InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paard verhuizen, aandachtspunten voor stalkeuze

Paard verhuizen, aandachtspunten voor stalkeuze

Heb je een paard en ben je ontevreden over de huidige stalling? Het verhuizen van een paard is vaak geen eenvoudige beslissing. Van het zoeken naar een geschikte stalling, tot aan het daadwerkelijk verhuizen van een paard. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij het verhuizen van paarden en waar moet je op letten bij de keuze van een nieuwe stal? Het lijkt zo eenvoudig, je zoekt een stal, laad je paard in de trailer en verhuisd van stalling. Echter in de praktijk houdt een verhuizing van paarden heel wat meer in dan het fysiek verplaatsen van het paard.

Geschikte stalling

De eerste stap is het vinden van een geschikte stalling voor het paard en eigenaar. Een sportstal gericht op wedstrijdsport brengt veelal andere stalmanagementvormen met zich mee als een recreatieve stal. Bepaal voorafgaand aan het bezoeken van paardenstallen een wensenlijst met een prioriteit. Denk aan:

Voerbeleid

hoeveelheid krachtvoer en ruwvoer dat wordt gegeven. Ruwvoer vormt de basisbehoefte van het paard. Bekijk het ruwvoer daarom kritisch en vraag goed naar de te geven hoeveelheid. Is het ruwvoer onbeperkt? Hoe wordt het gevoerd, los op de grond of in een hooinet? En wat gebeurd er met de hoeveelheden op het moment dat blijkt dat het paard te dik of mager wordt?

Let op: op veel stallen geldt een strikt voerbeleid. Vraag dit aspect dan ook goed uit aan de staleigenaren.

Buiten / weidebeleid

Hoeveelheid uren waarop paarden buiten staan en de omgeving waarin zij buiten staan. Is dit op een weide of paddock en hoe is de kwaliteit van deze ondergrond in periodes van slechte weersomstandigheden. Ga hierbij niet enkel af op de verhalen van de staleigenaar, maar rijd voor een goed realistisch beeld enkele keren overdag langs om te zien of de paarden buiten staan en hoe ze erbij staan.

Faciliteiten

Welke faciliteiten biedt de stal aan die passen bij de wensen van de eigenaar en de (natuurlijke) behoefte van het paard? Wat is de staat van onderhoud van buitenverblijven en rijbodems.

Locatie

Hoe is de stal gesitueerd? Wil je graag stappend richting het bos / strand, of vindt je de faciliteiten van de stal belangrijker? Of zoek je juist iets dichtbij huis?

Sociale omgangsvormen

Uiteraard is de leefomgeving van je paard zeer belangrijk, maar daarnaast is het ook raadzaam om te kijken en ervaren hoe de sfeer op stal is. Naast je paard, kunnen de stalgenoten de periode op stal een stuk aangenamer maken als het klikt.

Pensionvorm

Staat het paard op vol- of halfpension? Iedere stalling hanteert vaak zijn eigen vormen van vol of halfpension. Enkele stallen hanteren onder volpension dat alle voorkomende werkzaamheden voor de eigenaar uit handen wordt genomen. Op andere pensionstallen houdt volpension in dat wordt voorzien in de belangrijkste behoeftes voor het paard, maar dat de eigenaar nog steeds zelf dient te zorgen voor krachtvoer, zadelkast, of 1 tot enkele malen per week mesten.

Service

Bij het bezoeken van pensionstallen is het tevens zaak om de service te bespreken. Wat zijn de openingstijden van de stal? Hoe wordt omgegaan met een ziek paard? Dient de eigenaar alle medicijnen zelf toe te kennen of kan dit ook worden gedaan door de staleigenaar (evt. tegen betaling), worden dekens gewisseld?

Ontwormings en inentingbeleid

Iedere stal hanteert zijn eigen beleid omtrent ontworming. Sommige stallen ontwormen preventief, andere stallen laten eerst mestonderzoek doen (veelal op eigen kosten). Vraag naar het ontwormings- en inentingsbeleid om te zien of dit aansluit bij je persoonlijke wensen.

Het paard als gewoontedier

Nog teveel wordt een paard in een trailer geladen, verhuisd van stalling en wordt verwacht dat alles goed is. Paarden zijn naast kuddedieren ook enorme gewoonte dieren. Ofwel hechten zij veel waarde aan routine. Het opnieuw kennismaken met een nieuwe kudde paarden is voor vele stressvol (potentieel met koliek op de loer). Laat het paard daardoor rustig wennen aan zijn nieuwe leefomgeving.

Verander in de eerste periode van het paard niet teveel factoren. Het verhuizen op zichzelf is al een hele grote verandering. Neem bijvoorbeeld krachtvoer mee uit de oude stal. Na een paar dagen kun je het oude krachtvoer mengen met het nieuwe krachtvoer, zodat je paard langzaam aan zijn nieuwe voer gewend raakt.
Gerelateerde artikelen
Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?Het is belangrijk dat u uw paard ontwormt, echter heeft u hier het gewicht van uw paard voor nodig. In dit artikel vindt…
Rainrot bij paardenRainrot is een vervelende huidaandoening die voorkomt bij paarden met een verminderde weerstand/slechte verzorging die b…
Atrofie bij paardenAtrofie houdt in dat het spierweefsel bij het paard afneemt. Atrofie komt met name voor op de rug van het paard, vlak na…
Vrijheidsdressuur: Ja knikken en Nee schuddenEen paard ja laten knikken of nee laten schudden zijn vooral in vrijheidsdressuur-shows onmisbaar. Hiermee kan je immers…

Reageer op het artikel "Paard verhuizen, aandachtspunten voor stalkeuze"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 28-11-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!