InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Handige sjabrakjes ophangsysteem! Makkelijk te maken!

Handige sjabrakjes ophangsysteem! Makkelijk te maken!

Handige sjabrakjes ophangsysteem! Makkelijk te maken! De paardenmensen onder ons zullen dit probleem wel herkennen: zoveel leuke sjabrakjes/ zadeldekjes in verschillende kleuren, maar waar moet je ze nou kwijt?! Zie hier twee handige oplossingen!

Zadeldekjes?

Allereerst, wat is een sjabrakje/zadeldekje? Dit is een soort dekentje dat tussen de rug van het paard en het zadel in ligt. Het wordt gebruikt om het leer van het zadel te beschermen tegen het zweet van je paard. Hoewel dit natuurlijk ook belangrijk is, gebruiken we het ook als leuke mode-accessoires. Er zijn zoveel verschillende merken, vormen, kleuren, materialen... En het werkt ook nog eens verslavend! Want ja als je een gaaf rood sjabrakje hebt, is het natuurlijk ook wel leuk om deze af te kunnen wisselen met een stoere blauwe, of een schattige roze! En zo ontstaat al gauw een hele verzameling aan sjabrakjes, maar waar berg je ze nou handig op? Allemaal op een stapel, dat kan, maar is niet echt handig. Wat als je het onderste sjabrakje vandaag wilt gebruiken? Dan trek je zo de hele stapel omver. Dat is niet de bedoeling!

Oplossing 1

Een goede oplossing voor zo'n stapel sjabrakjes is de dekjeshanger. Dit is een soort ladder met vier armen gemaakt van aluminium, meestal zo'n 60 cm breed zodat er gemakkelijk een sjabrak op past. De armen zijn aan elkaar verbonden door een ketting, waarmee het ook gemakkelijk opgehangen kan worden. Op de afbeelding rechts zie je hoe het in mijn eigen zadelkamer heeft gehangen. Deze dekjeshangers zijn te koop bij verschillende ruitersportzaken. Zelf heb ik hem bij de Epplejeck vandaan, kostte slechts 16,95. Zo'n ladder is erg handig, er kunnen ook gemakkelijk meerdere sjabrakjes over elkaar worden opgehangen.

Oplossing 2

Ik merkte voor mezelf dat ik het net teveel werk vond om elke keer een sjabrakje over de ladder te hangen, eigenlijk gewoon luiheid. Dus ben ik op een nieuw idee gekomen om de sjabrakjes op te hangen. Zoals je op de afbeelding kunt zien is het eigenlijk heel simpel, wat heb je nodig:
  • PVC buizen; te halen bij de bouwmarkt
  • Verbind-stukjes; om de buizen aan elkaar te bevestigen (te zien op de detailfoto hieronder)
  • Einddopjes van buizen; hiermee bevestig je de buizen aan de muur, waarin je later de buizen kunt steken (zie detailfoto)
  • Pantalonhangers; deze zijn bij verschillende webshops te verkrijgen
  • Eventueel een kettinkje; mocht je dezelfde constructie maken als op de foto.

Zoals je kunt zien zijn de buizen niet meer grijs, deze heb ik zelf zwart geverfd. De pantalonhangers zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes, deze op de foto zijn 42cm lang. Dit is ruim voldoende om er een sjabrakje aan te hangen. Dit rek zit zoals je ziet in een hoek bevestigd, maar het is natuurlijk veel makkelijker om de buis tussen twee muren te bevestigen.
© 2013 - 2019 Shannach, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handige sjabrakjes ophangsysteem! Makkelijk te maken!"

Infoteur: Shannach
Laatste update: 03-02-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!