InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Sieraden van paardenhaar

Sieraden van paardenhaar

Sieraden van paardenhaar Sieraden gemaakt van paardenhaar worden steeds vaker gedragen. Het is een oud gebruik, maar is sinds een aantal jaren weer helemaal in. Het voordeel van paardenhaar is dat het zeer stevig materiaal is dat bovendien bij een juiste behandeling zeer lang mee gaat. De sieraden kunnen online in verschillende webwinkels gekocht worden. Ook is het mogelijk om sieraden te laten maken met het haar van uw eigen paard. Sinds een aantal jaren zijn paardenharen sieraden erg populair. Het was een trend die begon in Groot-Brittannië en die vandaar uit naar het Europese vasteland overwaaide. Ook in Nederland kreeg het gebruik voet aan de grond. Het gaat overigens niet om een geheel nieuw fenomeen. Al in de tijd van Germanen en Romeinen zijn er voorbeelden bekend van sieraden gemaakt uit paardenhaar. Paardenhaar werd soms gebruikt om door het eigen haar heen te vlechten. Verder zijn er bij opgravingen ook kettingen, ringen en armbanden gevonden van paardenhaar.

Materialen van paardenhaar

In de loop van de eeuwen is paardenhaar voor tal van zaken gebruikt. Zo werd het gebruikt als vulling van matrassen en was het erg geschikt voor het maken van pruiken. Door de proteïne die in het haar zit behoudt het zijn glans ook na het afknippen. Bovendien is paardenhaar gemaakt van zeer stevig materiaal. Het zijn dikke haren die niet zo snel breken. Het zwaard van Damocles hing niet voor niets juist aan een paardenhaar. Bovendien is het een product dat makkelijk gewonnen kan worden. Het haar van een paard groeit vrij snel. Het verschilt per paardenras, maar gemiddeld groeit het haar met 3 centimeter tot 5 centimeter per maand. Met name in de zomer groeit het haar harder. Ook het haar van de manen is bij sommige paarden zeer geschikt om sieraden van te maken.

Waar kan ik paardenharen sieraden kopen?

Met name online zijn er tal van webwinkels die sieraden van paardenhaar verkopen. Ook vindt het voorzichtig zijn weg naar de reguliere ketens, zoals Pandora, de V&D en Siebel. Helemaal hip is het om de sieraden te laten maken van haar van uw eigen paard. Dit kan bijvoorbeeld een mooie manier zijn om het paard bij u te houden in het geval van overlijden. Grote spelers in Nederland die zich daarmee bezig houden zijn Samar Design en Make Dreamz. Verder is het mogelijk op verschillende plaatsen een workshop te volgen. Tijdens zon workshop leert u hoe u het beste sieraden kan maken van paardenharen. Er zijn verschillende technieken. Zo bestaat een sieraad soms alleen uit paardenhaar, maar het kan ook gedaan worden in combinatie met andere materialen.

Omgaan met sieraden van paardenhaar

Paardenhaar kan zeer lang meegaan zolang er op de goede manier mee wordt omgegaan. Er zijn voorbeelden bekend van paardenharen sieraden die meer dan honderd jaar lang met enige regelmaat gedragen worden. Er zijn wel een aantal zaken waar u op moet letten. Zo moet u uw paardenharen sieraden altijd af doen op het moment dat u gaat douchen of zwemmen. De chemicaliën in bijvoorbeeld het zwemwater en de shampoo kunnen het materiaal snel aantasten. Verder is het verstandig de juwelen af te doen om het moment dat u gaat sporten of in de tuin gaat werken. Ze kunnen op die manier makkelijk beschadigd raken. En verder is het niet aan te bevelen ze in combinatie met andere sieraden te dragen. Door de aanraking met goud kunnen ze makkelijk verkleuren. U doet er goed aan om de sieraden op een droge plek te bewaren, bijvoorbeeld in een doosje van eikenhout.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sieraden van paardenhaar"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Sieraden
Schrijf mee!