InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De gevreesde suzuki-fruitvlieg in boomgaarden

De gevreesde suzuki-fruitvlieg in boomgaarden

De gevreesde suzuki-fruitvlieg in boomgaarden Fruitvliegen (Drosophilidae) zijn een familie van vliegen die voorkomen over de hele wereld. Suzuki's fruitvlieg of Aziatische fruitvlieg (Drosophila suzukii) zien fruittelers met angst en beven tegemoet. De suzuki-fruitvlieg, een piepklein insect uit Azië komt ook voor in Nederland en kan in een boomgaard heel veel schade aanbrengen. Het fruit wordt onverkoopbaar en de winst is nihil. Hele boomgaarden worden ingepakt met gaas om het insect te weren. Een grote plaaggeest die de telers veel zorgen geven.

Susuki-fruitvlieg (Drosophila suzuki)

De suzuki-fruitvlieg of Aziatische fruitvlieg is een vliegensoort uit de familie van de fruitvliegen (Drosophilidae). De soort komt van oorsprong uit Zuidoost-Azië en is in Nederland een exoot. De fruitvlieg die in onze woning voorkomt is de fruitvlieg Drosophila Melanogaster. De suzuki-fruitvlieg heeft het in Nederland prima naar zijn zin met de vele boomgaarden en fruitbomen in tuintjes. De suzuki-fruitvlieg vormt echter een bedreiging voor de fruitteelt doordat de vrouwtjes eitjes leggen ín het fruit. En fruittelers zijn al zo kwetsbaar wat schade betreft. Denk aan langdurige regen, vogels, vorst en hagel. Anno 2012 komt er de suzuki-fruitvlieg bij. Een klein insect waar men niet goed van weet hoe het diertje te bestrijden is. De problemen zijn heel groot, doordat het fruit wordt aangetast en onverkoopbaar is. De laatste jaren is de suzuki-fruitvlieg bezig aan een opmars door Europa. De eerste melding is uit Spanje (2008) en binnen drie jaar volgen er meldingen uit Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, België en Duitsland. In 2012 volgde ook Nederland en in 2015 is heel Nederland vergeven van de suzuki-vlieg.

mannetje / Bron: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)mannetje / Bron: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Natuurlijke vijanden

Natuurlijke vijanden zijn er (nog) niet en fruittelers doen, binnen de beperkte mogelijkheden die er zijn, wat ze kunnen om de suzuki-fruitvlieg te bestrijden. Bijvoorbeeld:
  • De boomgaard ingazen als basis voor bestrijden van suzuki-fruitvlieg. Houdt er wel rekening mee dat de suzuki-vlieg al aanwezig voordat het fruit is aangetast;
  • Verwijder , wanneer dit kan aangetast fruit;
  • zet een een lokval in voor het wegvangen van de suzuki-fruitvlieg.

Beschrijving van de soort

Het vliegje is lichtbruin met helderrode ogen en heeft het uiterlijk van een fruitvlieg. Er zit verschil tussen het volwassen mannetje en het volwassen vrouwtje suzuki-fruitvlieg. De bedreiging voor de vrucht is, dat het gaatje dat bij de eieren leggen ontstaat, een opening kan maken voor infecties door schimmels, gisten en bacteriën. Maar de meeste schade wordt echter veroorzaakt door de larven die uit de eitjes komen, die eten zich een weg door het vruchtvlees. Het verschil tussen de mannetjes- en vrouwtjessuzuki-fruitvlieg:

Man suzuki-fruitvliegVrouw suzuki-fruitvliegBeide soorten suzuki-fruitvlieg
Twee zwarte staande plekken (kammetjes) op de voorste poten, in de richting van de voetEen krachtige, getande legboor.Rode ogen.
Vleugels met prominente zwarte vlek. De dwarsstrepen op de buik zijn meer geaccentueerd.Lange behaarde sprietborstels op de antennes.
2 tot 2,5 millimeter lang.2 tot 3 millimeter lang en iets groter dan de man.2 tot 3 millimeter groot.
Sperma kan tot twee weken opgeslagen worden, voor later gebruik.De levensduur van de vlieg van is van 20 tot 56 dagen. In winter kan het tot 200 dagen.
Een vrouwtje legt in haar leven gemiddeld 400 tot 800 eieren.Ze weerstaan de lage temperaturen in de winter, voornamelijk in het volwassen stadium.
Volwassen suzuki-fruitvliegen kunnen zich in de grond tegen de kou beschermen.
Schuilen bij regen (bijv. bij groen afval).Worden actief bij 10 graden en hebben een maximale activiteit tussen 20 en 25 graden.

De volwassen dieren hebben dus het typische uiterlijk van de fruitvlieg maar in tegenstelling tot de gewone fruitvlieg tasten deze fruitvliegen gaaf fruit aan. Het vrouwtje suzuki-vlieg kiest als plek om één tot vijf eitjes te leggen, een onbeschadigde rijpende vrucht uit, waar ze door de gladde dunne schil gewoon met haar legboor door heen prikt. Vruchten als:
  • Framboos,
  • Kers,
  • Pruim,
  • Braam,
  • Blauwe bes,
  • Aalbes,
  • Druif,
  • Cranberry,
  • Kiwi,
  • Vlier en
  • Rozenbottel.

De suzuki-fruitvlieg vormt geen gevaar voor appels en peren.

vrouwtje / Bron: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)vrouwtje / Bron: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Vermogen tot explosieve vermeerdering

Door een combinatie van grote vruchtbaarheid en een korte generatieduur kan de soort zich onder gunstige omstandigheden, explosief ontwikkelen. Wanneer de eitjes in de gave vrucht gelegd zijn begint de ontwikkeling van ei naar suzuki-fruitvlieg. De ontwikkelingsduur van de eitjes in de vrucht variëren van 2 tot 72 uur, maar meestal 24 uur. Vervolgens worden het larven en duurt het 3 tot 13 dagen om pop te worden, maar meestal 4 dagen. Van pop tot suzuki-fruitvlieg duurt 3 tot 15 dagen, maar meestal 4 dagen. De larven en/of poppen komen vaak bij de vruchtneus, uit de vruchten. De roodbruine poppen zijn 2 tot 3 millimeter lang en kunnen zowel in de vrucht worden gevonden als daarbuiten. Is de pop een suzuki-fruitvlieg dan is het binnen 12 uur een volwassen suzuki-vlieg Wanneer de temperatuur zomers warm is (25 tot 30 graden of hoger), is de hele ontwikkeling van ei naar pop slechts gemiddeld twee weken. Zijn er te veel eitjes gelegd dan kan de levensduur ook twee weken zijn. Maar met ons zeeklimaat is de temperatuur in de zomer meestal erg wisselend. Liggen de temperaturen lager dan duren de stadia langer. Liggend aan het weer en de hoeveelheid eitjes. Van de eitjes in de vrucht, is niets te zien totdat er zachte plekken ontstaan en het rottingsproces begint.

Voorkeur

Wanneer de jonge vruchten iets kleuren, heeft het een voorkeur voor het vrouwtje om daar haar eitjes in te leggen. In groene vruchten worden uit ervaring geen eitjes gelegd. Worden ze toch in groene vruchten gelegd dan ontwikkelen de larven zich slecht. En is er keus in een boomgaard, dan gaat de voorkeur van het vrouwtje uit naar de zoetste vruchten.

Nederland is een paradijs

Nederland is een paradijs voor de suzuki-fruitvlieg. De keus om de eitjes te leggen wordt steeds maar groter voor het vrouwtje suzuki-fruitvlieg en met temperaturen van 20 tot 25 graden, wanneer het fruit begint te rijpen is Nederland een waar paradijs. De suzuki-fruitvlieg heeft de winter van 2014-2015 heel goed doorstaan en is in 2015 ook al in de vrije natuur gesignaleerd. Soorten als bramen, vlierbessen en vogelkers, worden zo ook bedreigd. Naast de schade voor fruitkwekers, kan het enorme gevolgen hebben voor de natuur. Het verstoort de voedselketen. Vogels zijn afhankelijk van bessen in de natuur en tevens prooi voor andere vogels of dieren. Ook in allerlei sierbessen in tuinen van particulieren is de suzuki-fruitvlieg aangetroffen. In de Japanse broodboom, de laurierkers, ribes, bergtheeplant en zelfs al in de bloemen van de camelia.

Bestrijding

Het praktijkcentrum voor fruitteeltonderzoek (PPO) in Randwijk zoekt naar een oplossing om de suzuki-fruitvlieg te bestrijden en werkt samen in een Europees project om meer inzicht te krijgen in de biologie en in het biologisch bestrijden van de suzuki-fruitvlieg. De kers is populair bij de fruitvlieg en het praktijkcentrum voor fruitteeltonderzoek PPO in Randwijk* en heeft voor 2015 netten om de kersenbomen gezet zodat het suzuki-vrouwtje niet de eitjes kan leggen in de kers. Misschien de oplossing, maar misschien krijgen de vruchten niet voldoende licht en lucht? Ook zijn er proeven met een natuurlijke vijand. De rondworm parasiteert de poppen en volwassen suzuki-fruitvliegen op fruit dat op de grond ligt en fruit dat niet meer wordt geoogst. De resultaten van de praktijkproeven zijn veelbelovend.

* PPO Randwijk is één van de onderzoeksinstellingen binnen de Universiteit Wageningen.
Gerelateerde artikelen
Drosophila Melanogaster: de fruitvliegDrosophila Melanogaster: de fruitvliegDe fruitvlieg (Drosophila Melanogaster) is een klein vliegje die als stam de geleedpotigen heeft, als klasse de insecten…
De organisatie van gedragGedrag is natuurlijk een vrij complex geheel. Toch kan je het versimpelen door er een degelijke structuur in aan te bren…
Colisa chuna - HoninggoeramiDeze schitterende Honinggoerami is zeer geschikt voor aquarianen die voor het eerst labyrintvissen willen houden. De Col…
Driedoornige stekelbaars (Gasterosteus aculeatus)Driedoornige stekelbaars (Gasterosteus aculeatus)Ooit in uw jeugd met een hengel aan de kant van het water gezeten? Grote kans dat u dan eens stekelbaars(je) hebt gevang…
Wat je moet weten over de dwerggoeramiWat je moet weten over de dwerggoeramiDe Latijnse naam voor de dwerggoerami is Colisa lalia en behoort tot de familie van de layrintvissen (Anabantidae). Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • https://www.wageningenur.nl/upload_mm/0/a/b/070ae77f-db1a-4f77-9521-33701e9fd123_2013%20Gewasbescherming%2044_3_76-80%20D%20suzuki%20Helsen%20ea.pdf
  • http://www.fruitvliegjes.net/levenscyclus-fruitvlieg/
  • Foto’s fruitvlieg mannetje en vrouwtje:
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Suzuki%27s_fruitvlieg
  • http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2073273/Suzuki-fruitvlieg-gooit-Gelderse-natuur-overhoop
  • https://resource.wageningenur.nl/nl/wetenschap/show/Groot-net-houdt-suzukifruitvlieg-buiten-.htm
  • http://www.natuurbericht.nl/?id=12900
  • Afbeelding bron 1: Martin Hauser Phycus, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Reageer op het artikel "De gevreesde suzuki-fruitvlieg in boomgaarden"

Reactie

Ingrid Arensen, 16-09-2016 22:54 #1
Is het schadelijk als je een framboos opeet waar zo'n larf in zit? Reactie infoteur, 19-09-2016
Hallo Ingrid,

Die gaat dood in de maag door het maagzuur en wordt vanzelf verteerd. Geen zorgen.

Groet, Ria

Infoteur: Rieja
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!