InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Caretta Caretta, de Trots van Dalyan

Caretta Caretta, de Trots van Dalyan

Caretta Caretta, de Trots van Dalyan De Onechte Karetschildpad (Caretta Caretta) en de Nijlschildpad (Trionyx Triunguis) zijn beiden schitterende schepselen. Begrijpelijkerwijs willen toeristen die Dalyan bezoeken graag een glimp opvangen van deze mooie dieren. Regionale schippers zijn gaarne bereid u mee te nemen naar het natuurlijke leefgebied van de schildpadden om u kennis te laten maken met deze fantastische dieren.

De Trots van Dalyan

Gezellig toch, een dagje schildpadjes kijken? Zo op het oog is er niets mis met een boottochtje naar de schildpadden. Eigenlijk is hier een heleboel mis mee! Er wordt er namelijk niet bij vermeld dat de Nijl- en Onechte Karetschilpad van nature heel schuwe dieren zijn, die zich normaliter zelden laten zien. De enige manier om een glimp van deze schitterende dieren op te vangen is door ze te voederen. Alleen door het voederen van de schildpadden kunnen de schippers garantie geven dat de vakantieganger ook daadwerkelijk de schuwe dieren te zien zal krijgen. De schildpadden worden gelokt met o.a. blauwe krab (ook een beschermde diersoort), vis of kippenvel. Enkele hotels aan de vloedlijn hebben het zelfs tot attractie verheven om de schildpadden uit te nodigen bij het ontbijt door de hotelgasten de dieren gekookte eieren en kippenbotten te laten voederen. Het meest trieste van dit alles is dat de Trots van Dalyan dergelijk voedsel niet kan verteren en op deze manier langzaam zal verdwijnen.

Gevaren van het voederen

  • Het aangereikte voedsel is voor de schildpad onverteerbaar en het dier krijgt te kampen met gezondheidsproblemen.
  • Doordat hij niet meer zelf hoeft te fourageren wordt hij lui en gaat hij niet meer op jaarlijkse trektocht.
  • Bij het rondzwemmen in de buurt van de bootschroeven raken er heel veel schildpadden ernstig gewond.
  • Toenemende agressieve uitvallen van mannelijke schildpadden door het verliezen van de natuurlijke angst voor mensen.

Eerste beschermde natuurgebied van Turkije

Al vanaf 1988 is Turkije zich bewust van het belang van de Dalyandelta in de provincie Muğla. De toenmalige premier Turgut Özal besloot, op verzoek van het Wereld Natuur Fonds de bouw van een hotelcomplex aan het İztuzu-strand stil te laten leggen. Het strand gold als één van de belangrijkste broedplaatsen van de Caretta Caretta aan de Turkse kust. Sinds 1989 mag er, vanwege de bijzondere waarde van het gebied niet meer duurzaam gebouwd worden. Het verbod is niet alleen uitgeroepen vanwege de bijzondere natuur maar ook door de hoge cultuurhistorische waarde van het gebied. In 1990 volgde er een uitbreiding in westelijke richting tot een gebied ter grootte van een oppervlakte van 461 km2. De districten Köyceğiz, Dalyan, Beyobaşı en Toparlar vallen allen binnen dit gebied. Toch bleken deze maatregelen niet toereikend om de natuur in al zijn glorie te handhaven. Indertijd heeft men geen rekening gehouden met het groeiende toerisme en de gevolgen die dit met zich mee zou brengen voor de schildpadden.

Huidige situatie

Inmiddels beseffen een heleboel mensen dat als er niets gebeurt alsnog dit prachtige gebied en zijn schildpadden ten onder gaat aan het allesvernietigende toerisme en de vervuiling van het milieu. Onder andere de Kaptan June Sea Turtle Conservation Foundation en vele vrijwilligers werken hard aan de bescherming van de schildpadden en het schoonmaken van de Dalyandelta. Daarnaast wordt door voorlichting te geven aan de plaatselijke ondernemers getracht hun bewust te maken van het belang van duurzaam toerisme en een schoon milieu. Intussen zitten ook de overheden niet stil. Het Sea Turtle Rescue Center (DEKAMER) is opgezet door de Pamukkale Universiteit en de Gemeente Dalyan in samenwerking met het Turkse ministerie van milieu-en natuurbeheer. In dit onderzoekscentrum worden, naast wetenschappelijke onderzoek en registratie van de dieren in een database, gewonde en zieke schildpadden gerehabiliteerd en na registratie opnieuw uitgezet. Teleurstellend is dat eerder uitgezette dieren terug beginnen te komen met nieuwe levensbedreigende verwondingen en met name de mannelijke exemplaren niet eerder vertoond agressief gedrag zijn gaan vertonen.

Bron: Maria Jonker, Wikimedia Commons (GFDL)Bron: Maria Jonker, Wikimedia Commons (GFDL)

The Kaptan June Sea Turtle Conservation Foundation

Met behulp van activisten en sponsors werd het levenswerk van "Kaptan" June Haimhoff omgezet in een organisatie die haar levenswerk ook na haar overlijden zal voortzetten. In 2011 richtte zij een stichting op ter bescherming van de Onechte Karetschildpad (Caretta Caretta). Dat haar acties effect hebben blijkt uit het in augustus 2012 uitgevaardigde verbod door de gouverneur van de provincie Muğla op 'Turtle Touring'. Tevens wordt er in samenwerking met andere organisaties hard aan gewerkt om de schroeven van de plaatselijke boten te voorzien van schroefbeschermers zodat deze de schildpadden niet meer kunnen verwonden. Schildpadvriendelijke boten zijn herkenbaar aan twee keurmerken op het zeilmateriaal, ter grootte van 30x30 cm, één in het Engels en één in het Turks. Gesponsord door de Britse Ambassade in Ankara, TUI/FUTOURIS en DTP@work heeft de stichting daarnaast een voorlichtingscampagne opgestart om het ecologische evenwicht bij het Iztuzu strand en Köyceğiz-Dalyan te beschermen.

Bezoekmogelijkheden

Informatie- en PR-punt van de stichting is de 'oude strandhut van Kaptan June'. Deze hut is bereikbaar met de busjes die naar het strand gaan. In de hut is tegelijkertijd een museumpje gevestigd waar men informatie kan verkrijgen over het Iztuzu-strand, het belang ervan als nestplaats voor de schildpadden en de bedreigingen waar de soort aan onderhevig is. Aan het begin van het Turtle-strand gevestigde revalidatiecentrum is altijd geopend voor bezoeker. Daar is het mogelijk de dieren van dichtbij te zien zonder het schadelijke voederen. In het centrum werken onderzoekers en vrijwilligers zij aan zij ten behoeve van het behoud van de Trots van Dalyan.
© 2013 - 2019 Lindahatun, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Griekse eiland ZakynthosHet Griekse eiland ZakynthosHet Griekse eiland Zakynthos is de ideale vakantiebestemming voor alle mensen die van zon, zee en strand houden. Zakynth…
Zakynthos, het derde Ionische eilandZakynthos, het derde Ionische eilandOp nog geen drie uur vliegen vanaf Amsterdam ligt het prachtige eiland Zakynthos (ook wel Zante genoemd). Het is een van…
Zakinthos: aristocratische schoonheid in de Ionische ZeeHet zuidelijkste eiland in de Ionische Zee is Zakinthos. Het wordt door de Venetianen wel 'Flor di Levante' (bloem van d…
Griekenland, vakantie op ZakinthosGriekenland, vakantie op ZakinthosEen eiland dat bekend is vanwege de zeeschildpad. Niet op de menukaart, maar meer vanwege de voortplanting van deze bedr…
Waterschildpad als huisdierWaterschildpad als huisdierEen waterschildpad als huisdier, kan dat? Wat eet een schildpad? Waar houd je hem in? Kortom wat komt er kijken bij het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bachrach44, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.dalyanturtles.com/
  • http://www.portakal.nl/p2l1/newsid/22/Stop-schildpadexcursies!.html
  • http://www.nederlandersinturkije.nl/
  • http://caretta.pau.edu.tr/index_eng.html
  • Afbeelding bron 1: Maria Jonker, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Caretta Caretta, de Trots van Dalyan"

Infoteur: Lindahatun
Gepubliceerd: 08-03-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!