InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Angorageit - informatie, verzorging en angorawol

Geitenras: Angorageit - informatie, verzorging en angorawol

Geitenras: Angorageit - informatie, verzorging en angorawol Angorageiten komen oorspronkelijk uit de Angora-vallei in Turkije en staan bekend om hun prachtige wol. De wol wordt ook wel mohair genoemd, en is zeer geliefd onder spinsters en mensen die graag breien, doordat de wol een zijdeachtige structuur heeft. Wat zijn de raskenmerken van een angorageit, welk karakter hebben de dieren en wat zijn verder belangrijke eigenschappen die typerend zijn voor dit prachtige geitenras?

Inhoud

Geschiedenis van de angorageit

De angorageit (ook wel geschreven als ‘angora geit’) komt oorspronkelijk uit de vallei Angora, welke in de Centraal Anatolische Hoogvlakte te Turkije ligt. Deze prachtige geiten zijn vooral in Zuid-Afrika te vinden, maar ook in Texas, Australië en Canada komen relatief veel angorageiten voor. Ook in Europa wordt dit ras steeds bekender, sinds 1985 zijn er in Nederland ook Canadese angorageiten te vinden. Vanaf 1987 is er in Nederland ook een fokkersclub waar Nederlandse fokkers van angorageiten zijn aangesloten.

Oude documenten en geschriften beschrijven dat er al vóór 3500 voor Christus geiten leefden die veel overeenkomsten vertonen met de angorageit die we vandaag de dag kennen. Wetenschappers nemen dan ook aan dat de geiten die 3500 voor Christus leefden, de directe voorouders van de angora zijn. Zo zijn er ook mozaïeken gevonden uit 2500 voor Christus, waarop geiten afgebeeld stonden waarvan de vacht en horens zeer veel overeenkomsten vertonen met die van de angorageit. Anno 2013 zijn er wereldwijd ongeveer 7 miljoen angorageiten, en er wordt een langzame toename van exemplaren waargenomen.

Uiterlijke kenmerken

Wie voor het eerst een angorageit ziet, denkt hoogstwaarschijnlijk dat het om een schaap gaat. Toch is het dier een geit, maar door de lange vacht die zich over het hele lichaam bevindt, denkt men al snel dat het dier een schaap is. Angorageiten hebben een witte vachtkleur, alhoewel er soms ook geiten geboren worden met een andere vachtkleur. Deze geiten bereiken een gewicht van 25 tot 50 kilo, waarbij rammen zwaarder zijn dan de geiten. De schofthoogte bedraagt ongeveer 50 tot 60 centimeter. Ze behoren daarmee tot de middelgrote geitenrassen. De vacht is het meest belangrijke en opvallende kenmerk van de angorageit, de vacht is namelijk lang en krullend en wordt gezien als de zijde onder de wol. Zelfs de kop is bedekt met een lange, krullende vacht.

Bokken hebben horens die naar achteren staan en de vorm van een kurkentrekker hebben. Bij bokken is het ook opvallend dat de stinkklier achter de horens ontbreekt. Daardoor stinken de bokken niet, dit terwijl de bokken van andere geitenrassen wel stinkklieren hebben en daardoor heel sterk ruiken. De rasstandaard van de angorageit beschrijft dat de horens niet te dicht naast elkaar op het hoofd mogen staan. Dit wordt ook wel ‘ingeplant’ genoemd.

De vrouwelijke geiten hebben ook horens, maar die zijn recht en schuin naar achteren geplaatst. De oren zijn spits toelopend en hangen naast het hoofd. De borstkas is breed, de poten staan recht onder het lichaam en mogen niet te dicht naast elkaar staan. De rug is recht, het kruis moet ook recht zijn. De buik wordt beschreven als breed en diep, de staart staat rechtop en moet ook bedekt zijn met vacht. De achterklauwen van de angorageit moeten sterk zijn en de geiten mogen niet door hun enkels zakken.

Een kemp in de vacht wordt door de opgestelde rasstandaard gezien als een ernstige fokfout. Een kemp bestaat uit lange, dikke en rechte haren, die ook wel ‘paardenharen’ genoemd worden. Ook wordt het afgekeurd als de vacht ongelijkmatig over het lichaam verdeeld is. De vacht moet namelijk over het hele geitenlichaam van gelijke kwaliteit, dikte, dichtheid, krul en glans zijn. Goede mohair (de wol van de angorageit) moet eruit zien als pijpenkrullen.

Karakter

Het karakter van de angorageit valt het best te omschrijven als rustig, aanhankelijk en sober. Ze laten zich vrij makkelijk behandelen, erg nieuwsgierig, maken weinig lawaai en hebben geen tot weinig neiging om uit te breken. Lammetjes vinden het erg leuk om te klimmen, bij het ouder worden verdwijnt deze neiging. Wanneer je als eigenaar de angorageit een goede opvoeding geeft, gedraagt de geit zich aanhankelijk en laat hij zich goed benaderen en behandelen.

Angorageiten zijn individualistische dieren, dat wil zeggen dat ze redelijk op zichzelf zijn. Dit houdt niet in dat je maar één angorageit kan houden, twee geiten of meer is toch noodzakelijk. In een kudde angorageiten is een duidelijke rangorde te zien. In een kudde waar een bok staat, is de bok vaak de leider van de kudde, wanneer de bok ontbreekt zal vaak de oudste geit de rol van ‘baas’ op zich nemen.

Angorageiten staan erom bekend dat ze het liefst al het voer voor zichzelf houden, en hetzelfde geldt voor de stal. Wanneer je meerdere geiten houdt, kan het zijn dat er onrust ontstaat tussen een koppel. Op het moment dat je een bok in de kudde plaatst, is de onrust vaak direct verdwenen.

De wol (mohair)

Het belangrijkste kenmerk van de angorageit is de wol, die bekend staat als ‘mohair’. De mohair van angorageiten groeit ongeveer twee centimeter per maand, en de geiten hebben tweemaal per jaar een goede scheerbeurt nodig. De scheerbeurten vinden vaak plaats in april en oktober. De schering levert per geit tussen de 3,5 en 4,5 kilo aan wol op. De hoeveelheid is afhankelijk van het geslacht en de leeftijd van het dier. Grotere geiten leveren bijvoorbeeld meer wol dan een jong dier.

De mohair is goed te spinnen, laat zich uitstekend verven en heeft een zijdeachtige glans. De mohair wordt vooral gebruikt om avondkleding, luxe meubelstoffen en breigarens van te maken. Voordat men de wol gaat gebruiken om te spinnen, moet de mohair gewassen worden, om vervolgens in de zon gedroogd te worden. De reden dat de wol in de zon te drogen wordt gelegd, is dat de wol door het zonlicht meer gaat glanzen. De eerste schering van een lammetje levert het mooiste mohair op en wordt ook wel kidmohair genoemd. Deze wol is zachter dan de wol die van oudere dieren geschoren wordt.

Scheren, wat moet je weten?

Je kan ervoor kiezen om de angorageiten zelf te scheren, maar je kan ook vragen of een schaapsscheerder jouw angorageiten wilt scheren. Belangrijk om te weten is wel dat angorageiten niet geschoren kunnen worden met de messen die voor schapen bestemd zijn! Met de messen worden beide tandkammen bedoeld, die op elkaar gezet worden in het elektrisch scheerapparaat. Je kan alleen fijnere messen gebruiken, die dus meer tanden hebben.

Bovendien zijn veel schaapsscheerders niet gewend om angorageiten te scheren en zien ze daar al snel van af. Dit komt omdat de huid van een geit veel losser om het lichaam zit en meer plooien vertoont, dan bij schapen het geval is. Schaapsscheerders scheren de geit vaak ook nog helemaal kaal, waardoor jouw geit wat wondjes kan overhouden. Wanneer je besluit om zelf te gaan scheren, kan je het beste knippen met de schaar. Er zijn speciale scharen verkrijgbaar voor geitenhaar, maar knippen met de hand duurt erg lang. Je moet er ook rekening mee houden dat hoe langer een schering duurt, hoe meer stress de geit hiervan heeft. Als je gaat scheren met een scheerapparaat, moet je er een aanschaffen met voldoende capaciteit (250 watt of meer), en eentje die je lekker vast kan houden. Vergeet niet om aparte geitenmessen erbij te kopen!

Verzorging en huisvesting

Angorageiten zijn een ietwat gevoelig ras wat betreft weersinvloeden. De geiten hebben daarom altijd beschutting nodig, zeker de eerste maand na de scheerbeurt. De eerste paar dagen na de schering is het verstandig om de geiten in een tochtvrije stal te laten, daarna mogen ze wel weer naar buiten. Zorg er op het landgoed waar ze buiten verblijven altijd voor dat jouw angorageiten de beschikking hebben over een schuilstal. Zet de opening van de schuilstal zo neer dat er geen wind en regen naar binnen kan.

Angorageiten hebben relatief weinig ruimte nodig, dus ze nemen genoegen met een kleine lap grond. Maar ze willen daarvoor wel graag een goede verzorging en tweemaal per jaar een schering. De angorageit heeft altijd vers hooi nodig, ook in de zomerperiode. Hierbij moet je wel onthouden dat angorageiten erg kieskeurig zijn, en vaak alleen de lekkerste delen van het hooi eten. Koop dus uitsluitend goed hooi dat erg voedzaam is. Ook het geven van bijvoeding is belangrijk. In de bijvoeding moet onder andere koper, zink, foliumzuur, pyridoxine en methionine zitten. Door de bijvoeding leven de geiten gezonder, en zijn ze beter opgewassen tegen ziekten en worden ze minder snel ziek. Lammetjes groeien ook beter door de bijvoeding en de vacht ziet er mooier en glanzender uit. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat angorageiten, levend op een dieet van maïs, melasse en vismeel, gezonder en langer leven dan geiten die alleen gras op hun menu hebben staan.

Hoe moet je de angorageit verzorgen?

Een goede verzorging van angorageiten is niet moeilijk en bestaat simpel gezegd uit twee punten. Je moet zorgen voor voer en water, en daarnaast moet je elke dag controleren of de geiten nog gezond zijn.

Qua voeding houdt dit in dat ze elke dag de beschikking hebben over schoon water en hooi of luzerne. Daarnaast hebben de geiten twee keer per dag brokken nodig. Het controleren of jouw geiten nog gezond zijn, is iets lastiger, maar goed te doen. Enkele punten waar je qua gezondheid naar moet kijken zijn:
  • Komt jouw geit op de brokken af of niet. Zo niet, dan zijn ze waarschijnlijk ziek.
  • Staat jouw geit “hol”, dan heeft hij waarschijnlijk last van buikkrampen.
  • Houdt jouw geit de staart naar beneden, dan is de kans groot dat hij ziek is.
  • Loopt de angorageit nog goed of loopt hij kreupel? Bij kreupelheid kan hij zich verstapt hebben of problemen aan zijn hoef hebben.
  • Ook is het belangrijk om na te gaan of de geiten diarree hebben.

Heb je bij bovenstaande puntenlijst dingen gevonden die aangeven dat jouw geit zich niet helemaal gezond voelt? Kijk eerst of je het probleem zelf op kan lossen (zit er bijvoorbeeld een steentje in de hoef), en schakel anders zo snel mogelijk de veearts in).

Voorkomende ziekten

Angorageiten kunnen erg gevoelig zijn voor bepaalde ziekten, dit zijn onder andere de volgende aandoeningen:
  • Wormen
  • Coccidiose
  • Leverbot
  • Pensoverlading
  • Myasis (maden)
  • Bloedziekten
  • Luizen
  • Listeriose
  • CAE
  • CL en
  • Tussenklauwontsteking (rotkreupel)

Gebruiksmogelijkheden

Angorageiten worden vooral gehouden voor de productie van wol (mohair). Soms worden de geiten ook als gezelschapsdier gehouden, maar dan moet de eigenaar er wel rekening mee houden dat het dier alsnog tweemaal per jaar geschoren moet worden.

Lees verder

© 2013 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Geiten: Pauwengeit, Bündner Stralen, Pinzgauer en PoitevineGeiten: Pauwengeit, Bündner Stralen, Pinzgauer en PoitevineWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de pauwengeit, Bündner Stralen geit, de Pinzgauer geit en de…
Geitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitGeitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitWereldwijd bestaan er zo'n 200 verschillende geitenrassen, waaronder de Alpinegeit en de Anglo-Nubische geit. De Alpineg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JamesDeMers, Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Angorageit
  • http://www.angorageit.nl/Herkomst.html
  • http://www.schapennet.nl/angora_geit.htm
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/angorageit
  • http://www.zoekenvindalles.nl/idee/Angorageit-%7C-Geitenrassen/1160
  • http://www.kinderboerderijdepijp.nl/kids/school/angorageit.htm
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=47&t=35512
  • http://www.iboysmohair.nl/geiten.html
  • http://www.boerderijdieren.nl/geiten/main.htm

Reageer op het artikel "Geitenras: Angorageit - informatie, verzorging en angorawol"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 03-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!