InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De bombardeerkever

De bombardeerkever

Er loopt op aarde, in midden- en zuidelijk Europa om precies te zijn, een insectje rond, dat een levende chemische fabriek is. Het produceert stoffen waarmee het een kleine explosie weet te veroorzaken die jagers afschrikt: het bombardeerkevertje.

Kleine chemische fabriek

Brachinus crepitans / Bron: Patrick Coin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Brachinus crepitans / Bron: Patrick Coin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Nog geen centimeter lang is de bombardeerkever waarschijnlijk de kleinste lopende chemische fabriek. In zijn achterlijf bewaart hij twee verschillende chemische stoffen waterstofperoxide en hydrochinonen. Wanneer de kever bedreigd wordt, dan worden deze twee stoffen in een separate holte bij elkaar gebracht.

Daar reageren de stoffen met elkaar. Het gevolg is een kleine explosie, die de gevormde verbinding naar buiten spuit. Dit spul stinkt (naar jodium) en is heet (zo'n 100 graden Celsius). De kever heeft zelfs een soort spuitmond die hem in staat stelt om te richten.

Zo slaagt hij erin om elke belager, mieren en andere kevers, effectief af te schrikken.

Verder is - vreemd genoeg - nog weinig bekend over het dagelijks leven van de kever.

Evolutie

Nu gelooft men algemeen dat alle dieren uit primitievere vormen ontstaan zijn, langs de weg der geleidelijkheid. Maar ik heb er veel moeite mee om me een voorstelling te maken hoe dit complex van organen ooit geleidelijk onstaan kan zijn en dan ook nog op zodanige manier dat de tussenstappen een grotere overlevingskans boden.

Als in een eerdere fase slechts één van de stoffen geproduceerd werd, gaf dat geen enkel evolutionair voordeel. Als beide stoffen geproduceerd werden, maar niet gescheiden opgeslagen, was dat beslist een nadeel: het diertje zou zichzelf opblazen. Op de een of andere manier moet dus een vorm ontstaan zijn die én beide stoffen produceerde én ze apart kon opslaan.

Maar dan is het er nog niet want er moet ook nog een aparte ruimte met een uitgang naar buiten zijn waarin de stoffen bij elkaar gebracht kunnen worden. Want alleen het bezit van de verschillende stoffen en de gescheiden opslag boden geen evolutionair voordeel.

Alleen het complete wezentje heeft een voordeel ten opzichte van andere kevers.

Het is toch veel eenvoudiger te geloven dat de bombardeerkever zo gemaakt is. Alles wijst op een intelligent ontwerp, een bewuste keuze om dit diertje deze mogelijkheden te geven. Als ik dit kevertje zie, heb ik geen moeite te geloven in een Schepper en om hem te prijzen voor zijn vernuft.
© 2007 - 2019 Bbuitendijk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van religie tussen genetica en evolutieDe rol van evolutie ten opzichte van religie wordt indirect uitgedrukt in wat religie doet voor mensen. Evolutie heeft d…
Biologie Uitgelegd - EvolutieEvolutie is een belangrijk proces. Welke theorien bestaan er over evolutie en hoe kun je bijvoorbeeld bewijzen dat een s…
Schepping vs. evolutieGod, evolutie, schepping in zes dagen of zes perioden. Allemaal vragen nogmaals aangewakkerd door Andries Knevel en het…
Zes bizarre beestenZes bizarre beestenHet dierenrijk heeft bijzondere inwoners. Denk bijvoorbeeld aan de kameleon, die verschillende kleuren kan aannemen, of…
Evolutie: 5 hardnekkige misverstandenEvolutie: 5 hardnekkige misverstandenEvolutie Door Natuurlijke Selectie is een van de best onderbouwde theorieën in de geschiedenis van de wetenschap. Een br…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De bombardeerkever"

Reacties

F. Cools, 12-02-2013 11:56 #3
Evolutie is niet langzaamaan ontwikkelen, maar de logica van het overleven van mutanten van een plant- en diersoorten die meer geschikt zijn voor de bepaalde leefomgeving.

Steven, 12-06-2008 08:44 #2
"Het is toch veel eenvoudiger te geloven dat de bombardeerkever zo gemaakt is. " Ik denk dat dát het punt is: het is inderdaad qua verstandelijk inspanning eenvoudiger te geloven dat hokus pokus alles er in eens was, dan na te denken en proberen te achterhalen hoe het er kwam. De eenvoud zit'm niet in de verklaring, maar in degene die de verklaring verzint.
En neen, evolutietheorie is geen geloof. Geloven is denken te weten zonder bewijs. Evolutie theorie is weten, mét bewijs.Wie denkt dat een wetenschappelijke theorie als de evolutieleer een kwestie van geloof is, zoals religie, die vergist zich danig over wat wetenschap is. Of is het feit dat de aarde (quasi) rond is, uiteindelijk voor u ook nog altijd maar een kwestie van geloof? 500 jaar geleden zal men het ook eenvoudiger gevonden hebben te geloven dat de aarde plat is en de zon er rond draait. Gelukkig waren er toen, zoals nu, mensen die de drang (en het intellectueel vermogen) hadden om die eenvoud te overstijgen.

Enno Nuy, 18-12-2007 15:42 #1
Het komt wel vaker voor dat de wonderen der natuur misbruikt worden om het bestaan van een schepper aan te tonen. Ook in dit geval is dat echter een fabeltje. Het kevertje zou zichzelf nimmer opblazen wanneer de beide stoffen in eenzelfde lichaamsholte zouden worden gemengd. Zonder een katalysator ontstaat er namelijk geen enkele reactie. Lees ook de bevindingen en experimenten van Richard Dwakins hierover in het verhaal van onze voorouders. Reactie infoteur, 24-12-2007
Iemand die kan geloven dat al die prachtige natuur door toeval is ontstaan, heeft een groter geloof dan ik. Evolutie is even goed een geloof, een geloof in een wereld zonder Schepper, in een - uiteindelijk - leeg en doelloos universum, een universum zonder goed en kwaad… met alle gevolgen van dien, kijk maar om je heen en zie wat de mensen ervan gemaakt hebben.

Ik geloof in een Schepper en meer in een God die ons zo lief had, dat hij mens werd om ons te kunnen bereiken en ons tot hemzelf terug te brengen, dat hij voor ons wilde sterven om onze schuld weg te doen, in een God die uiteidelijk zal komen en alles goed zal maken, zoals hij het bedoeld heeft.

Infoteur: Bbuitendijk
Laatste update: 25-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!