InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Parelli: The Sideways Game

Parelli: The Sideways Game

Parelli: The Sideways Game Bij dit spel leer je het paard bewegen op een manier die niet natuurlijk is. Heb jij ooit een vluchtend paard gezien dat opzij beweegt? Waarschijnlijk niet. Hierbij leer je het paard dus wél te bewegen op deze manier.

Parelli: The Sideways Game

Bij The Sideways Game gaat het er om dat het paard zijwaarts beweegt. Voor een paard is dit geen natuurlijke manier van bewegen, een vluchtend paard rent immers altijd rechtdoor. Bij het zijwaarts bewegen moet het paard zijn benen kruisen, dit is dus iets om over na te denken voor het paard. Hiermee is het dus ook geen goede manier om te vluchten.

Denken

The Sideways Game is heel handig om te gebruiken als je een paard hebt wat niet nadenkt, een paard wat bijvoorbeeld graag voorwaarts gaat. Het is een goede manier om het paard terug aan het denken te krijgen, het geeft rust. Het doel van The Sideways Game is dus onder andere het paard laten denken, maar ook het atletische vermogen van het paard te verbeteren. Bij dit spel wordt vooral gebruik gemaakt van Zone 1 (de neus van het paard en de ruimte daarvoor) en Zone 4 (de achterhand van het paard). Er zijn eigenlijk twee manieren om The Sideways Game uit te voeren, namelijk met behulp van The Driving Game en met behulp van The Porcupine Game.

Manier 1: gebruik maken van The Driving Game

In het begin zal je het meest gebruik maken van de manier zoals bij The Driving Game. Het is belangrijk dat je alle voorgaande spellen goed onder de knie hebt om The Sideways Game goed uit te voeren. Het paard moet zijn achterhand los kunnen bewegen van zijn voorhand. Met deze manier vraag je het paard opzij door eerst de voorhand een paar passen zijwaarts te vragen en daarna de achterhand. Zo ga je de hele tijd door, op deze manier beweegt het paard zijwaarts. Het is hierbij wel belangrijk om met een hek te beginnen, zodat het paard niet voorwaarts kan gaan. Je zet het paard dus met zijn neus richting het hek of zelfs er tegenaan. Hij kan dan alleen nog maar opzij, of eventueel achterwaarts. Dit laatste is niet de bedoeling en dit moet je dus goed in de gaten houden.

Manier 2: gebruik maken van The Porcupine Game

Als het paard de eerste manier goed kent en goed kan uitvoeren, kun je proberen om manier twee toe te passen. Deze manier maakt gebruikt van de The Porcupine Game. Het paard zal dus zijwaarts moeten gaan door de druk die jij opvoert. Uiteindelijk kun je je paard meerdere meters opzij vragen, op beide manieren.

Onthoud dat dit spel voor een paard erg moeilijk kan zijn. Hij moet goed nadenken over de plaatsing van zijn benen, omdat dit geen natuurlijke beweging is. In het begin zal het waarschijnlijk erg moeizaam gaan, het paard begrijpt dan nog niet goed wat er van hem gevraagd wordt. Met veel geduld en kleine stapjes zal dit vanzelf makkelijker gaan. Sommige paarden kennen het principe van opzij bewegen al en deze paarden zullen het spel dan ook sneller begrijpen. Het is dus afhankelijk van het paard hoe snel hij het leert en begrijpt.

Uitbreiden

Je kan er ook altijd een moeilijkere oefening van maken. Je kunt bijvoorbeeld een balk in de bak leggen, zorg ervoor dat het paard met de voorbenen voor de balk staat en de achterbenen achter de balk. De balk ligt dus tussen de voorbenen en achterbenen op de grond. Hierna kun je het paard zijwaarts vragen, totdat hij aan het eind van de balk is. Je kunt hem daarna weer de andere kant op zijwaarts laten bewegen. Je kan dit natuurlijk ook met andere voorwerpen doen, denk bijvoorbeeld aan een klein baaltje hooi.

The Sideways Game is ook erg handig bij andere dingen die je met het paard doet, het kan overal van pas komen. Zelfs als je gaat rijden met het paard. Bij dit spel is het ook heel belangrijk om het paard beide kanten zijwaarts te vragen en niet alleen één kant. Als je maar één kant vraagt, zal het paard de andere kant niet begrijpen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Horsemen: Pat ParelliPat Parelli, een bijzonder paardenman. Eén van de grote namen binnen de natural horsemanship cultuur. Behalve zijn succe…
De “Seven Games” van Parelli: leerzame spelletjesThe Seven Games van Parelli zijn zeven grondwerkoefeningen die zeer leerzaam zijn voor mens en paard. Het paard leert di…
Seven games van Parelli - paarden trainenSeven games van Parelli - paarden trainenIedere paardenliefhebber droomt van een hechte band met zijn (bijrijd)paard. De seven games van Parelli bieden een manie…
Omgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipOmgaan met paarden: Pat Parelli en Natural HorsemanshipPat Parelli is een goeroe in het natuurlijk omgaan met paarden: natural horsemanship. Hij ontwikkelde een manier om zich…
Parelli: The YoYo GameParelli: The YoYo GameThe YoYo Game is het vierde spel in de serie van Parelli. Hierbij leer je het paard te bewegen in een rechte lijn.
Bronnen en referenties
  • Parelli.com

Reageer op het artikel "Parelli: The Sideways Game"

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 03-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Parelli Natural Horsemanship
Schrijf mee!