InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweest

De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweest

De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweest De Sansevieria, of in de volksmond 'vrouwentongen', is terug van weggeweest. Het was de typische kamerplant voor volkscafé's, oma's huiskamer en de vensterbank op school. Een tijdlang werd deze plant als heel ouderwets aanzien. Nu is de Sansevieria aan een ware comeback bezig omwille van zijn hoog 'vintage' gehalte. Zet de Sansevieria in een opvallend gekleurde pot en hij past perfect in een trendy jaren 60 interieur. Mooi meegenomen: ook al heb je geen groene vingers, de Sansevieria is onverwoestbaar. Bovendien hebben Sansevieria's een luchtzuiverende werking.

Beschrijving van de Sansevieria

De Sansevieria behoort tot de familie van de Dracaenaceae maar heeft veel eigenschappen van een vetplant. Sansevieria's zijn van oorsprong woestijnplanten en bijgevolg zijn ze goed bestand tegen ongunstige omstandigheden. Weinig vocht of licht deert hen niet. Er zijn wel 70 verschillende soorten sansevieria's. De meest bekende is de Sansevieria trifasciata of vrouwentongen. Ze hebben dikke, zwaardvormige en stengelloze bladeren die recht omhoog groeien. De bladeren kunnen vocht opnemen zodat er altijd een voorraad is in tijden van droogte. Ook de dikke wortelstokken kunnen prima water vasthouden. De bladeren zijn getekend met grijswitte of geelgroene strepen en worden 45 cm tot 75 cm lang.

Standplaats van de Sansevieria

Sansevieria's gedijen zowat overal, van een plaatsje in de volle zon tot een plek aan een raam op het noorden. Toch houden ze, als woestijnplanten, meer van veel zonlicht. Hun bladtekening gaat er minder mooi uitzien op een donkere plaats. De temperatuur mag niet voor lange tijd onder 14° dalen. Dat kan aanleiding geven tot het rotten van het blad onderaan. De ideale temperatuur overdag ligt tussen 21° en 25°.

Verzorging van de Sansevieria

Water geven

Je hoeft echt geen plantenkenner te zijn om deze plant te verzorgen, Sansevieria's zijn niet veeleisend. Het enige wat zou kunnen fout gaat is dat je teveel water geeft. Dus zuinig zijn met water is de boodschap! Geef matig water van de lente tot de herfst en laat steeds de grond helemaal opdrogen tussen de gietbeurten in. Alleen in de zomer, wanneer er nieuwe scheuten gevormd worden, kan er wat meer water worden gegeven. Maar zelfs dan mag de grond nooit echt heel vochtig zijn. Geef in de winter maar net zoveel water dat het blad niet verschrompelt. Zet de plant niet in een sierpot waarin het water blijft staan, dat is heel ongezond omdat de grond dan veel te vochtig blijft. Verder maakt het niet uit of je nu hard of zacht water geeft.

Voeding

Alleen in de zomer mag je voeding geven, eens per maand of om de twee weken. Aan te raden is cactusmest, daarmee wordt de vorming van de bloemen gestimuleerd.

Verpotten

De meest gunstige tijd om te verpotten is het voorjaar. Sansevieria's groeien snel en worden best om de twee jaar verpot. Zet de plant liefst in een aarden bloempot zodat er een goede drainage is. Standaard potgrond werkt uitstekend.

De Sansevieria vermeerderen

Vermeerderen kan op twee manieren:
  • Door deling: het scheuren van de wortelstokken.
  • Door bladstekken: het blad in stukken snijden van ongeveer 7 cm, de stukken enkele uren laten drogen en dan in een zanderige grond zetten.

Populaire varianten

Sansevieria kirkii Friends

Deze variant werd in 2008 geïntroduceerd en was meteen heel populair, vooral bij studenten. Zij kreeg dan ook de titel 'studentplant of the year'! Deze rozetvormige plant met donkergroen gemarmerd blad heeft haar populariteit vooral te danken aan haar compacte vorm. De bladeren worden niet hoger dan 30 cm. De plant is makkelijk te verzorgen, groeit snel en maakt veel zijscheuten.

Sansevieria cylindrica 'Skyline'

Een plant met een hoge decoratieve waarde en past perfect in een strak, modern interieur. De grijsgroene bladeren groeien omhoog in waaiervorm en worden gekenmerkt door verticale en horizontale groene banden.

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sansevieria, de ideale kamerplantSansevieria, de ideale kamerplantDe sansevieria wordt weleens als de ideale plant voor de student gezien. Immers, de meeste studenten staan er niet om be…
Verschillende kamerplantenEen kamerplant geeft altijd een beetje extra sfeer. Er zijn verschillende kamerplanten. De ene is bedoeld voor een korte…
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
Vetplanten en cactussenWie weinig tijd heeft om planten verzorgen, maar toch graag planten in huis wil hebben, kan dan het beste cactussen of v…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peter A. Mansfeld, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://www.groen.net/Article.aspx?id=6623
  • http://www.tuinadvies.be/kamerplant_sansevieria.htm

Reageer op het artikel "De Sansevieria (of Sanseveria), terug van weggeweest"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 08-02-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!