InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paard kennis laten maken in een nieuwe kudde

Paard kennis laten maken in een nieuwe kudde

Een paard laten integreren in een nieuwe kudde vormt voor veel eigenaren een spannend moment. Echter is sociale interactie tussen paarden erg belangrijk. Door enkele aandachtspunten in acht te houden kan de integratie zo soepel lopen als mogelijk, zodat alle paarden op een gezonde blessurevrije manier kunnen kennismaken en samenleven.

Passende stal

Als eerste stap is een passende stal bij het paard belangrijk. Ken het karakter van je paard en bekijk wat zijn basisbehoeftes zijn. Een paard wat zich onderdanig opstelt en veelal laag in de rangorde staat voelt zich veelal niet thuis in een kleine inloopstal waar weinig ruimte is voor vluchten. Pas de keuze van de stal mede aan op het karakter van het paard.

Integreren met de nieuwe groep paarden

Om blessureleed zoveel mogelijk te voorkomen is een goede kennismaking in de groep van groot belang. Diverse aandachtspunten:
  • Laat het paard allereerst in alle rust kennismaken met de nieuwe omgeving. Stap een rondje aan de hand over het terrein, laat het paard de omheining zien en geef hem voldoende tijd om te kijken. Laat het paard tevens zien waar gegeten wordt en waar hij kan drinken.
  • Het paard alleen zetten met daarnaast een ander stabiel paard met enkel een draadje ertussen. De paarden kunnen zo kennismaken, zonder elkaar te verwonden.
  • Een hele grote weide / paddock, zodat voldoende vluchtmogelijkheden zijn voor het paard. Blijf de kudde goed in de gaten houden tijdens de kennismaking. Indien de groep blijft jagen op het nieuwe paard dient ingegrepen te worden.
  • Verwijder eventueel de achterijzers van de paarden. Een paard zonder (achter)hoefijzers kan minder schade veroorzaken dan paarden met hoefijzers.

Het beste is om een nieuw paard niet alleen te laten kennismaken in een nieuwe groep. Uiteraard is dit niet in alle gevallen mogelijk. Door twee (nieuwe) paarden te introduceren in een nieuwe kudde wordt de kans verkleind dat de kudde zich gezamenlijk tegen het nieuwe paard keert. In de meeste gevallen zie je ook dat de nieuwe paarden zich samen direct zullen hechten, doordat ze beide vreemd in de omgeving zijn.

Indien geen twee nieuwe paarden aanwezig zijn kan ook gestart worden door het nieuwe paard is enkele dagen samen te zetten met een ander paard, voordat ze samen opnieuw de kudde in gaan.

Het helpt altijd om de paarden te laten kennismaken op de weide. Door het gras wordt de aandacht snel van het nieuwe paard afgeleid en gaat de groep eerder gezamenlijk grazen.

Een stabiele kudde

Een stabiele kudde is veelal een kudde paarden met weinig verloop. Een stabiele kudde heeft een duidelijke en eerlijke leider. In een stabiele kudde wordt slechts zelden gevochten tussen de paarden. Paarden kunnen met een kleine wisseling in lichaamstaal een ander paard duidelijk maken wat de bedoeling is (bijvoorbeeld oren naar achteren of zwiepen met de staart). Wordt in de kudde wel regelmatig gevochten bekijk dan de samenstelling nogmaals. Wellicht is de kudde uit balans en kan deze eenvoudig door de wisseling van één paard worden opgelost.

Het krijgen van een stabiele kudde is voornamelijk ervaring op doen en heel veel kijken naar het gedrag van de paarden, individueel en onderling naar elkaar.

Een goede socialisatie

Een stabiele kudde start altijd bij een goede socialisatie van de paarden op jonge leeftijd. Als een veulen op jonge leeftijd onvoldoende de ‘paardengedragsregels’ leert van een ander paard kan dit de rest van het paardenleven gevolgen hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paardenstalling: voor- en nadelenJe wilt je paard stallen, maar wat zijn nu de voor- en de nadelen? Het is altijd aangenaam als je paard in een stalling…
Een eigen paardIedere paardengek droomt ervan: een eigen paard. Een eigen trouwe ros waarmee je alles kan doen. Rijden wanneer je wilt,…
Is mijn paard wel gezond?Is mijn paard wel gezond?In dit artikel vindt u basis dingetjes, waarmee je zelf heel makkelijk dagelijks kunt controleren of je paard wel of nie…
De ontwikkeling van een veulen: op stal of in de kudde?De ontwikkeling van een veulen: op stal of in de kudde?Er bestaan veel verschillen tussen het opgroeien van een veulen op een natuurlijke wijze in een kudde en het opgroeien v…

Reageer op het artikel "Paard kennis laten maken in een nieuwe kudde"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 09-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!