InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kosten knaagdieren

Kosten knaagdieren

Cavia's, konijnen, honden, katten, de meeste mensen hebben tegenwoordig een huisdier. Maar hoeveel ben je er nou eigenlijk aan kwijt? Kan het goedkoper, waar ben jij onnodig veel geld aan kwijt? Wat kan je dan beter kopen? Waar kun je nog wat geld mee besparen, of moet je echt meer in investeren? Nog handige tips nodig betreft de kosten? Dit gaat over konijnen en cavia's, hun minimale behoeften waar je op kunt besparen. Ook heb ik maandelijkse kosten bijgehouden, misschien handig als je nadenkt over het nemen van een huisdier? Met welke kosten van de dierenarts kun je op zijn minst rekening houden? Konijnen en cavia's hebben eigenlijk ongeveer dezelfde behoeften. Alleen hebben konijnen meer ruimte nodig. (Wat uiteraard niet betekent dat we onze cavia's nu in kleine hokjes kunnen stoppen.)

Voer

Voor allebei de beesten geldt dat het het handigste is om 'droge' korrel te geven, het simpele voer. Want je zult snel zien dat ze alleen het lekkerste voer kiezen als je gemengd voer geeft. Dan moet je of heel lang wachten voordat ze alles ophebben, of ze wachten gewoon tot ze weer nieuw voer aangevuld krijgen, om daarna weer het lekkerste eruit te zoeken.
Het leuke aan het geven van gewone korrel is dat het ook nog goedkoper is! Hier hebben we voor de konijnen 2,5 kilogram voor 1,49 euro, waar ze een maand mee doen. De cavia's hebben ook vitamine C in hun voer nodig, wat ervoor zorgt dat het voer duurder is . Bij de supermarkten vind je meestal gemengd voer voor een relatief hoge prijs. Het is wel heel belangrijk dat je cavia voer aan cavia's geeft, en geen konijnen voer, vitamine C hebben cavia's echt nodig. Dit komt omdat zowel voor mensen als voor cavia's geldt dat ze geen vitamine C aanmaken.
De cavia's krijgen iedere dag een halve appel en een wat witlof, waar ze het prima op doen. Cavia's vinden het vaak lekker wat groente en fruit te krijgen, dit hoeft niet heel veel te zijn. Peterselie werkt goed om ze gewend aan je hand te krijgen. Konijnen krijgen er iets sneller diarree van, waar je zeker voor moet uitkijken in verband met maden.

Hooi

Vooral cavia's (in ieder geval hier, hoewel ik meestal hoor dat cavia's inderdaad meer hooi eten) hebben veel hooi nodig. Voorheen kocht ik bij de supermarkt of bij dezelfde winkel waar ik het voer haal, maar dat was in minder dan een maand op (zo'n 2,50, 70 liter). Het hooi van de supermarkt (Dirk van de Broek en Albert Heijn, andere winkels geen ervaring mee) is vaak stoffig en ze verkiezen het huidige hooi voor het hooi van de supermarkten.
Wat aan mij erg goed bevalt, is het hooi van een paardenhouder of boer kopen. Voor zeven euro had ik een baal hooi waar ze bijna zes maanden mee doen. Dit is dus gewoon paardenhooi, is zelfs extra goed voor de tanden omdat het lange sprieten zijn en zo de tanden kort houdt.
De cavia's eten vrij veel hooi (ongeveer een ruif per dag) en de konijnen eten als het aan ze uitkomt, een hooi balletje per paar dagen. Hierdoor hebben ze meer voer nodig, waarop de cavia's minder.
Dus een simpele tip is, voer ze lekker veel hooi, is heel goed de tanden, en ze doen langer met het voer.

Bodembedekking

Bij de Dirk van den Broek zijn handige pakken stro te koop die in vieren zijn verdeeld, en bevatten bijna geen stof. De pakken zijn een kilo zwaar en één euro.
Sommig stro van dierenwinkels kan wat stoffig zijn, dan is het aan te raden het even te laten 'luchten' (even uitschudden is vaak genoeg).
Zelf gebruik ik zaagsel, ook van de Dirk, rond de 1,20 zijn die pakken, goed genoeg voor twee weken schone hokken (wel gaat hier een laag stro overheen). Mijn konijnen doen hun behoeften standaard op één plek, makkelijk schoon te maken en met een laagje stro erbij kunnen ze er weer een week mee door.
Cavia's zijn haast onmogelijk zindelijk te krijgen, maar met een lekker ruim hok is het prima te doen als je het iedere week schoonmaakt.

Verdere aanschafkosten

Het drinkflesje en voerbakje zijn een eenmalige aankoop. Na ongeveer een jaar gaat er een drinkflesje kapot. Voerbakjes zijn een paar euro, als je een stevige koopt hoeven die haast nooit vervangen te worden. Een ruifje voor het hooi, op de grond vertrappen ze een groot deel. Bij Zooplus.nl is veel te krijgen voor een paar euro, van prima kwaliteit.
Een reismand is erg handig, destijds waren ze voor 8,95 euro te krijgen, inmiddels voor 12 euro. Het is handig als één van de dieren naar de dierenarts moet. Als je een stevige uitkiest, doe je er zeker vijf jaar mee.

Dierenarts

Dan natuurlijk de dierenarts! Hier zitten twee dierenartsen in de buurt, de één rekent 35 euro voor een consult, de ander 19,50 voor consult. Daar ga ik meestal heen, niet heel duur, maar ook vakkundig en heel vriendelijk.
Mijn konijnen ent ik niet, en zijn nog nooit naar de dierenarts geweest. Sinds de jaren dat ze hier staan, hebben ze nog niets gehad. De cavia's wel, reken maar op twee keer per jaar. Er moest laatst iets aan zijn tandjes worden gedaan, maar ook dat viel bij deze dierenarts mee, zo'n zestig euro, de andere cavia mocht erbij blijven, wel zo rustig voor beide.
Als je er vanuit gaat dat ieder dier dat je hebt minimaal twee keer per jaar een bezoek nodig heeft, zit je in de goede richting. Als je het niet vertrouwt moet je altijd naar de dierenarts gaan. Liever een keer te veel dan te weinig.

Marktplaats

Ook niet onhandig, Marktplaats. Hier kan je een hok op de kop tikken (voor vijftig euro had ik een compleet nieuw hok, nog in verpakking) maar ook een voerbakje, een grote ren? Wel moet je een hok, als het tweedehands is aangekocht, goed ontsmetten, hetzelfde geld voor overgenomen drinkflesjes.

Gemiddeld genomen ben ik aan twee konijnen en twee cavia's 12 euro per maand kwijt, exclusief de aankoop van hokken. Wel is dit van het laatste half jaar, en moesten ze in die periode niet naar de dierenarts.

Tot slot: ga altijd naar de dierenarts als het nodig is, immers liever een keer teveel dan te weinig, het kan je zo je dier kosten.
© 2013 - 2019 Marlien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het houden van een cavia en konijn in één verblijfEen konijn en een cavia samen in één hok, het ziet er leuk uit. Veel mensen vinden deze beide huisdieren erg leuk en kie…
Tussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sTussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sDe volgende recepten zijn geschikt voor alle soorten knaagdieren zoals konijnen, hamsters en cavia’s. Je kan ze als maal…
Cavia of konijn?Cavia's en konijnen zijn hele lieve knaagdiertjes. Ze zijn beide overdag actief. Veel mensen twijfelen of ze een konijn…
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Het fixeren van knaagdieren, konijnen en frettenSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…

Reageer op het artikel "Kosten knaagdieren"

Infoteur: Marlien
Laatste update: 26-05-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!