InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Nederlandse Toggenburger geit

Geitenras: Nederlandse Toggenburger geit

Geitenras: Nederlandse Toggenburger geit De Nederlandse Toggenburger geit is een schitterend geitenras dat is ontwikkeld uit kruisingen tussen de Drentse landgeit en de Zwitserse Toggenburger geit. De geiten hebben over het algemeen een goede melkproductie, maar worden haast nooit gezien in de professionele melkgeitenhouderij. Nederlandse Toggenburgers worden vooral gehouden door liefhebbers van het ras en kinderboerderijen. Ze hebben een zachtaardig karakter en kenmerkende aftekeningen waar ze goed aan te herkennen zijn.

Inhoud

Andere benamingen

  • Nederlandse Toggenburger
  • Nederlandse Toggenburger geit
  • Nederlandse Toggenburger melkgeit

Geschiedenis

De Nederlandse Toggenburger is een kruising tussen de Nederlandse (Drentse) Landgeit en de Zwitserse Toggenburger geit. Vanaf 1895 zijn op regelmatige basis Toggenburger geiten naar Nederland gehaald, om de Drentse landgeiten te veredelen. Doel hiervan was om een geitenras te creëren dat sterk genoeg was om in Nederland te kunnen overleven, maar dat tegelijkertijd voldoende melkproductie had om te kunnen functioneren in de professionele melkgeitenhouderij.

Naast het feit dat de Nederlandse Toggenburger gehouden werd voor de melk, was het in de armere gebieden ook een geliefd dier om te houden voor het vlees. Melkgeiten die te oud werden, werden daarna vetgemest om vlees bij de maaltijd te kunnen krijgen.

Sinds het einde van de twintigste eeuw is de Nederlandse Toggenburger door heel Nederland te vinden. De aantallen zijn nog laag anno 2017, maar steeds meer fokkers en geitenmelkers beginnen het nut van de Nederlandse Toggenburger in te zien. Langzaam stijgen de aantallen van ingeschreven dieren in het stamboek.

Uiterlijke kenmerken

De rasomschrijving van de Nederlandse Toggenburger geit is in 1938 vastgesteld en is anno 2019 nog steeds ongewijzigd. De rasbeschrijving omschrijft dat de Nederlandse Toggenburger een geit is met een compacte bouw en type. Vrouwelijke dieren moeten bovendien de melktypische bouw hebben, d.w.z. een wigvormige romp, waarbij de achterhand rond de uier breder is dan rond de borst. Bokken moeten robuust gebouwd zijn en een krachtige uitstraling hebben.

Bouw

Geiten moeten een schofthoogte van 70 centimeter of meer hebben, bokken worden het liefst nog iets groter gezien (schofthoogte minimaal 75 centimeter). De kop van een Nederlandse Toggenburger is bij het voorhoofd vrij kort en breed. De hals mag niet te lang zijn en is bovendien gespierd en krachtig. De voorhand breed, ruim en met voldoende diepte. De middenhand hoeft niet zozeer gerekt te zijn, maar moet wel ruim en diep zijn met brede lendenen. Er moet voldoende ruimte zijn voor alle organen. Het kruis is vierkant, de dijen en schenkel goed gespierd.

Vacht en kleurtekeningen

De beharing is kort en glad. De ideale kleur die bij de Nederlandse Toggenburger geit kan voorkomen is ‘melkchocoladebruin’ of ‘lakzwart’. Bovendien moet er een witte aftekening zichtbaar zijn op de kop, de benen en de spiegel. Bij de koptekening zijn de oren wit omrand. Vanaf de stootknobbels tot aan de bek moet aan beide zijden van het neusbeen een witte streep zichtbaar zijn – dit wordt ook wel het masker genoemd. Vanaf de knieën aan de voorbenen tot aan de voet moet de vacht wit zijn. Aan de binnenzijde van de voorbenen moet het wit al vanaf de oksel aanwezig zijn. De achterbenen moeten wit zijn vanaf de hak tot aan de hoef. De binnenzijde van de achterbenen is al wit vanaf de liesstreek. Ook de dijen en de onderkant van de staart behoren wit te zijn. De achteruier en de achterkant van het scrotum moeten dun behaard zijn en de vachtkleur dient hier volgens de rasbeschrijving wit te zijn.

De rest van het lichaam, zoals de hals, voorhand, middenhand en kruis moeten egaal bruin of zwart van kleur zijn. Ook de dijen en schenkel waar geen witte aftekening is, moet egaal van kleur zijn. De bruine of zwarte kleur moet over de hele vacht dezelfde tint hebben. In de zomer mag de vacht wel iets verbleken onder invloed van het zonlicht.

Karakter

De Nederlandse Toggenburger geit heeft een rustig en vriendelijk karakter. Daarom zijn Nederlandse Toggenburgers prima en makkelijk te houden, zowel in kleine als grote groepen. De dieren worden vooral gehouden als hobbydier en worden steeds vaker gezien op kinderboerderijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: ToggenburgerGeitenras: ToggenburgerDe toggenburger is een van de meest bekende geitenrassen uit Zwitserland en staat bekend om zijn hoge en kwalitatief goe…
Geitenras: Vlaamse geitGeitenras: Vlaamse geitDe Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdier…
De Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid…
Geitenras: Belgische hertegeitGeitenras: Belgische hertegeitDe Belgische hertegeit is een typische melkgeit van Belgische oorsprong. De geit is oorspronkelijk gehouden als melkgeit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Teunie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.toggenburger.nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Toggenburger
  • http://szh.nl/geiten/nederlandse-toggenburger-geit/
  • http://www.natuurlijkerleven.nl/natuurlijk-dierenhouden/natuurlijker-geiten-houden/toggeburger
  • http://www.toggenburgerweerd.nl/

Reageer op het artikel "Geitenras: Nederlandse Toggenburger geit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 01-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!