanning van de handelsschepen nam vaak veel dwerggeiten mee, om de bemanning en de eventueel in het wild gevangen roofdieren van eten te voorzien. De dwerggeitjes die na aankomst in een Europese haven nog in leven waren, werden vaak verkocht. Op deze manier is de dwerggeit ook in Nederland terecht gekomen en is men met het fokken van dwerggeiten begonnen.

Eén type

Oost-Afrikaanse dwerggeiten en West-Afrikaanse dwerggeiten werden in Nederland regelmatig gekruist met elkaar, waardoor er anno 2017 geen sprake meer is van twee aparte rassen, maar van één type dwerggeit. De dwerggeiten die we in Nederland tegenkomen zijn vaak wat compact, terwijl ze ook wat hoog op de benen staan.

Een geliefd geitenras in Nederland

Dwerggeiten zijn erg geliefd in Nederland en worden vooral gehouden door hobbyboeren en kinderboerderijen. Door hun kleine formaat kunnen ze makkelijker op een iets kleinere ruimte gehouden worden, maar er moet niet vergeten worden dat dwerggeiten erg veel beweging en ruimte nodig hebben. Omdat er in Nederland veel dwerggeiten gehouden worden, zijn veel mensen ook aan het fokken met dwerggeiten.

Nederlandse Federatie van verenigingen van Dwerggeitenhouders (NFD)

In Nederland is sinds 1972 de Nederlandse Federatie van verenigingen van Dwerggeitenhouders (NFD) opgericht. De vereniging behartigt de belangen van dwerggeitenhouders, en zorgt ervoor dat er een goede rasbeschrijving voor handen is, de stamboeken worden bijgehouden en de vereniging beschikt over lijsten met bokken die beschikbaar zijn voor dekkingen. Daarnaast houdt de vereniging zich onder andere bezig met het geven van voorlichting over de dwerggeiten, kan men met vragen bij de NFD terecht en ook zal de NFD advies geven wanneer men met de dwerggeiten wil gaan fokken.

Voeding van dwerggeiten

Hoewel geiten sobere dieren zijn en met weinig al tevreden zijn, is het van groot belang dat dwerggeiten een goed uitgebalanceerde voeding krijgen. Al naar gelang de vraag zal een geit ook meer behoefte hebben aan krachtvoer, bijvoorbeeld als de geit zwanger is, in de lactatieperiode zit of voor bokken wanneer het dekseizoen is aangebroken. Op verpakkingen van geitenvoeders staat aangegeven welke hoeveelheid voor de geit aanbevolen is, dit kan namelijk per fabrikant verschillen. Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat er aparte krachtvoeders zijn voor zwangere, lacterende en jonge geiten. Ook voor oudere geiten is vaak een aparte uitgebalanceerde voeding voorhanden.

Naast een goede voeding in de vorm van krachtvoer, hebben geiten een grote hoeveelheid ruwvoer nodig (hooi, gras en dergelijke). Dit is erg belangrijk om de geit lichamelijk gezond te houden. Wordt er te weinig of geen ruwvoer gegeven, kan dit ernstige problemen met zich mee brengen en er zelfs voor zorgen dat de geit komt te overlijden.

Verzorging van dwerggeiten

Dwerggeiten moeten drie tot vier keer per jaar de hoeven laten bekappen. Wordt dit niet gedaan, dan ontstaat er een scheefstand van de voet en de benen, met ernstige gevolgen van dien. Mochten de problemen aan de benen zo ernstig zijn geworden, dan is er geen andere mogelijkheid meer dan de dwerggeit te laten inslapen.

Controleer de dwerggeiten daarnaast ook regelmatig op het aanwezig zijn van luizen, teken en wormen. Mocht er ongedierte in de vacht of in de ontlasting worden aangetroffen, overleg dan met de dierenarts welke behandeling er kan worden gestart.

Bovendien is het handig om de geiten één tot twee keer per week te borstelen. Op deze manier maak je lichamelijk contact met de geit, wat de verstandhouding tussen jou en het dier ten goede komt. Daarnaast kan je de geit zo gelijk lichamelijk controleren op verwondingen, veranderingen qua lichaamsgewicht en dergelijke.

Huisvesting van dwerggeiten

Dwerggeiten hebben net als grote geiten een grote hekel aan regen, wind en kou. Zorg er daarom altijd voor dat de geiten de mogelijkheid hebben om in de stal of een schuur te staan. Geiten hebben verder altijd behoefte aan vers drinkwater en het is handig om in de schuur of stal de beschikking te hebben over stromend water en elektriciteit.

Wanneer er drie of meer dwerggeiten gehouden worden, is het aangeraden om ook nog een kraamhok of een ziekenboeg te hebben in de stal. Dit gaat om één of twee aparte ruimtes waar drachtige geiten of lacterende geiten neergezet kunnen worden, evenals zieke geiten om zo besmetting met de rest van de geiten te voorkomen.

Goede afrastering

Als je de dwerggeiten in de wei laat staan, is het belangrijk om voor goede afrastering te zorgen. Geiten kunnen erg hoog en ver springen, een sprong van een meter ver is een peulenschil voor deze dieren. Dwerggeiten kunnen ook met gemak over een hek van één meter hoog springen.

Zorg er dan ook voor dat het hekwerk minstens 1,30 meter hoog is, en dat speeltoestellen en andere klimobjecten niet dichter dan 2 meter bij het hek staan. Zo wordt de kans zo klein mogelijk dat de dwerggeiten kunnen ontsnappen.

Bescherming van bomen

Geiten en dwerggeiten houden er erg van om struiken en bomen kaal te vreten. Staan er in de wei bomen of struiken, of zo dicht langs de afrastering dat de geiten erbij kunnen? Zorg dan dat er boomkorven geplaatst worden. Op die manier kunnen de geiten er niet bij, en worden de bomen en struiken beschermd tegen de vraatzucht van de geit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dwerggeit, klein maar fijnDwerggeit, klein maar fijnDwerggeiten zijn kuddedieren die erg geschikt zijn om als huisdier te houden. Hun verzorging is minimaal, maar ze vragen…
Poecilia Sphenops - Black MollyDe Poecilia Sphenops, in de volksmond Black Molly genoemd, is al jaren een van de meest geliefde aquariumvissen. Omdat d…
Megalamphodus megalopterus - Zwarte FantoomzalmDe Zwarte Fantoomzalm is vrij makkelijk te houden, en dus een geschikte beginnersvis. Omdat hij zeer vreedzaam is, is de…
Helostoma temminckii - ZoengoeramiDe Zoengoerami is een zeer aparte vis, door zijn "kusgedrag" Dit ziet er misschien lieflijk uit, maar zo is het absoluut…
Tanichthys albonubes - Chinese DanioDe Chinese Danio is een van de weinige vissen die je ook in een koudwateraquarium kunt houden. Doordat het erg sterke vi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mistvan, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://dwerggeiten.nl/?page_id=46
  • http://www.dgvnn.nl/
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/dwerggeiten
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/geitenrassen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Afrikaanse_dwerggeit

Reageer op het artikel "Dwerggeiten in Nederland"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!