InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Ondergrondse Ark van Noach

Ondergrondse Ark van Noach

Het is te doen op Spitsbergen, het semi-autonome eiland in de Noordelijke IJszee dat afhangt van Noorwegen. De officiële opening van deze ondergrondse Ark van Noach gebeurt op 26 februari 2008.

Basisidee

Het onderliggende concept is een verzameling aan te leggen van zo veel mogelijk verschillende soorten landbouwzaden uit verschillende werelddelen. Het is de bedoeling deze te vrijwaren voor natuurrampen en door de mens veroorzaakte rampen.

Huidige toestand

Momenteel bestaan er in de wereld ongeveer 1400 verzamelingen zaden van voedingsgewassen, maar het probleem is dat deze vaak op kwetsbare plaatsen worden bewaard. Kwetsbaar voor natuurrampen, maar ook kwetsbaar voor oorlogen en terrorisme.

Het project

Het Svalbard Global Seed Vault project, ook wel genoemd Doomsday Vault is een veilige ruimte diep in een zandsteenberg op Spitsbergen, zo’n 1120 km van de Noordpool.

De keuze was op Spitsbergen gevallen omwille van bijna onbestaande tektonische activiteit en haar permafrost.

De eerste steen werd gelegd op 19 juni 2006 en het project wordt voornamelijk gefinancierd door Noorwegen en de Bill Gates Stichting.

De constructie zelf

De bewaarplaats ligt aan het einde van een tunnel van 120 meter diep in de berg. De ruimte ligt op 130 meter boven de zeespiegel. Er is berekend dat zelfs als de poolkappen zouden afsmelten, de ruimte nooit zal onderlopen. De kostprijs was ongeveer 8 miljoen US Dollar.

De binnentemperatuur wordt gehouden op -20 tot -30°C, maar als de stroom uitvalt, zeggen de verantwoordelijken, dan blijft het koud genoeg om de zaden nog 200 jaar goed te houden. Valt de stroom niet uit, dan is de schuilplaats goed om sommige soorten 2.000 jaar te bewaren en andere 20.000! De koeling gebeurt op basis van steenkool die ter plaatse wordt gedolven.

Capaciteit

Het project is in staat om 4.500.000 verschillende soorten zaden te bewaren, terwijl het aantal bestaande landbouwzaden “slechts” wordt geschat op 1.500.000. De uiteindelijke verzameling zal voor een groot deel afhangen van de medewerking van de verschillende landen.

Beheer

De bewaarplaats wordt door drie partijen gemeenschappelijk beheerd:
  • De Noorse regering
  • The Global Crop Diversity Trust
  • The Nordic Gene Bank (zelf een samenwerkingsproject van de Noordelijke landen)
Gerelateerde artikelen
Svalbard: de wereldzadenbank in SpitsbergenSvalbard: de wereldzadenbank in SpitsbergenIn Noorwegen ligt de wereldzadenbank, wat een onderdeel is van het Global Crop Diversity Trust. Het doel hiervan is om d…
Wie is Bill Gates?Eén van de rijkste mensen ter wereld is rijk geworden door het opzetten en verder uitbouwen van het bedrijf Microsoft. B…
Hoe rijk is Bill Gates en hoe ontstond Microsoft?Hoe rijk is Bill Gates en hoe ontstond Microsoft?Bill Gates stopte in 2008 met Microsoft. Met tranen in zijn ogen sloot Bill Gates een zeer bijzondere periode in zijn le…
Gratis geld van Bill GatesGratis geld, wie wilt het niet? Zeker in tijden van geldnood is het bij menig persoon meer dan welkom. Op internet zijn…
Minecraft 1.8 Seeds: Mega Taiga seedsMinecraft 1.8 Seeds: Mega Taiga seedsWil jij graag Minecraft spelen in een bijzondere omgeving? Dan is het wellicht leuk om je wereld te beginnen in - of in…

Reageer op het artikel "Ondergrondse Ark van Noach"

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 25-02-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!