De bombardeerkever

Er loopt op aarde, in midden- en zuidelijk Europa om precies te zijn, een insectje rond, dat een levende chemische fabriek is. Het produceert stoffen waarmee het een kleine explosie weet te veroorzaken die jagers afschrikt: het bombardeerkevertje.

Kleine chemische fabriek

Brachinus crepitans / Bron: Patrick Coin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Brachinus crepitans / Bron: Patrick Coin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Nog geen centimeter lang is de bombardeerkever waarschijnlijk de kleinste lopende chemische fabriek. In zijn achterlijf bewaart hij twee verschillende chemische stoffen waterstofperoxide en hydrochinonen. Wanneer de kever bedreigd wordt, dan worden deze twee stoffen in een separate holte bij elkaar gebracht.

Daar reageren de stoffen met elkaar. Het gevolg is een kleine explosie, die de gevormde verbinding naar buiten spuit. Dit spul stinkt (naar jodium) en is heet (zo'n 100 graden Celsius). De kever heeft zelfs een soort spuitmond die hem in staat stelt om te richten.

Zo slaagt hij erin om elke belager, mieren en andere kevers, effectief af te schrikken.

Verder is - vreemd genoeg - nog weinig bekend over het dagelijks leven van de kever.

Evolutie

Nu gelooft men algemeen dat alle dieren uit primitievere vormen ontstaan zijn, langs de weg der geleidelijkheid. Maar ik heb er veel moeite mee om me een voorstelling te maken hoe dit complex van organen ooit geleidelijk onstaan kan zijn en dan ook nog op zodanige manier dat de tussenstappen een grotere overlevingskans boden.

Als in een eerdere fase slechts één van de stoffen geproduceerd werd, gaf dat geen enkel evolutionair voordeel. Als beide stoffen geproduceerd werden, maar niet gescheiden opgeslagen, was dat beslist een nadeel: het diertje zou zichzelf opblazen. Op de een of andere manier moet dus een vorm ontstaan zijn die én beide stoffen produceerde én ze apart kon opslaan.

Maar dan is het er nog niet want er moet ook nog een aparte ruimte met een uitgang naar buiten zijn waarin de stoffen bij elkaar gebracht kunnen worden. Want alleen het bezit van de verschillende stoffen en de gescheiden opslag boden geen evolutionair voordeel.

Alleen het complete wezentje heeft een voordeel ten opzichte van andere kevers.

Het is toch veel eenvoudiger te geloven dat de bombardeerkever zo gemaakt is. Alles wijst op een intelligent ontwerp, een bewuste keuze om dit diertje deze mogelijkheden te geven. Als ik dit kevertje zie, heb ik geen moeite te geloven in een Schepper en om hem te prijzen voor zijn vernuft.
© 2007 - 2021 Bbuitendijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Oorlog in het insectenrijkOorlog in het insectenrijkOveral komen we ze tegen, kleine onschuldige insecten, echter blijken de meesten helemaal niet zo onschuldig te zijn als…
De rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van evolutie ten opzichte van religie wordt indirect uitgedrukt in wat religie doet voor mensen. Evolutie heeft d…

Opvangcentrum voor bavianen in Zuid-AfrikaC.A.R.E. is een opvangcentrum in de Noord Provincie van Zuid-Afrika, waar voornamelijk baby beerbavianen (Papio cynoceph…
Koninginnenpage, koningin der vlindersVlinders brengen kleur en beweging in je tuin. Een van de mooiste vlindersoorten is de koninginnenpage. Ook de rupsen va…
Bronnen en referenties
Reactie

Enno Nuy, 18-12-2007
Het komt wel vaker voor dat de wonderen der natuur misbruikt worden om het bestaan van een schepper aan te tonen. Ook in dit geval is dat echter een fabeltje. Het kevertje zou zichzelf nimmer opblazen wanneer de beide stoffen in eenzelfde lichaamsholte zouden worden gemengd. Zonder een katalysator ontstaat er namelijk geen enkele reactie. Lees ook de bevindingen en experimenten van Richard Dwakins hierover in het verhaal van onze voorouders. Reactie infoteur, 24-12-2007
Iemand die kan geloven dat al die prachtige natuur door toeval is ontstaan, heeft een groter geloof dan ik. Evolutie is even goed een geloof, een geloof in een wereld zonder Schepper, in een - uiteindelijk - leeg en doelloos universum, een universum zonder goed en kwaad… met alle gevolgen van dien, kijk maar om je heen en zie wat de mensen ervan gemaakt hebben.

Ik geloof in een Schepper en meer in een God die ons zo lief had, dat hij mens werd om ons te kunnen bereiken en ons tot hemzelf terug te brengen, dat hij voor ons wilde sterven om onze schuld weg te doen, in een God die uiteidelijk zal komen en alles goed zal maken, zoals hij het bedoeld heeft.

Bbuitendijk (15 artikelen)
Laatste update: 25-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!