InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Vrouwenmatel of Alchemilla

Vrouwenmatel of Alchemilla

De Vrouwenmantel dankt zijn naam aan de mantel van de oergodin Freya en heeft een gunstige werking op met name vrouwljke kwalen.

Geschiedenis

Alchemilla is afgeleid van het Arabische woord Alkemelyeh dat “klein toverachtige” betekend. De vrouwenmantel dankt haar naam aan de Germanen die haar vernoemden naar de oergodin Freya, zij is de goding van de vruchtbaarheid. De mantelvormige, fluweelzachte bladeren lijken dan ook wel op de zachte binnenkant van de baarmoeder. Zij is een bron van genezing voor allerlei vrouwenkwalen. In de Middeleeuwen werd de Vrouwenmantel door alchemisten gebruikt om van de dauwdruppels goud te maken en het stond bij hen bekend om de gunstige werking op de huid. Vanwege de postitieve werking op de vrouwlijke geslachtsorganen werd de Vrouwenmantel door met name de Engelsen “beste vriend voor de vrouw”genoemd. In Europa werd de plant gewijd aan de Heilig Maagd Maria en ook in Ijsland werd de plant vroeger als heilige gezien.

De plant

Vrouwenmantel heet in het Latijn Alchemilla en wij kennen het ook wel onder de Leeuwenklauw. De Vrouwenmantel behoort tot de familie Rosaceae, de Rozenfamilie. De Vrouwenmantel is een probleemlose plant hij groeit en bloeit werkelijk altijd en overal, als de wortels maar vocht kunnen pakken. Je komt ze tegen in een border of aan de bosrand het maakt niet uit wat voor grond soort het is, zand of klei. In de Alpen en op de Hongaarse poesta’s komt de vrouwenmantel van nature voor, deze planten zijn wel kleiner dan de gekweekte soort. Vrouwenmantel bloeit van half mei tot juni met bundels stervormige geel/groene bloemen, de stengel is helder groen met rode tinten. De Vrouwenmantel is geurloos en wordt 20-50 cm hoog. De bloemen doen het goed op de vaas en de bladeren worden veelvuldig verwerkt in bloemboeketten. De vrouwenmantel laat zich gemakkelijk vermeerderen, scheur de plant in het najaar in stukken en zet ze opnieuw in de grond. Doordat het blad dunne haren heeft blijven de dauwdruppels er op liggen wat een prachtig “ zwevend effect”geeft.

Gebruik

Voor het Venustype het zachte, lieve, meegaande type die slecht voor zichzelf op komt. Vrouwenmantel helpt deze vrouw meer daadkrachtiger te worden. Voor het Marstype stoer met weinig emotie. Vrouwenmantel helpt deze vrouwen hun hardheid te verzachten. Om thee te maken van deze plant neem je een handvol verse bladeren of een eetlepel gedroogde plant. Giet er een liter kokend water overheen, laat het een kwartiertje trekken. Zeef het daarna en drink het met kleine slokjes op. Het helpt bij een moeilijke menstruatie, PMS, menstruatiepijn en overgangsklachten. Ook is het goed voor hypoglykemie het helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren en is te gebruiken bij kleine zweertjes in de mond, diaree en bij keelpijn. Uitwendig kan je deppen met de afgekoelde thee bij aambeien, bloedingen, zweren en slecht helende wonden. De dauwdruppels kun je op je ogen doen om een helder zicht te krijgen.

Kijk waar je de vrouwenmantel plukt is dit uit je eigen tuin of in het wild? Weet je zeker dat er niet met vergif gespoten wordt? Bij twijfel koop het dan liever in de winkel, let dan op A.Mollis of Alchemilla vulgaris. Let op Vrouwenmantel mag niet gebruikt worden tijdens de zwangeschap.
© 2009 - 2018 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vrouwenmatel of Alchemilla"

Reactie

Li, 15-05-2015 07:38 #1
Ik moet, s-nachts vaak plassen, helpt vrouwenmantel daar ook voor?

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 15-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!