InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Varkensras: Large White - rasbeschrijving en gebruik

Varkensras: Large White - rasbeschrijving en gebruik

Varkensras: Large White - rasbeschrijving en gebruik De Large White is ís werelds meest bekende varkensras en komt oorspronkelijk uit de regio Yorkshire, Engeland. De Large White staat ook bekend onder de namen York, Yorkshire en Groot Yorkshire. De geschiedenis is niet zo heel bijzonder, maar de uiterlijke kenmerken en de karaktereigenschappen zijn zeer typerend voor de Large White. De Large White wordt voornamelijk gehouden als vleesvarken, maar soms wordt dit varken ook gezien als huisdier of varken op de kinderboerderij.

Inhoud

Andere benamingen van de Large White

De Large White staat ook bekend onder de volgende namen:
  • York
  • Yorkshire
  • Groot Yorkshire

Geschiedenis

De Large White is een varkensras dat oorspronkelijk uit Yorkshire, Engeland komt. Het ras is in 1868 erkend, en het eerste stamboek is geopend in 1884. In de 19e eeuw werd dit ras al veelvuldig vanuit Engeland geëxporteerd, omdat het ras in de beginperiode al bekend stond om haar goede vlees, hoge vruchtbaarheid en goede moedereigenschappen.

Uiterlijke kenmerken

De Large White is een groot varkensras met een witte huid en rechtopstaande oren. Typerend voor dit ras is de hoge vruchtbaarheid, waardoor het varken erg in trek is in de vleesindustrie. Het is een groot ras en de dieren zijn middelmatig lang, de oren zijn gemiddeld van grootte. De snuit behoort volgens de rasstandaard breed te zijn met lichte kaken. De oren zijn middelmatig, breed en tamelijk lang. De oren zijn fijn, rechtopstaand en staan licht naar buiten gedraaid. Op de randen van de oren moeten zachte haren aanwezig zijn.

Algemene lichaamsbouw

De hals is middelmatig lang, fijn en goed aangezet aan de borst. De borst is middelmatig breed en diep, en geeft voldoende ruimte aan hart en longen. Schouders behoren volgens de rasstandaard breed te zijn en mogen geen oneffenheden vertonen. Bovendien zijn de schouders sterk ontwikkeld en sluiten deze goed aan op de borstkas. De schoft moet dakvormig tot plat van vorm zijn. Rug is lang, horizontaal of licht gebogen en de lendenen breed, plat en goed aangesloten. De buik is gevuld, goed gedragen en er moet een duidelijke, horizontale onderlijn aanwezig zijn. Het kruis is laag en breed, recht of zeer licht hellend. Staart is voldoende laag ingeplant, lang en sterk, maar mag nooit grof zijn. Aan het uiteinde van de staart is een kwast aanwezig met fijne haren. De ham is goed gevuld en voldoende diep.

Skelet en beenstand

Large White varkens hebben een sterk beenderstelsel en in verhouding tot het dier zijn de benen middelmatig lang, recht en goed onder het lichaam geplaatst. De standen zijn correct met een vlotte gang. Hoeven moeten volgens de rasstandaard normaal gesloten zijn en de klauwen gelijk.

De tepels moeten regelmatig geplaatst zijn, goed gevormd en goed verdeeld over de buik van het varken, en er moeten twee rijen van tenminste zeven tepels zijn.

Karakter

De zeugen hebben goede moederkwaliteiten en het komt ook zeer weinig voor dat pasgeboren biggen verstoten worden door de zeug. Dit varkensras is zeer hard en kan goed tegen een stootje. Ze zijn erg stressbestendig en worden daarom ook vaak door hobbyboeren of kinderboerderijen gehouden.

Gebruiksdoel

Het Large White varken wordt veel in de moderne, intensieve varkenshouderij gezien en wordt gebruikt als vleesvarken. Dit ras wordt het meest gebruikt in de moderne varkenshouderij, omdat de kwaliteit van het vlees zeer goed is. Naast het feit dat de Yorkshire geschikt is voor de vleesindustrie, is dit ras graag gezien bij hobbyboeren en kinderboerderijen. Ze zijn stressbestendig, rustig van aard en vriendelijk.

Bijzonderheden

De Yorkshire varkens hebben een hoog vruchtbaarheidsgehalte, en de zeugen hebben zeer goede moedereigenschappen. De Large White is erg stressbestendig, en wordt vaak gebruikt om andere rassen te veredelen, zodat die rassen meer stressbestendig worden.

Lees verder

© 2013 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Varkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruikVarkensras: Pietrain varken - rasbeschrijving en gebruikHet Pietrain is een varkensras uit België en wordt vooral gehouden en gefokt voor de vleesindustrie. Pietrains zijn vark…
Artisan in Hessle is beste restaurant van YorkshireHet restaurant Artisan uit het Engelse Hessle werd in 2010 bekroond met de Real Yorkshire Tourism Real Food Award. Daarm…
Beverley - Het Engelse SluisHet charmante Beverley, dat in de nabijheid van York en Hull ligt, kan je vergelijken met het Nederlandse Sluis. Je vind…
Varken als huisdierVarken als huisdierVarkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het…
The Pipe and Glass Inn van Yorkshire krijgt Michelin sterIn Engeland is het restaurant The Pipe and Glass Inn op korte tijd een waar begrip geworden. U kunt geen krant of magazi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Grimlock / Wikimedia Commons
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Large_White
  • http://www.plattelandswijzer.be/default.aspx?PageId=341
  • http://mijnslager.info/vlees/vleessoorten/varken/varkensrassen.html
  • http://www.vfc.be/fiches/varkenssector/large_white.pdf
  • http://www.vlaamsvarkensstamboek.be/zeugenlijnselectie/large_white.htm

Reageer op het artikel "Varkensras: Large White - rasbeschrijving en gebruik"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!