InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Intuïtief communiceren met dieren

Intuïtief communiceren met dieren

Intuïtief communiceren met dieren Er zit veel meer tussen de oren van onze viervoeters, maar ook van andere dieren, dan wij denken. Praten kunnen we niet echt met ze, maar wat je wel kunt ontwikkelen is een intuïtieve manier van communiceren middels je zesde zintuig. Hoe je daarmee aan de slag gaat, staat te lezen in het boek De taal van dieren, geschreven door de wereldberoemde healer van huisdieren, Margrit Coates.

Margrit Coates

Margrit Coates is een wereldvermaarde healer van dieren. Healing is een communicatie kanaal, waardoor mens en dier fysiek, mentaal en emotioneel weer in balans kunnen geraken. Op haar website www.theanimalhealer.com geeft Margrit een aantal voorbeelden van (huis)dieren die na een healing weer lekkerder in hun vel staken. Margrit schrijft artikelen in kranten en tijdschriften en heeft in de Daily Mail haar eigen column. Verder is zij bekend van radio en TV. Ze heeft bovendien een aantal boeken geschreven: Je huisdier genezen met helende energie, Paarden spreken en Contact met paarden, Dieren in je hart en Paarden genezen. In november 2012 verscheen bij Uitgeverij Ankh-Hermes de Nederlandse vertaling van haar nieuwste boek De taal van dieren, ISBN 978 90 202 0820 7.

De taal van dieren

Gino, een Franse bulldog, voelde zich op een nacht niet lekker en maakte aan zijn baasje kenbaar dat hij naar buiten moest en ja hoor, bij de eerste struik was het raak: diarree. De baas dacht vervolgens weer lekker naar zijn bed terug te gaan, maar Gino had andere plannen: hij trok het baasje regelrecht naar de straat waar de dierenarts woont en ging daar doodleuk op de stoep zitten. Hilarisch, maar het zegt ook wat over de gedachten en emoties die dieren er kennelijk op na houden. Dit idee wordt meer en meer geaccepteerd. Dieren weten precies wat ze willen en veel kunnen ze duidelijk maken via lichaamstaal. Mokken bijvoorbeeld om te laten zien dat ze zwaar beledigd zijn, kunnen ze als geen ander; niets menselijks is ons vreemd. Maar de communicatie met een dier is op een hoger level te brengen op een intuïtieve manier. Dat maakt het mogelijk om een hechtere band te hebben met de dieren om je heen. Dat is althans het geval volgens Margrit Coates, die daarvoor met het boek De taal van dieren een handleiding aanreikt.

Wat we van de dieren kunnen leren

En we kunnen wat haar betreft nog heel wat leren van de dieren: ze leren ons spiritueel te zijn en lief te hebben. Dieren houden ons feitelijk spiegels voor en het gedrag van de verschillende diersoorten levert ons een aantal inzichten op. Margrit laat een reeks dieren van zeer divers pluimage de revue passeren: zoals de olifant en het paard, maar ook de eekhoorn, de vlinder en de kolibrie. Om een voorbeeld te geven: de kolibrie vertegenwoordigt eeuwigheid en continuïteit; de voor ons relevante levensles "wees volhardend in het najagen van je dromen door de vasthoudendheid van de kolibrie aan te nemen. Zoek naar de goede dingen van het leven en de schoonheid in elke dag. Word je bewust van de bron van je vreugde en hoe deze je ziel voedt, die het eeuwige leven heeft".

In gesprek komen met een dier

Om in gesprek te komen met een dier moet je eerst in een toestand van innerlijke stilte verkeren (bijvoorbeeld te bereiken door meditatie), want de alledaagse hectiek hindert je aandacht voor de subtiele stem van de dierenziel. Als je alle voorbereidingen getroffen hebt kun je het dier telepathische boodschappen sturen of aan het dier bewust beelden uitzenden. Dieren nemen deze beelden op. Als je dan contact met het dier hebt, zou je - aldus de schrijfster - een bepaalde vorm van lichtheid in jezelf ervaren of zelfs een 'ja' verstaan. Nou heeft een dier geen behoefte aan ellenlange discussies, dus je moet direct, duidelijk en eenvoudig blijven in je communicatie. Een dier wil zelf ook graag begrepen worden.

Op de intensiteit van de communicatie hebben we zelf invloed. Kort gezegd komt het erop neer dat alle gezonde en ontspannende dingen het bewustzijn verhogen en verkeerde zaken ons bewustzijn verlagen. Met andere woorden, als je bijvoorbeeld gedronken hebt of een jetlag hebt, zijn dat niet de ideale momenten om een conversatie met je dier te entameren. Overigens kun je volgens de schrijfster ook op afstand met een dier communiceren en kun je uit de stratosfeer door dieren uitgezonden berichten oppikken.

Ook beperkt het communiceren zich niet tot gedomesticeerde dieren, maar kun je eveneens spreken met dieren in het wild. Margrit vertelt hoe zij met de posttraumatisch gestreste olifant Anne een relatie weet op te bouwen, waarbij zij elkaar over en weer op dezelfde manier 'lezen': ze weten van elkaar hoe zij zich voelen en wat zij denken.

Troost bij het verlies van een trouwe metgezel

De echte dierenliefhebber wordt diep geraakt als zijn hond of paard of welk ander dier dan ook komt te overlijden. Toch hoeft dat wat Margrit betreft niet het einde van de communicatie te betekenen, maar kunnen we ons op de trillingen vanuit het hiernamaals afstemmen. En om een boodschap naar ons overleden dier te sturen, moeten we woorden in onze geest vormen. We willen zelf ook graag signalen ontvangen van ons overleden dier. Een (zonder ons toedoen) bewegend voorwerp kan zo'n signaal zijn.

Zoals met alles: oefening baart kunst. Maar meer nog het feit dat je je ook openstelt voor een dergelijke spirituele benadering van dieren. Tenslotte, met deze boodschap kan iedere dierenvriend wat beginnen: "Blijf met dieren praten en naar hen luisteren. Vertel jouw verhalen en hoor die van hen aan. Lach en speel met hen en houd van elkaar, want dieren zorgen voor kleurrijke hoogtepunten om je dagen te verlichten".
Gerelateerde artikelen
Wat is een dierentolk?Wat is een dierentolk?Een dierentolk, wat is dat eigenlijk? Het is een begrip dat we steeds vaker tegenkomen. Steeds meer mensen bieden zich a…
Kunnen dieren praten?Kunnen dieren praten?Dieren communiceren met elkaar. Maar kunnen ze ook praten? Spreken ze? Mag men de krijs van een meeuw als een woord besc…
Kan een hond denken dat hij pijn heeft?Kan een hond denken dat hij pijn heeft?Er wordt tegenwoordig veel gesproken over dierenrechten, en wat precies het verschil is tussen dieren en mensen. Mensen…
Communicatie bij dierenCommunicatie bij dierenCommunicatie is het overbrengen van informatie (gegevens) met een betekenis waarbij er voordeel ontstaat voor dieren in…
Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Hoe komt het toch dat sommige dieren (zowel vlucht- als prooidieren) zich zo prettig voelen bij de mens en andere dieren…
Bronnen en referenties
  • De taal van Dieren, Margrit Coates, uitgeverij Ankh-Hermes, ISBN 978 90 202 0820 7.

Reageer op het artikel "Intuïtief communiceren met dieren"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 12-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!