InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Genetkat, een kleine katachtige met vlekken op z'n vacht

Genetkat, een kleine katachtige met vlekken op z'n vacht

Genetkat, een kleine katachtige met vlekken op z'n vacht De genetkat is een schitterend klein katachtig roofdier, dat verwant is aan de civetkat. Genetkatten behoren tot een aparte familie, namelijk die van de civetkatachtigen en de soortnaam is Genetta genetta. De genetkat komt vooral voor in Zuid-Europa, Arabië en Afrika, in gebieden waar zeer weinig tot geen mensen komen. Civetkatten zijn naar verluidt zeer zeldzaam, maar dit is niet met zekerheid te zeggen omdat ze in gebieden wonen waar weinig mensen komen. Het kan dus best zo zijn dat de populatie genetkatten zeer groot is, zonder dat wij daar weet van hebben.

Inhoud

Indeling in het dierenrijk

De genetkat behoort is een prachtig dier, dat de volgende indeling in het dierenrijk kent:
  • Rijk: animalia (dieren)
  • Stam: chordata (chordadieren)
  • Klasse: mammalia (zoogdieren)
  • orde: carnivora (roofdieren)
  • familie: viverridae (civetkatachtigen)
  • geslacht: Genetta
  • soort: Genetta genetta

Andere benamingen

De genetkat staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Genetta genetta (soortnaam)
  • Genetta Sp. (Latijn)
  • Genet (Nederlands/Engels)
  • Small-spotted genet (Engels)
  • La genette (Frans)
  • die (Kleinfleck)Ginsterkatze (Duits)

Uiterlijk van de genetkat

Als je naar de genetkat kijkt, zie je een klein roofdier met een slank, katachtig lichaam en een lange staart. De poten zijn kort met klauwen die half intrekbaar zijn. Genetkatten bereiken een lengte van 47-60 centimeter (exclusief staart). Hun staart is tussen de 40 en 51 centimeter lang. Gemiddeld wegen ze zoín 2 kilo en de schofthoogte ligt tussen de 18 en 20 centimeter.

Ze hebben een korte vacht die geel tot grijs van kleur is. Over zijn gehele lijf zijn donkerbruine tot zwarte stippen zichtbaar, die strepen lijken te vormen. Op zijn staart lopen afwisselend lichtere en donkere strepen. De snuit dient altijd zwart van kleur te zijn en er moet een witte kleur rond de ogen en bek zichtbaar zijn. In drogere gebieden in het zuiden van Afrika is de genetkat lichter en geler van kleur, in vochtigere gebieden zijn ze feller en donkerder van kleur. In een enkel geval komt melanisme voor, wat inhoudt dat de genetkat geheel zwart of zeer donkerbruin is. Genetkatten zijn snel en lenig en kunnen zich zeer gracieus bewegen. Ze springen met het grootste gemak van tak naar tak. Ook kunnen ze erg hoog springen. Ondanks hun korte poten, kunnen ze gemakkelijk twee meter de hoogte in springen.

Karakter

De genetkat is een solitair nachtdier, dat ook wel in de schemering actief is. Overdag zal de genet rusten en slapen in de hoogste boomtoppen. Genetkatten hebben een eigen territorium, maar dit kan overlappen met het territorium van soortgenoten van het andere geslacht. Agressie naar soortgenoten toe wordt haast nooit gesignaleerd en de genetkatten lijken elkaar te tolereren. De dieren jagen, net als katachtigen, vanuit een hinderlaag. Ze zijn erg nieuwsgierig en hebben een hoge intelligentie.

Op het moment dat ze niet op de grond aan het jagen zijn, vertoeven genetkatten het liefst hoog in de bomen. Hier kunnen ze hun omgeving goed in de gaten houden, of ze kunnen uit het zicht van andere dieren lekker slapen.

Hoewel het gedrag van de genetkatten in grote lijnen overeen komt, heeft ieder individu zijn eigen karakter. Wilde genetkatten zijn altijd schuw en blijven het liefst zo ver mogelijk bij mensen uit de buurt. Maar als de genetkat Ďtamí is, zal hij zich bij mensen iets meer op zín gemak voelen. Maar het zal nooit een huisdier worden zoals de huiskat, die bij je op schoot komt liggen om zín portie aandacht op te eisen. Getemde genetkatten zijn heel zelfstandig en zien de mens echt als Ďpersoneelí en zijn geneigd om zeer egoïstisch te zijn en over iedereen heen te lopen.

Leefwijze en leefgebied

De genetkat komt voor in grote delen van Zuid-Europa, Arabië en Afrika. Men vermoedt dat de Europese populatie geïntroduceerd is, en dat deze niet van nature voorkomt op dit continent. Aangenomen wordt dat de genetkat met scheepvaarders vanuit Arabië en Afrika is meegenomen naar het zuiden van Europa. In Zuid-Europa worden ze vooral gesignaleerd in Spanje en Portugal, maar ook worden er weleens exemplaren gespot in Midden-, Oost- en Zuid-Frankrijk.

Genetkatten leven het liefst in rustige gebieden waar geen mensen komen. Bosrijke gebieden, waar beekjes/riviertjes en rotsachtig terrein in de omgeving te vinden zijn, zijn erg geliefd bij de Genetta genetta. Koude streken zoals hooggebergte worden door de dieren gemeden. In de Pyreneeën komen ze bijvoorbeeld voor tot maximaal 2000 meter. De genetkat leeft solitair, wat inhoudt dat zij alleen leven en niet in een groep.

Voeding

De genetkat is een typische omnivoor met een zeer gevarieerd dieet. Ze eten overwegend kleine knaagdieren, maar ook vogels, reptielen, insecten, bessen en andere vruchten komen voor op zijn menukaart. Genetkatten jagen en zoeken naar voedsel op de grond. Wanneer het om een prooi gaat, jagen zij vanuit een hinderlaag.

Voortplanting

De genetkat heeft geen voortplantingsseizoen, maar er wordt wel gezien dat er meer jongen geboren worden in april, mei, augustus en september. De draagtijd van genetkatten is 10 tot 11 weken, en per worp worden er 1 tot 3 jongen geboren, zelden worden er 4 geboren. Bij de geboorte zijn de jongen ongeveer 13 centimeter lang. Tot acht weken na de geboorte drinken de jongen enkel melk bij de moeder, daarna verlaten ze voor de eerste keer het nest. Ook gaan de jongen vanaf deze periode vast voer eten, zoals bessen en prooidieren. Na zes maanden zijn de jongen volledig gespeend en eten zij enkel nog vast voer. Op de leeftijd van één jaar is de genetkat niet meer afhankelijk van zijn moeder en verlaat hij het nest. Met twee jaar oud zijn de dieren zelf vruchtbaar.

Genetkatten hebben hun nest in holen, bomen, rotsen of onder struiken.

Overige informatie

Het komt weleens voor dat genetkatten worden opgegeten door uilen. De dieren worden maximaal 10 jaar oud.
Gerelateerde artikelen
De nerts: een marterachtig roofdierDe nerts: een marterachtig roofdierDe nerts, ook wel moerasotter genoemd, is een roofdier dat ernstig wordt bedreigd. Samen met de otter en hermelijn behoo…
Tyrannosaurus rexOveral huizen, auto's en wegen om ons heen. Voor de moderne mens is het moeilijk om voor te stellen dat er een tijd was…
Het leefgebied van de indrukwekkende zwarte beerHet leefgebied van de indrukwekkende zwarte beerDe zwarte beer is een roofdier dat in Noord-Amerika voorkomt. Het dier heeft een uitgebreid territorium. Zijn grote omva…
Wezel: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenWezel: een roofdier dat behoort tot de marterachtigenDit kleine roofdier met een lang en dun lichaam met korte poten, behoort tot de marterachtigen. Hij komt bijna overal vo…
Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Dinosaurus Giganotosaurus, was hij de grootste dino ooit?Het prehistorisch roofdier Giganotosaurus bezit een naam die doet vermoeden dat hij de grootste carnivoor ooit was. Maar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: NH53, Flickr (CC BY-2.0)
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Genetkat
  • https://www.scoutsengidsenvlaanderen.be/totem/genetkat
  • http://www.wnf.nl/nl/bibliotheek/?act=dierenbieb.details&dierid=522
  • http://www.econatura.nl/onderzoek-naar-de-genetkat-in-frankrijk/
  • http://www.exofanatics.nl/exofanaticsnew_003.htm
  • http://www.droomplekken.nl/afrika/zambia/south_en_north_luangwa_np/publiekstrekkers/dieren/genetkat.html
  • http://zwg.atlas.tripod.com/soorten/genegene.htm
  • http://naslagwerkje.nl/genetkat

Reageer op het artikel "Genetkat, een kleine katachtige met vlekken op z'n vacht"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-03-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!