InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Artis - olifanten in de Amsterdamse dierentuin

Artis - olifanten in de Amsterdamse dierentuin

Artis - olifanten in de Amsterdamse dierentuin Op 13 juni 2017 werd het nieuwe olifantenverblijf van Artis geopend. De olifanten hebben nu 5 keer zoveel ruimte gekregen. Olifanten hebben altijd een bijzondere plaats ingenomen in de Amsterdamse dierentuin Artis. Deze imposante dieren spreken tot de verbeelding. Menig oudere bezoeker herinnert zich nog de tijd dat kinderen een ritje op de nek van olifantenbul Murugan mochten maken. Trouwe fans van Artis leven intensief mee met de zwangerschappen van olifant Thong Tai. Op 16 oktober 2016 is zij bevallen van haar vierde kalf. Wanneer kwam de eerste olifant naar Artis? Welke kudde leeft er anno 2017?

Sjeck of Jack: de eerste olifant van Artis

Artis is de oudste dierentuin van Nederland en opgericht in 1838. Artis kocht de eerste olifant in 1839. Zijn naam was Sjeck, die al snel veranderd werd in Jack. In eerste instantie mocht hij Artis niet in, omdat de gemeente Amsterdam dat te gevaarlijk vond. Daarom verbleef Jack zijn eerste maanden in Amsterdam in de Oranje-Nassau kazerne aan de Sarpahtistraat. In augustus 1840 verhuisde Jack alsnog naar Artis. In 1846 overleed de vaste oppasser van Jack. Dat was het begin van het einde. Jack werd steeds onhandelbaarder en gevaarlijker. Hij probeerde de deuren van zijn verblijf te slopen. Omdat Artis een uitbraak niet wilde riskeren, werd Jack door zes mannen doodgeschoten. Zijn skelet bleef bewaard.

Gina, de eerste in Amsterdam geboren olifant

In 1939 was er een Duits circus neergestreken in de RAI in Amsterdam. Een van de olifanten was hoogzwanger en beviel van haar kalf terwijl ze in de RAI verbleef. Gina, haar dochter, werd zo de eerste in Amsterdam geboren olifant. Moeder en kind mochten tijdelijk in Artis verblijven, waar Gina uiteindelijk gebleven is. Ze stierf in 1967.

Murugan, dé olifantenbul van Artis

Murugan is de bekendste olifant van Artis. Hij verbleef er generaties lang. Kinderen uit de Spaarndammerbuurt hadden de toenmalige premier van India om een olifantenbul gevraagd, omdat ze zo graag jonge olifantjes wilden. De Indiase premier gaf aan dit verzoek gehoor. Murugan is vernoemd naar de zoon van Hindoe god Shiva. Hij arriveerde in 1954 in de Amsterdamse haven op eenjarige leeftijd en werd door duizenden mensen onthaald.

Murugan, 50 jaar

Voor jonge olifantjes heeft Murugan in zijn leven nooit gezorgd. Hij heeft wel heel wat kinderen op zijn nek door Artis vervoerd. Een gebruik dat pas ver in de jaren 60 verdween. In 2003 besloot Artis de toen 50-jarige Murugan in te laten slapen. Eerder was er steeds de hoop geweest dat hij weer zou opknappen, maar nu leed hij duidelijk pijn. Het afscheid was een hard gelag voor het personeel en trouwe bezoekers van Artis.

De kudde in Artis anno 2017

Sinds oktober 2016 wordt de olifantenkudde in Artis gevormd door moeder Thong Tai en dochters Yindee en Sanuk. Thong Tai kwam in 2003 vanuit Blijdorp naar Artis. In 2005 beviel ze van Yindee, de eerste olifant die in Artis geboren is. In 2016 werd Sanuk geboren. Vrouwtjes blijven hun hele leven bij een kudde, zodat ze van elkaar kunnen leren. Tot september 2012 woonde Win Thida ook in Artis, zij hielp Thong Tai bij de geboorte en de opvoeding van Yindee.

Mumba: 2011 - 2015

In 2011 beviel Thong Tai van dochter Mumba. Zij heeft maar vier jaar met haar moeder en halfzus Yindee in Artis geleefd. Tot grote verslagenheid van het personeel en de bezoekers van Artis overleed Mumba totaal onverwacht in december 2015. Ze is geveld het beruchte EEHV-virus, dat met name voor zeer jonge olifanten levensgevaarlijk is.

Sanuk: 2016

Op 16 oktober 2016 is Thong Thai bevallen van dochter Sanuk. Na een dracht van 21 maanden, kwam het olifantje in twee minuten ter wereld.

Nieuw olifantenverblijf in 2017

De uitbreiding van het olifantenverblijf was een jarenlange wens van Artis. Onder het motto 'Geef het parkeerterrein aan de olifanten' voerde Artis hier een lange donatiecampagne voor. Eind maart 2016 startte dan eindelijk de aanleg van het nieuwe verblijf, op de plek van een deel van het parkeerterrein en de oude roofdierengalerij, die in 2015 gesloopt werd. Het nieuwe verblijf is ontworpen door landschapsarchitect Thijs de Zeeuw. Bijzonder aan het nieuwe verblijf is dat de olifanten er kunnen zwemmen en dat het publiek op gelijke hoogte met het water toe kan kijken. Verder biedt het verblijf veel andere noviteiten: broedplaatsen voor ijsvogels, het aanbieden van voedsel op verschillende plekken en op onbekende tijdstippen (zelfs voor de verzorgers) en rotsformaties die het mogelijk maken om bij elke windrichting uit de wind te gaan staan.

Lees verder

© 2016 - 2017 Lonica, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Programma Artis ZOOmeravonden 2016Programma Artis ZOOmeravonden 2016Ook in 2016 in de maanden juni, juli en augustus is dierentuin Artis in Amsterdam weer elke zaterdagavond open met de Ar…
Dierentuin: Artis - AmsterdamDierentuin: Artis - AmsterdamIn Nederland zijn er vijftien grote dierentuinen te vinden, die aangesloten zijn bij de in 1966 opgerichte Nederlandse V…
Artis - geschiedenis van de oudste dierentuin van NederlandArtis - geschiedenis van de oudste dierentuin van NederlandDierentuin Artis werd opgericht op 1 mei 1838 en is daarmee een van de oudste dierentuinen van Europa en de alleroudste…
Artis, de dierentuin in het hart van AmsterdamOok al zou het je niet direct gaan om de dieren, bij Artis in Amsterdam is echt veel meer te zien. Zowel voor jong als v…
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kennyannydenny, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • http://www.artis.nl/nl/ontdek/artis-verwacht-olifantje/olifanten-historie-artis/ (bezocht op 09/10/2016)
  • http://www.parool.nl/amsterdam/bouw-olifantenverblijf-artis-gestart~a4272615/ (bezocht op 09/10/2016)
  • http://www.artis.nl/nl/steun-artis/geef-het-parkeerterrein-aan-de-olifanten/nieuwe-olifantenverblijf/ (bezocht op 09/10/2016)
  • http://www.onsamsterdam.nl/component/content/article/15-dossiers/2360-het-sprookje-van-murugan (bezocht op 09/10/2016)
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/-oudste-olifant-en-leider-van-kudde-verlaat-artis~a3304132/ (bezocht op 09/10/2016)

Reageer op het artikel "Artis - olifanten in de Amsterdamse dierentuin"

Infoteur: Lonica
Laatste update: 29-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Artis
Schrijf mee!