InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Vitaminen- en mineralensupplementen voor paarden

Vitaminen- en mineralensupplementen voor paarden

Vitaminen- en mineralensupplementen voor paarden Eigenaren van paarden maken zich wel eens zorgen of hun paard (of pony) wel voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. En dat is terecht, helemaal als het paard 'alleen' gras en hooi te eten krijgt. Want helaas bevat het hooi vaak niet genoeg mineralen en kunnen er op deze wijze snel tekorten ontstaan. Maar ook als een paard krachtvoer krijgt kunnen er tekorten zitten in een paardendieet!
De Nederlandse bodem raakt onder andere door het gebruik van veel kunstmest en pesticiden al sneller uitgeput op het gebied van mineralen en sporenelementen. Bekend is dat er met name een tekort is aan magnesium, koper, zink en selenium in paardenvoer. Deze tekorten kunnen op de langere duur voor allerlei gezondheidsproblemen zorgen. Daarom is het verstandig deze stoffen extra bij te geven aan een paard.

Hoe voer je meer vitaminen en mineralen?

Krachtvoer bevat wel toegevoegde mineralen en sporenelementen, maar vaak is bijvoorbeeld 1 kilo krachtvoer niet voldoende om een tekort van deze stoffen aan te vullen. Als je de tekorten van mineralen en sporenelementen wilt aanvullen door alleen krachtvoer te geven, let dan goed op de toegevoegde hoeveelheden van deze stoffen. Per kilo krachtvoer kan er bijvoorbeeld 100 mg zink in een kilo zitten, maar ook 500 mg. Een groot verschil dus, waarbij het vanzelfsprekend is dat grotere hoeveelheden van bijvoorbeeld zink in een product een tekort eerder aanvullen. Wil je echter geen krachtvoer geven om een bepaalde reden, dan is het ook mogelijk om een vitaminen- en mineralensupplement te geven aan je paard. Deze zijn er in brokvorm of poedervorm, maar ook vloeibare vitaminen- en mineralensupplementen bestaan.

Vitaminen- en mineralenbrokjes

Veel mensen vinden het fijn om een mineralen brokje te kunnen voeren, omdat je dit uit de hand kan geven en er niet een deel van kan wegwaaien zoals bij poeder het geval kan zijn.

Gemüse, krauter und mineralien van St. Hippolyt

Voor meer informatie over de inhoud van deze brokjes zie: http://www.rwdh.nl/st-hippolyt-gemuse-krauter-mineralen
Deze brokjesmix is eigenlijk gemaakt voor drachtige merries en opfok, maar kan ook uitstekend gebruikt worden voor recreatie en sportpaarden. Het bevat lijnzaad- en zonnebloemolie. Er zit biergist in, wat onder andere heel goed is voor de darmen. Wel bevat het een klein percentage havervlokken en honing. Het bevat per 100 gram onder andere 500 mg vitamine E, 250 mg zink en 70 mg koper. Helaas is het ijzergehalte in deze mix nog vrij hoog, 150 mg per 100 gram. Voor een paard van 500 kg adviseren ze 100 gram per dag van deze vitaminen- en mineralenbrokjes

Force van Marstall

Informatie over dit product is te vinden op: https://www.marstallpaardenkracht.nl/producten/graanvrij/marstall-force/34
Ze adviseren voor een paard 100 gram per dag van deze brokjes. De fabrikant zegt dat ze smakelijk zijn voor alle paarden, maar dat is natuurlijk altijd een kwestie van uitproberen. Er zit 2% melasse doorheen gemixt en een vrij groot gedeelte bestaat uit graanbijproducten. Om die reden is het dus niet erg geschikt voor paarden met suikerstofwisselingsproblemen. In dit product zitten alleen anorganische mineralen, daardoor het kan zijn dat paarden wat problemen hebben met de optimale opname van deze mineralen. Wel bevat deze mix bijvoorbeeld meer zink als bovenstaande brokjes van St. Hippolyt. Ze zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 4, 10 en 20 kg.

Ursonne van dr. Schaette

Op deze site zijn de inhoudsstoffen per kilo te vinden van dit vitamine- en mineralenbrokje: www.homeovet.nl en dan doorklikken naar paard en vervolgens naar dr. Schaette. Het vitamine- en mineralenbrokje is goed voor de weerstand, de vruchtbaarheid, de hoeven etc. Het brokje is verkrijgbaar in 5 of 10 kg verpakkingen. Gemiddeld geef je er aan een paard 100 gram per dag van. Het bevat melasse en ook kruiden en graanproducten (zemelen van tarwe).

Advance van Equimins

Voor informatie over dit brokje zie: http://www.pardoes-aurora.nl en dan vervolgens bij zoekopdracht advance invullen. Het is verkrijgbaar in 2, 4, 10 en 25 kilo verpakkingen. En je dient er ongeveer 70 gram per dag van te geven. De mineralen die erin zitten zijn zowel organisch als anorganisch gebonden, zodat de opname van deze mineralen goed is. Een groot voordeel van dit product zijn de toegevoegde pre- en probiotica. Goed voor de darmen dus! Dit brokje is er ook in poedervorm, het is dan verkrijgbaar in 2 of 4 kg verpakkingen. Tevens is er de Advance Concentrated Meta Balance, deze bevat geen suikers of zetmeel en is daarom erg geschikt voor bijvoorbeeld paarden met IR (= Insuline Resistentie). Dit laatste product is in poedervorm.

Mineralfutter van Makana

Voor informatie over dit brokje: www.makana.de en dan onder het kopje Mineralfutter. Voor een paard wordt hiervan ongeveer 100 gram aanbevolen, zo doe je met de 9 kilo verpakking ongeveer drie maanden. De mineralen worden weer aangeboden in zowel een organische als anorganische verbinding. Het product bevat melasse. En het is er ook in poedervorm. Makana verzend ook gewoon naar Nederland en de verzendkosten zijn echt niet duur (vergelijkbaar met binnen Nederland).

Lexa

Het duitse merk Lexa wordt tegenwoordig ook in Nederland verkocht. Qua vitaminen- en mineralensupplementen hebben ze echt een heel groot assortiment. Speciaal voor sobere rassen of helemaal puur natuur en nog veel meer keuzes die je kan maken.

Vitalcomplete van Pavo

Meer informatie is hier te vinden: http://www.pavo.nl/producten/supplementen/pavo+vitalcomplete. Het suiker- en zetmeelpercentage zit op totaal 11% in dit brokje. Het ijzer gehalte erin is weer vrij hoog, zink en koper in verhouding tot het ijzer vrij laag. Het advies is om er paarden 100 gram per dag van te geven. De brokjes zijn verkrijgbaar in 10 en 20 kg.

Vitaalmix van Hayster Healthy herbs

Ben je op zoek naar een vitaminen en mineralen brokje wat 100% puur natuur is, dan is de vitaalmix van Healthy Herbs (HH) zeker een aanrader! Het brokje is gemaakt van alleen natuurlijke grondstoffen zoals bomen, struiken en bloemen en het bevat niets geen melasse of suikers die zijn toegevoegd.

SuperFit Broxxx van Metazoa

Hier is de informatie over deze mix van vitaminen en mineralen in brokvorm: http://metazoa-horse.nl. Dit is een iets ander product als bovenstaande producten. Het is meer gemaakt om alleen geven naast hooi en vervangt ook het krachtvoer. Er moet ook meer van worden gevoerd per dag, 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht van een paard. Voor een paard van 600 kg dus 300 gram per dag. Het bevat bij elkaar ongeveer 18% aan suikers en zetmeel. Het is wel melasse-vrij.

Balancer

Ook dit is een wat ander brokje dan bovenstaande producten. https://www.jepaardgezondenfit-webwinkel.nl/Webwinkel-Category-3426699/Balancer-Brok.html Dit mineralenbrokje is gemaakt volgens de ideeën van dr. Kellon, een voedingsspecialiste uit Amerika. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat vooral koper, zink, magnesium en vitamine E, maar ook enkele aminozuren snel tekort komen in een paardendieet. Deze zijn alle hoog gedoseerd in dit brokje opgenomen. Van dit brokje geef je aan een paard dat 500 kg weegt 200 gram per dag. Het is verkrijgbaar in 4, 5, 9 en 25 kg. De verzendkosten zijn laag. Inmiddels is er ook een granulaat versie van dit product.

Victorious Secret van Pure

Dit mineralen brokje is vergelijkbaar met in poedervorm Your Horse Trace van dezelfde firma. Ook vergelijkbaar met bovenstaande balancer. Zonder suikers, zonder ijzer, met extra koper en zink. Zie http://www.purepaardenvoeding.nl/ voor meer informatie.

Vitamine- en mineralenpoeder

Poeder kan je natuurlijk heel gemakkelijk mengen, zeker als je het voer nat maakt of als je een slobber geeft. Voordeel van een poeder is dat de prijs vaak net wat goedkoper is en dat er geen melasse of andere suikers nodig voor zijn om er een brokje mee te kunnen persen.

Ursonne van dr. Schaette

Voor informatie over dit poeder zie: www.homeovet.nl en dan vervolgens paard aanklikken en dan dr. Schaette. Het poeder is enkel verkrijgbaar in zakken van 25 kg. Het brokje van Ursonne is hierboven al besproken en heeft dezelfde samenstelling.

F4F van Equilife

Dit is een website waar ze dit product verkopen: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/equilife.htm. In deze mix zit geen melasse en geen granen en is om die reden ook geschikt voor paarden met IR of hoefbevangenheid. Dit product is eigenlijk bedoeld voor de verbetering van de hoeven, maar het kan ook gewoon als algemeen vitamine- en mineralensupplement gebruikt worden. Het is verkrijgbaar in 250 gram (probeerverpakking), 7 kg en 20 kg.

Veteranenmix van NAF

Informatie over deze mix kan gevonden op deze site: http://www.paardendrogist.nl/product/105/106/naf_veteranen_supplement/100610/. Dit product is, zoals de naam al aangeeft, meer bedoeld voor oudere paarden. Het bevat naast vitaminen en mineralen ook aminozuren en probiotica voor de darmen. Je moet er tussen de 50 en 75 gram per dag van geven aan een paard. En het is verkrijgbaar in 1500 gram en 3 kg.

Your horse trace

YHT is weer een supplement op basis van de ideeën van dr. Kellon, alleen is dit een product in poedervorm. Het bevat dus weer hoge gehaltes aan zink, koper, selenium, magnesium en vitamine E. En ook zitten er aminozuren als lysine en methionine in verwerkt. Voor een paard van 500 kg raden ze 48 gram per dag aan. Het poeder is verkrijgbaar in 3, 6, 9 en 12 kilo.

Alle supplementen die hierboven genoemd zijn staan in willekeurige volgorde. Het ene product zal misschien beter bij een paard passen als een ander product, maar dat is zeer paardafhankelijk. Zo speelt onder meer mee of een paard gevoelig is voor suikers en welk voer het paard nog meer krijgt naast hooi en gras. Belangrijk is ook nog om te onthouden dat er in de winter bijna geen vitamine E meer in het hooi zit. Als je paard dan niet op gras loopt, is ook vitamine E toevoegen belangrijk.

Lees verder

© 2013 - 2019 Zonne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paarden en vitamine A (tekort)Paarden en vitamine A (tekort)Paarden hebben net als mensen en andere dieren vitamines en mineralen nodig. Vitamine A is één van die vitaminen. En die…
Waar zit vitamine D in?Waar zit vitamine D in?Vitamine D is van belang voor het menselijk lichaam om goed te functioneren en gezond te blijven. Vitamine D zorgt onder…
Gezonde voeding: SpinaziesapGezonde voeding: SpinaziesapHoewel sap van spinazie niet zo bekend is als voedingsmiddel kan het toch een meerwaarde bieden aan een smoothie, saus o…
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn essentieel voor het lichaam, en dat betekent dat ze onmisbaar zijn voor een goede gezondheid…
Kelp: een belangrijk zeewierKelp: een belangrijk zeewierKelp: dit verbazingwekkende zeewier bevat meer vitaminen en mineralen dan enig ander voedingsmiddel. Kelp bevat onder an…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ulleo, Pixabay

Reageer op het artikel "Vitaminen- en mineralensupplementen voor paarden"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-11-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Paarden spieren
Schrijf mee!