InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Kalanchoë: kopen en verzorging

Kalanchoë: kopen en verzorging

Kalanchoë: kopen en verzorging Kalanchoë’s zijn populaire kamerplanten, die het ook goed doen als je ze verwaarloost. Er zijn vele verschillende soorten. Sommige kalanchoë’s worden speciaal voor hun bloemen gekweekt, terwijl andere soorten juist vanwege hun fraaie bladeren in trek zijn. In dit artikel bespreken we van de elf meest voorkomende kalanchoë’s hoe je ze moet verzorgen, waar je ze kunt kopen en waar je dan op moet letten.

Wat is de kalanchoë voor plant?

Kalanchoë is een plantensoort die vooral op Madagaskar voorkomt. Het verspreidingsgebied is echter veel groter: dat bestrijkt vrijwel geheel Afrika en het Arabisch schiereiland. Er zijn veel verschillende soorten, waarvan er ook een heel aantal wordt aangeboden in de handel. Het zijn praktisch allemaal vetplanten, die in het algemeen van veel zon en weinig water houden; verder stellen ze weinig eisen. Omdat de verzorging van elke soort toch net anders is, zullen we die hieronder per plant apart bespreken.

Kalanchoë thyrsiflora (woestijnroos)

Deze kalanchoë heeft vlezige, ovale tot ronde bladeren die grijsgroen van kleur zijn met een rode rand. Over de bladeren ligt een witte, poederachtige waas. (Om die reden heet deze plant in het Afrikaans heel toepasselijk “meelplakkie”.) Jonge planten groeien eerst met paarsgewijze bladeren. Later wordt dat een rozet, die uiteindelijk een stengel van wel een meter hoog vormt. Dat kan in de huiskamer echter vele jaren duren. Andere benamingen: woestijnroos, K. tetraphylla

Verzorging Kalanchoë thyrsiflora (woestijnroos)

De verzorging van deze kalanchoë is tamelijk eenvoudig. Geef weinig water. Elke paar weken volstaat, en in de winter nog minder. Tussendoor de grond geheel laten uitdrogen. Laat de woestijnroos zomer en winter in een warme kamer staan, het beste zo licht mogelijk. Enkel bij volle zon krijgt deze plant z’n decoratieve rode bladrand. Droge lucht is geen enkel bezwaar; een plaats op de vensterbank boven een radiator vindt de Kalanchoë thyrsiflora prima.

Geef matig voeding, en dan het liefste speciale plantenvoeding voor cactussen en vetplanten. Je hoeft deze planten zelden tot nooit te verpotten, maar als je het toch doet, zet ze dan het liefste in speciale cactusgrond of in een goed doorlatend, voedselarm grondmengsel.

Snoeien is niet aan te bevelen, omdat de stengel dan waarschijnlijk afsterft. Als je de plant wilt verjongen, breek dan een blad af en plant dat ondiep in zaai- en stekgrond, met het breukvlak omlaag. De bladstek ontwikkelt bij een temperatuur van liefst 20-25 graden binnen enkele weken wortels en nieuwe blaadjes. Dat is ook meteen de beste manier om deze plant te vermeerderen. Bij een goede verzorging ontwikkelt de woestijnroos uiteindelijk bij een hoogte van zo’n 50 tot 150 centimeter uit de kern van de stengel een bloeiaar met vele tientallen bloempjes. Dat is erg bijzonder om te zien, maar ook een treurig moment, want deze bloeiwijze wordt de plant helaas fataal.

Als de Kalanchoë thyrsiflora het niet naar z’n zin heeft kan hij (wortel)wolluis krijgen. Behandel dat met een biologisch bestrijdingsmiddel volgens de aanwijzingen op de verpakking. Het enige andere gevaar is overbewateren: dat leidt tot wortel- en later ook stengelrot. Als de stengelbasis is verrot zal de plant doodgaan. Je kunt dan trouwens nog altijd eenvoudig vermeerderen door de bladeren te stekken. Deze plant is vrij algemeen verkrijgbaar in tuincentra en online. Controleer altijd even of de plant goed vast in de grond zit, want dat gaat bij deze soort een enkele keer nog wel eens mis.

Kalanchoë blossfeldiana

Deze kalanchoë is vooral bekend door als bloeiende plant. Bloeien doet de Kalanchoë blossfeldiana namelijk uitbundig. Deze kamerplant is onder meer verkrijgbaar met witte, gele, oranje, roze en rode bloemen. Verder is het blad ook heel aardig om te zien: glanzend donkergroen, licht verdikt en vrij stevig. De planten worden uiteindelijk 25-30 centimeter hoog. De bladranden kunnen gaaf of vrij diep ingesneden zijn.

Verzorging Kalanchoë blossfeldiana

Deze kalanchoë wordt zonder uitzondering als bloeiende plant verkocht. Helaas blijkt dat vaak de enige bloeibeurt te zijn die je van de plant te zien krijgt. Dat komt omdat deze plant een beetje aanmoediging nodig heeft om te gaan bloeien. De verzorging is in principe gelijk aan die van K. thyrsiflora hierboven. Indien je dat het gehele jaar toepast, groeit Kalanchoë blossfeldiana prima, maar komt hij niet tot bloeien. Om de plant wel weer in bloei te krijgen, moet je ‘m in de late winter een rustperiode van een paar maanden geven. Houd K. blossfeldiana dan (vrijwel) geheel droog. Het is belangrijk dat de plant dan ook koel staat: 10-12 graden, weinig direct zonlicht.

Haal de plant dan als het ook achter glas weer warmer wordt tevoorschijn, zet hem vol in het licht en geef hem rustig wat meer water, afhankelijk van hoe snel je nieuwe groei ziet verschijnen. Na een goede zomer zal Kalanchoë blossfeldiana dan eind herfst of begin winter gaan bloeien. Deze kamerplant wordt ook bij bloemisten, supermarkten en dergelijke voor spotprijzen aangeboden. Meestal hoef je daar niet veel meer van te verwachten dan van een boeket: nadat het uitgebloeid is, kan het weg. Mocht je willen proberen de plant langer goed te houden, verpot hem dan direct na aankoop en verzorg hem zoals hierboven staat aangegeven.

Kalanchoë blossfeldiana “Calendiva”

Kalanchoë blossfeldiana “Calendiva” wordt ook wel als Kalanchoë calendiva of simpelweg als Calendiva verkocht. Het is een vrij nieuwe, populaire cultivar van K. blossfeldiana. Waar de oorspronkelijke soort vier schutblaadjes per bloem had, heeft de calendiva er maar liefst minimaal zesentwintig. Dat betekent dat deze plant gevulde, roosachtige bloemen heeft, hetgeen de bloeiwijze nog opvallender maakt dan die van K. blossfeldiana. Ook is de bloeiperiode iets langer. De verzorging is verder hetzelfde.

Kalanchoë daigremontiana

Deze fraaie kalanchoë heeft grote, spitse bladeren, die in een driehoekvorm uitlopen. De bladeren zitten aan een zelden vertakte stengel, die maximaal een meter hoog wordt. Ze hebben een opvallende kleuring: willekeurige patronen bruine of paarse strepen en spikkels. Nog opvallender echter zijn de broedknoppen langs de bladrand, die na verloop van tijd uitgroeien tot zelfstandige plantjes met wortels eraan. Bij volwassen planten kunnen aan elk blad zo wel honderden levensvatbare kleine kloontjes hangen.

Dat is ook de voornaamste voortplantingsmethode van Kalanchoë daigremontiana. Deze broedplant laat de plantjes soms gewoon vallen, of ze maken contact met de grond omdat de niet al te stevige stengel doorbuigt onder het gewicht van de grote bladeren. Zo kan deze plant zich in goede omstandigheden binnen luttele maanden vele malen vermenigvuldigen. Andere benamingen: Bryophyllum daigremontianum.

Verzorging Kalanchoë daigremontiana

Dit zijn bijzonder sterke kamerplanten, die veel aankunnen. De verzorging is vergelijkbaar met die van K. thyrsiflora (zie hierboven). Zet de plant echter liever niet in de volle zon, maar verder wel zo licht mogelijk. Snoeien kun je beter laten. Als de plant lelijk of te groot wordt, kun je deze namelijk zonder enige moeite vermenigvuldigen. Sterker nog, het is zeer waarschijnlijk dat hij dat zelf al niet heeft gedaan, door in de eigen pot of die van een buurplant broedplantjes te laten vallen. Als je wilt kun je ook blader- en stengelstekken nemen. Zo krijg je wat sneller een grote plant. Zie voor aanwijzingen bij K. thyrsiflora. Tip: de stengels ontwikkelen ook vaak luchtwortels. Als je op die plaats een stengelstek neemt, kan het echt niet misgaan.

Kalanchoë daigremontiana bloeit zelden, maar dan wel met hele schermen van fraaie roze of rode klokvormige bloemetjes. Je kunt de kans op bloeien vergroten door de plant een rustperiode te gunnen, net als bij K. blossfeldiana hierboven. Deze kamerplant wordt regelmatig aangeboden bij tuincentra. Er zijn geen speciale aandachtpunten als je er eentje gaat kopen.

Kalanchoë tubiflora

Net als K. daigremontiana is dit een broedplant, en wel één die zeer effectief is: de pot van deze plant zelf, en die van elke plant die je ernaast hebt staan, zal binnen enkele maanden volstaan met jonge exemplaren van K. tubiflora. De groeiwijze is verder overigens heel anders. De bladeren zijn cilindervormige, bolronde stokjes die een rechte hoek maken met de stengel. Aan de uiteindes zitten de broedplantjes, die als ze wortels hebben gevormd zonder enige externe stimulans afvallen. De plant groeit met dunne, onvertakte stengels tot een meter hoogte. Dan kan K. tubiflora bloeien met fraaie, helderrode bloemschermen met klokvormige bloemen, waarna de plant afsterft.

In de huiskamer zal het echter zover niet komen, want de plant is met zo’n hoogte meestal ronduit onaantrekkelijk om te zien. Beter kun je de stengels herhaaldelijk snoeien en het snoeiafval als stengelstek in dezelfde pot bijplanten, zodat je een mooi bosje krijgt. De plant reageert trouwens uitstekend op snoeien: hij zal zich telkens 2-4 keer vertakken en mooi bossig uitgroeien. De verzorging is hetzelfde als van K. daigremontiana: direct zonlicht is vaak niet optimaal. Geef pas water als de grond zo goed als uitgedroogd is, want K. tubiflora is tamelijk gevoelig voor wortel- en stengelrot. Deze kalanchoe’s zijn algemeen verkrijgbaar. Soms is dat wel onder andere benamingen: Kalanchoë delagoensis, Bryophyllum delagoense of B. tubiflorum, om de meestgebruikte te noemen.

Kalanchoë beharensis

De Latijnse naam van deze ronduit spectaculaire kalanchoë lijkt bijna wel slecht vertaald uit het Nederlands. De witgrijze, fluweelachtige tot viltige beharing die jonge bladeren van deze kamerplant hebben zou namelijk een logisch kenmerk zijn om de plant naar te vernoemen. De naam komt evenwel van de Malagassische plaats Behara, waar de plant van nature gevonden wordt. Jonge planten zijn van top tot teen in de witgrijze beharing gehuld. Bij oudere exemplaren, die overigens uiteindelijk bossige struikjes van zo’n drie meter hoog kunnen vormen, hebben enkel de jonge bladeren nog beharing. De grote, diep ingesneden bladeren zijn overigens de voornaamste reden dat dit een aantrekkelijke kamerplant is. De kleine, klokvormige bloemetjes die in schermen worden gevormd zul je aan een kamerplant niet zien verschijnen.

Verzorging K. beharensis

De verzorging is ook hier in grote lijnen hetzelfde als van K. thyrsiflora hierboven. K. beharensis mag echter meer voeding hebben: één of twee keer per maand in het groeiseizoen. Ook moet je de plant beschutten tegen de middagzon. Vermeerdering kan door blad- en stengelstekken. Knip grote bladeren eerst in stukjes en laat ze een paar dagen drogen alvorens ze te stekken. Bij oudere planten wordt de stengel uiteindelijk kaal, doordat de bladeren afvallen. Je kunt dit het beste voor zijn door de plant vroeg te toppen, maar hij reageert over het algemeen ook goed op stevig terugsnoeien. Doe dat in de vroege lente. K. beharensis is regelmatig te koop bij grotere tuincentra. Let op dat het dikke blad stevig aanvoelt.

Kalanchoë pinnata

Dit is net als Kalanchoë daigremontiana een broedplant, hoewel de hoeveelheid kleine plantjes aan de bladeren bij K. pinnata een stuk minder overweldigend is. Het blad lijkt voor de rest nog het meeste op dat van K. blossfeldiana: groen, amper verdikt en in het algemeen weinig opvallend. Net als die plant wordt deze dan ook meer om de bloeiwijze gekweekt. Het verschil is echter groot: K. pinnata ontwikkelt een rechtopstaande, vertakte bloeiaar, waar de klokvormige, lichtroze tot rode bloemetjes in hangen. De plant ontwikkelt zelden zijtakken en kan meer dan een meter hoog worden. De verzorging is gelijk aan die van K. blossfeldiana. Vermeerderen kan via de broedplantjes, en via stekken van de stengels en bladeren. Kalanchoë pinnata wordt niet erg vaak aangeboden. Je kunt hem vooral tegenkomen bij gespecialiseerde kwekers. De plant wordt soms ook te koop aangeboden onder de verouderde naam Bryophyllum pinnatum.

Kalanchoë laxiflora

Deze kalanchoë lijkt veel op K. pinnata. De bladeren zijn echter fraaier om te zien: de kartelranden zijn dieper ingesneden en bij bovendien decoratief roodgerand als de plant voldoende licht krijgt. De verzorging is hetzelfde als van K. pinnata. Andere benamingen: K. crenata, Bryophyllum crenatum.

Kalanchoë tomentosa (Pandaplant)

De pandaplant (Kalanchoë tomentosa) is een laagblijvende bladplant met vrij kleine, lichtgrijs behaarde bladeren. Als hij voldoende licht wordt gezet krijgen de gekartelde randen fraaie rode punten en wordt de viltige beharing dikker. Deze kalanchoë bloeit zelden en tamelijk onopvallend. De verzorging is hetzelfde als van de woestijnroos, met één belangrijk verschil: je kunt ’s winters het beste een rustperiode inbouwen. Deze vrij snel groeiende kamerplant krijgt anders spichtige en lelijke uitgroei. Zet de pandaplant daarom koel (minimaal 10 graden) en licht, en geef weinig tot geen water. Indien de plant toch lelijk uitgroeit, laat hij zich gemakkelijk vermeerderen uit stekken van de stengels of van de blaadjes. K. tomentosa is vrij algemeen verkrijgbaar.

Kalanchoë pumila

Deze plant lijkt vanaf een afstandje veel op de pandaplant, maar dichterbij blijkt de zilverige glans op de bladeren hier niet door beharing te komen, maar door eenzelfde poederachtig waas als van de woestijnroos. Ook bloeit de Kalanchoë pumila vrij regelmatig, meestal in de lente. Hij vormt dan clusters aantrekkelijke, roze tot paarse bloemetjes. Verder is de groeiwijze hetzelfde als van Kalanchoë tomentosa. Ook de verzorging is eender.

Ter besluit

Kalanchoë’s zien er dan wellicht vriendelijk uit, maar de meeste soorten die hierboven beschreven zijn bevatten stoffen die giftig kunnen zijn voor mensen. Ook veel dieren lopen een risico. In de landen waar de planten van nature groeien, overlijdt regelmatig vee doordat ze kalanchoë’s hebben gegeten. Dichter bij huis is de kalanchoë ook giftig voor huisdieren als katten, honden en vogels. Het verdient daarbij wel de opmerking dat dit enkel geldt bij consumptie. Als je de plant aanraakt of met de handen in contact komt met het sap is het verstandig om je handen te wassen voordat je voedsel aanraakt, maar anderszins kan dat geen kwaad.
© 2015 - 2019 Henk-iks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Bloeiende kamerplantenBloeiende kamerplantenNiets ziet er zo gezellig uit als een bloeiende kamerplant in je huis.Ze geven niet alleen sfeer aan je huis, maar ook h…
Vergoeding van geestelijke verzorging in de zorgVergoeding van geestelijke verzorging in de zorgOnder "geestelijke verzorging" verstaan we de professionele en ambtshalve begeleiding en hulpverlening voor geloof en le…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.dpi.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0006/44727/Mother_of_millions_-_Primefact_45-final.pdf, laatst bezocht op 15-04-15
  • http://www.ladybug.uconn.edu/hotissues/safeandpoisonoushouseplants.html, laatst bezocht op 15-04-15
  • http://veterinarymedicine.dvm360.com/toxicology-brief-kalanchoe-species-poisoning-pets, laatst bezocht op 15-04-15
  • D. Gledhill (2008), The Names of Plants, Cambridge University Press

Reageer op het artikel "Kalanchoë: kopen en verzorging"

Infoteur: Henk-iks
Gepubliceerd: 16-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!