InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Wat te doen als het paard te duur wordt

Wat te doen als het paard te duur wordt

In tijden van crisis kunnen hobby's en het houden van dieren al snel te duur worden. Een eigen paard is vaak niet alleen een grote kosten post, maar ook een grote liefde. Verkopen is daarom niet altijd een optie, dit artikel gaat in op bezuiniging tips voor het behouden van het paard. Een eigen paard zorgt in tijden van crisis al snel voor een (te) hoge kostenpost. Het is en blijft tenslotte een luxe en geen eerste levensbehoefte. Voordat eventueel de moeilijke beslissing gemaakt dient te worden om het paard al dan niet te verkopen kunnen er nog bezuinigingen gedaan worden in het houden van het paard.

Overzicht

Een eerste belangrijke stap in iedere persoonlijke bezuinigingsronde, of het nu gaat over een paard, of over vaste lasten is het creëren van overzicht. Wat zijn de exacte maandelijkse / jaarlijkse lasten behorende bij het paard. Bereken niet alleen de vaste lasten, zoals stalling, hoefsmid, verzekering, ontworming en enting, maar ook lessen, wedstrijden, lidmaatschappen, extra voer of voedingssupplementen en de aanschaf van spullen. Ook een post onvoorzien hoort een plaats te hebben in het overzicht.

Ga vervolgens met het overzicht aan de slag met het beschikbaar budget. Hoe groot is het financieel gat tussen de laste en het budget voor het paard. Pas als duidelijk is hoe groot het verschil is kunnen gepaste bezuinigingsslagen gemaakt worden. Bedenk ook voor jezelf voor welke periode de bezuiniging geldt, is het iets tijdelijks of dienen er permanente beslissingen gemaakt te worden?

Stallingskosten

Voor haast iedere paardenhouder geldt dat stallingskosten voor de hoogste terugkerende kostenpost zorgen. Door het bijstellen van de wensen kan veelal flink bezuinigd worden op stallingskosten. Van luxe manage, tot kleine pensionstal met enkel een buitenbak, tot doe het zelf stallen. De prijzen variëren in grote mate afhankelijk van de faciliteiten. Om het paard te kunnen behouden is het bijstellen van wensen de eerste prioriteit. Is de binnenbak nog steeds belangrijk, of is een stuk land met schuilstal en paardenvriendjes ook voldoende om een moeilijke financiële periode te overbruggen? En hoeveel krachtvoer heeft je paard nu daadwerkelijk nodig?

Neem in de keuze van een alternatieve stalling alle aspecten mee in het belang, wat kun je eventueel zelf doen en wat is de maximale afstand voor de stalling. Vergeet ook niet om de brandstofkosten mee te berekenen in het overzicht.

Combineren

Wekelijkse privelessen, wedstrijden en alles eromheen zijn een dure bedoeling. Het stoppen van het rijden van wedstrijden en lessen resulteert uiteraard in de grootste bezuiniging. Is het stoppen nog niet aan de orde? Dan is het een optie om de lessen te combineren. Een priveles rijden met twee personen in plaats van alleen scheelt alweer de helft in de kosten.

Ook de jaarlijkse enting kan in de kosten schelen op het moment dat dit gecombineerd gebeurd. Als je op een kleine stal staat met weinig combineer mogelijkheden bel dan wat verenigingen af, vaak hebben enkele verenigingen nog gezamenlijke inent momenten, of benader andere stallen in de buurt om voorrijkosten van dierenartsen te combineren door gezamenlijke bezoeken in te plannen.

Onderhoud

Voor de meeste onderhoudsspullen geldt, de tweede hands websites zijn je grootste vriend. Het paard merkt niets van het feit of de spullen nieuw of tweedehands zijn, maar de besparing daarentegen is vaak extra interessant. Maar met name geldt, stel jezelf continu de vraag, heb ik het echt nodig of wil ik het graag hebben? Kijk daarnaast ook naar algemene zaken, zoals staat het paard op hoefijzers en zijn deze noodzakelijk?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen als het paard te duur wordt"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 27-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!