InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Scindapsus, een decoratieve en luchtzuiverende kamerplant

Scindapsus, een decoratieve en luchtzuiverende kamerplant

Scindapsus, een decoratieve en luchtzuiverende kamerplant Kamerplanten brengen een stukje natuur in huis. Ze zijn decoratief, maken een leefruimte gezelliger en het is fijn om ze te zien groeien en bloeien. Kamerplanten zijn er in alle soorten: van vetplantjes en cactussen, hangplanten en luchtplanten tot kamerplanten die bloemen dragen en planten met mooi gevormde bladeren. Er is keuze te over. Maar wist je dat een aantal kamerplanten een luchtzuiverende werking hebben? Die eigenschap is uiteraard een extra troef! De Scindapsus is zo'n luchtzuiverende kamerplant en met zijn prachtige bladeren past hij in elk interieur.

Beschrijving van de Scindapsus

De Scindapsus behoort tot het plantengeslacht Araceae (aronskelk), net zoals de Dieffenbacchia. Deze kamerplant wordt ook wel Epipremnum genoemd. Het is een groenblijvende, klimopachtige plant en telt ongeveer 20 soorten. De Scindapsus is afkomstig uit Zuidoost-Azië, Indonesië en de Salomoneilanden waar hij in de regenwouden tegen de bomen omhoog klautert. Daar is de Scindapsus een volwassen uitgave van de kamerplant en kan hij tot wel 18 meter hoog worden. Met deze sfeervolle kamerplant haal je dus een stukje van de tropen in huis!

De naam Scindapsus komt van het Griekse woord skindapsos: een harpachtig muziekinstrument met 4 snaren. Het was de Oostenrijkse botanicus Heinrich Wilhelm Schott (1794-1865) die het plantje zijn naam gaf. De Scindapsus werd voor het eerst naar Europa gebracht in 1879.

Deze kamerplant is heel veelzijdig: je kan hem als hangplant gebruiken of hij kan ook als klimplant rond een mosstok geleid worden. De satijnachtige, hartvormige bladeren zijn bont gekleurd en elke cultivar heeft zijn eigen typische print. Sommige zijn gevlekt, andere gevlamd of gespikkeld. Ook de kleuren zijn heel gevarieerd, van donkergroen en felgroen, tot geel en zilverachtig. De stengels zijn lang en slap.

Scindapsus pictus / Bron: Kor!An ( ), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Scindapsus pictus / Bron: Kor!An ( ), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Standplaats van de Scindapsus

Geef deze plant een lichte, tochtvrije plaats maar vermijd direct zonlicht want dan gaat hij uitdrogen. Hoe minder licht hij heeft, hoe donkerder het blad zal kleuren. Als je merkt dat de tekening op het blad helemaal verdwijnt, dan verplaats je de plant beter naar een plekje met meer licht. Een temperatuur tussen 18°C en 25°C is ideaal. Temperaturen onder 15°C zal hij niet overleven.

Verzorging van de Scindapsus

Omdat de Scindapsus oorspronkelijk in de tropische regenwouden groeit, houdt hij uiteraard van warmte en vochtigheid. In onze verwarmde huiskamers is de lucht echter eerder droog,en daarom mag je hem regelmatig een flinke sproeibeurt geven. Zo veeg je meteen ook het stof van de bladeren.

De potgrond mag nooit volledig uitdrogen, maar moet steeds licht vochtig blijven. Je kan gewoon even voelen aan de potgrond voor je gaat gieten, dan weet je hoeveel water hij nodig heeft. Het water moet wel kunnen weglopen want de Scindapsus houdt helemaal niet van natte voeten. Zorg er dus voor dat er een schoteltje onder de pot staat, of leg op de bodem van de pot wat hydrokorrels. In de winter heeft hij wat minder water nodig maar een sproeibeurt af en toe kan hij wel gebruiken als de lucht erg droog is.

Wat voeding betreft mag je tijdens de groeiperiode, in de lente en de zomer, 1 à 2 keer per maand wat extra voeding geven. In het najaar en in de wintermaanden heeft hij geen voeding nodig.

Als je vindt dat de ranken te lang worden, dan kan je ze gewoon afknippen om de plant terug wat meer volume te geven. De afgeknipte stengels kan je gebruiken om te stekken.

De Scindapsus is best wel een gemakkelijke plant, een ideale plant dus voor wie geen groene vingers heeft. Hij is weinig veeleisend en is bovendien heel dankbaar: als je hem goed verzorgt, groeit hij snel!

Verpotten

Om meer ruimte te geven aan de wortels kan je de plant om de 2 à 3 jaar verpotten. Dat doe je het best in het voorjaar. Let er op dat je bij het verpotten de wortels niet beschadigt. Standaard potgrond is verder prima.

Vermeerderen

Vermeerderen gebeurt door stekken en is heel eenvoudig. Aan de stengels zitten uitlopers. Knip een stuk stengel af, (of gebruik de afgeknipte stengels na een snoeibeurt) net boven een uitloper. Dat stekje zet je in water en je zorgt ervoor dat de blaadjes boven water blijven. Na een tijd, maar je mag niet ongeduldig zijn, zal je worteltjes zien verschijnen. Dan is het tijd om het stekje in stekgrond of in potgrond te zetten. Hou de grond voldoende vochtig en zorg dat het stekje genoeg licht heeft. Het stekje zal verder uitgroeien tot een volwaardige Scindapsus.

Luchtzuiverend

De Scindapsus is niet alleen heel decoratief, hij heeft nog een troef: hij zuivert de lucht. Sommige kamerplanten hebben inderdaad een luchtzuiverende werking. De Scindapsus staat zelfs in de top 10 van de meest luchtzuiverende planten, ideaal dus voor in de huiskamer of op kantoor. Deze kamerplant kan via de huidmondjes op het blad, giftige stoffen als formaldehyde en benzeen (die in vernis, verf, isolatie enz. zitten) uit de lucht verwijderen.

Geluksbrenger

De Scindapsus staat bekend als geluksplant: hij brengt rijkdom en voorspoed aan zijn verzorger. Leuk dus om zo'n wonderplant cadeau te doen. En koop hem meteen ook voor jezelf!

Scindapsus aureus / Bron: Asabengurtza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Scindapsus aureus / Bron: Asabengurtza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Populaire soorten

Scindapsus aureus

  • Ook bekend onder de naam Epipremnum aureum, Moneyplant en Drakenklimop.
  • Heeft prachtige geel gevlamde bladeren en groeit snel.

Scindapsus pictus

De bladeren hebben zilverwitte spikkels.

Lees verder

© 2018 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
Grote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaGrote kamerplanten: de kamerlinde of Sparmannia africanaKamerplanten zijn een tijdlang minder populair geweest maar doen het weer goed in onze interieurs. Een groen accent is a…
Goudrank (Epipremnum aureum): de gevlekte klimplantGoudrank (Epipremnum aureum): de gevlekte klimplantMet de goudrank kan iedereen een kleine jungletuin in eigen huis aanleggen, velen hebben wel eens deze frisgroene slinge…
De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweestDe Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweestDe Sansevieria, of in de volksmond 'vrouwentongen', is terug van weggeweest. Het was de typische kamerplant voor volksca…
Asparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantAsparagus of sierasperge, een dankbare kamerplantBen je op zoek naar een kamerplant die niet al te veel verzorging nodig heeft? Kies dan voor de Asparagus of sierasperge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mokkie, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.groenvanbijons.be/kamerplanten/scindapsus
  • http://nature.jardin.free.fr/grimpante/nmauric_Sindapsus_aureus.html
  • https://www.aujardin.info/plantes/lierre_du_diable.php
  • https://www.anygreen.be/nl/blog/de-drakenklimop-huren-als-kantoorplant/
  • https://jardinage.ooreka.fr/plante/voir/243/pothos
  • https://www.onehandinmypocket.nl/2018/10/10/scindapsus-epipremnum/
  • https://www.chariko.nl/blog/2018/03/20/verzorgen-en-stekken-van-een-scindapsus/
  • Afbeelding bron 1: Kor!An ( ), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Asabengurtza, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Scindapsus, een decoratieve en luchtzuiverende kamerplant"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 20-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!